6559
Sök

Fel med importerad bil

265 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
Hej
Min kompis ska kanske köpa en saab 95 aero som han hittat på blocket men den är importerad från italien av bilfirma och han undrar om det kan vara några nackdelar med det.

Gärna några kända fel på Saab 9-5 aero -01 också.

Behöver snabba svar därför står det lite flummigt.

//Peebo

Edit:Automat är det också om det finns några fel med det på dessa bilar
Senast redigerat av Peebo (9 september 2009)

Alla bilar rostar men Opel har Rekord...

806 Inlägg
9 september 2009
Peebo skrev:
Hej
Min kompis ska kanske köpa en saab 95 aero som han hittat på blocket men den är importerad från italien av bilfirma och han undrar om det kan vara några nackdelar med det.

Gärna några kända fel på Saab 9-5 aero -01 också.

Behöver snabba svar därför står det lite flummigt.

//Peebo

Aa märket SAAB

806 Inlägg
9 september 2009
IRONI, ne men vet faktiskt inte! hade väl velat säga växellådan men det är väl bara ett gammalt rykte från tidigare modeller?

2 337 Inlägg
9 september 2009
Ta en titt här, finns en del bra grejer att läsa:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=245035
Senast redigerat av Sarge (9 september 2009)

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
9 september 2009
Enda jag kan tänka på e väll att det e 2.0 i en italien bil å inte 2,3 som det e här

Annars e det väldigt viktigt att den e servad som den skall å att kolla eftre oljeläckage vid toppackningen.

Gött annars med Italien import då dom inte har vägsalt där bilarna brukar vara mkt fräscha rostmässigt

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

fälg fantast
1 086 Inlägg
9 september 2009
rätta mig gärna om ja har fel men bilar från italien är väl oftast strypta än svenskreggade bilar ? pga avgaskravet

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

806 Inlägg
9 september 2009
Lowenhart skrev:
rätta mig gärna om ja har fel men bilar från italien är väl oftast strypta än svenskreggade bilar ? pga avgaskravet

Joo men jag tror väl att gränsen går på 2.0 l? vet faktiskt inte heller men EX 850 T5 har dom ju bara 2.0 liter. Vet inte äns hur stor motorn är på en sån SAAB iof

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
9 september 2009
Lowenhart skrev:

Nej det tror jag inte men dom har sjuka avgifter på bilarna om dom e över 2 liter å därför e det oftast ara  litrare där.

Klart att det brukar bli lite mindre effekt då men inte pga avgaskrav

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

528 Inlägg
9 september 2009
Det är inte helt säkert motorn är strypt till 2 liter.  850- Volvos var det, men nyare Volvos är det inte. Jag köpte en importerad  S40 T5 awd 06 på 2.5 liter.  De har dyrare skatt för volym över 2 liter men jag tror det är mer ovanligt med specialmodeller som strypt volymen.  Kostar säkert mer än vad man sparar i skatt. (Små serier och special-motorer ska ju certifieras  etc,)  Så är det en nyare Saab är det inte säkert den har mindre volym än väntat.

528 Inlägg
9 september 2009
Nu är din bil inte så ny att det spelar roll, men vagnskadegarantin försvinner vid import.  Det kan vara annat för Saab, men för Volvo försvinner den.  Det gör skillnad i ägarkostnad så det är något man bör kolla upp.  Vissa försäkringsbolag (alla?) har dessutom speciella villkort för import.  Du får skyhög självrisk vissa ärenden, (ring ditt bolag!) och många har andra konstiga krav som uppmärkning av rutor etc.

265 Inlägg
10 september 2009
Trådstartare
ok tack för tipsen
Är det nån som vet nåt om deras automatlådor?

Alla bilar rostar men Opel har Rekord...

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
10 september 2009
Kolla bakdämparna och bussningarna i bakvagnen, dessa ger upp rätt fort.
kollar olje-läckage i motorn, dessa bilar har ofta problem med olje-sluge.

Den äldre 4-stegade lådan funkar bra, men tål inte överdrivet mycke effekt.

samma automatlåda som sitter i min fars 9-3 2,0t 185hästars, den funkar riktigt bra trots att den fick leva hårt med mig bakom ratten i 2år (4500mil)
Senast redigerat av kwansa (10 september 2009)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Sök