Din bil har redan ett riktigt roligt chassi orginal, välbalanserad, fin styrning osv. Kan med små medel bli kanon, tex med stag (mellan fjäderben fram+bak och under framvagnen dvs samma kryss som sitter på M3 cab och stadgar upp), lite fjädring etc. Kanske en diffbroms så den ritar på båda hjulen?
Det som behövs är väl snarare effekt, att turbokonvertera är väl ett "(relativt) enkelt" sätt till mer effekt. Men då har du besiktning osv att ta hänsyn till också.
Kan slänga i en nyare/större motor ur M5x serien vara ett alternativ? Du har ju M50 idag, så tex en M54 från 330i med 231hp? Borde passa hyggligt och är en riktigt kul motor. Eller någon av Alpina versionerna av denna med 285 eller 300-nånting (320?) hästar? Byt plastkåpan till en det inte står Alpina på så kommer förmodligen många Bmw-nördar inte ens se skillnad.
M-motorerna är också ett alternativ, men de är ofta dyra. Detsamma gäller Alpina men inte på riktigt samma nivå, fördelen med dessa är att det inte skiljer så mycket utseendemässigt. Leta i tyskland bland krockade bilar så kan du nog hitta nått. Vet inte hur elen etc är men skulle tro det är ett rätt enkelt sätt till mer effekt, vxllådorna i Bmw är rejäla så din orginallåda tar den effekten utan problem. Men för säkerhets skull ska du kanske plocka hela drivlinan?
Tyvärr innebär ovanstående förmodligen en hel del pengar då motorera är dyra. Men om du hittar en 328 att ta motor och drivlina ur kanske det blir lite rimligare pengar? vxllådan är densamma som i M3 E36 så den tål en hel del och är härlig. En 328 motor är strypt, sätt på ett insug från en M50B25 (passar rakt på) så får du en 210-220hp. Har sett krockade 28or på Blocket för småpengar, köp och ta motor och drivlina samt vad mer som behövs ifrån en sådan!
Lite idéer i alla fall, vet inte riktigt hur mycket som krävs för att genomföra dem.
