11 september 2009
Trådstartare
Har 3 frågor om just avgassystem vid besiktningen.
1. Har läst här på garaget.org lite till och från att fordon av årsmodell 1988 ska ha katalystor men att den inte behöver fungera, stämmer detta? när katalysatorn inte fungerar så ökar ju givetvis avgasvärdena, men kan då en bil med dålig katalysator få underkänt för avgasvärdena? var går gränserna isåfall?
2. Om slutljuddämparen har ett extra litet rör för att leda ut avgaserna, och detta blir skadat så man lagar detta, får besiktningsmannen verkligen bryta loss röret om lagningen inte riktigt härdat/är dålig? eller bör han enbart påpeka detta?
3. Är det samma decibelkrav för motorcyklar som för bilar? om inte, vart går gränsen för bilar (80-tals/tidigt 90-tal)?
Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!