Byta till V-Tec motor i prelude?

Lindblad92
2 juni 2009 · 37 Inlägg

Hej,

Måste hitta en ny motor till min Honda Prelude -92. Jag är riktigt sugen på att köpa en V-tec motor. Men undrar nu hur mkt jobb det är att få allt att fungera när jag har haft en 2,3i motor innan. Tacksam för svar

//Mvh

Lindblad92
4 juni 2009 · 37 Inlägg

Ingen?

H22
16 september 2009 · 176 Inlägg

beror på vilken motor du vill ha. ska du ha en Vtec motor kan du ju bygga om din H23 med en H22 topp. oj va lätt det var haha. nja kanske inte. du kommer behöva annan ecu, härvor osv med.. Det kommer bli mkt jobb, men blir desto mindre ju mera du vet vad du pillar med.

Blida
16 september 2009 · 654 Inlägg

Från H23 - H22 är en hel del jobb!
Gör man mini-me (topp byte) så blir det lite mindre jobb,men bara marginellt typ.
Har du BRA kunskaper om motorer och mekande så kan det va helt okej att göra, tar en del tid dock.
Har du dåligt med kunskaper, låt bli.

Ett tips är att du reggar dig på Hondaklubben.com.
Är några där som gjort bytet du frågar om.

pr0ny
16 september 2009 · 99 Inlägg

Återingen så utrycker sig folk om saker dom inte har en aningom... suck...

Det är snorlätt att slänga i en h22 istället för en h23a, allra helst om dom kommer ifrån samma generation och då har samma obd...

Allt är bolt on och dessutom så kom vissa gen4 preludes med fördragna v-tec kablar in till ecun.

Istortsätt behöver du:
H22 komplett med kabelmatta osv, v-låda är ej nödvändigt då den du har på din h23a boltar direkt mot h22an.
Ecu (antingen en orginal eller en tex p28 chippad med grundmapp ifrån h22 familjen)
Ett vtec kontaktstycke
Pins för att stoppa i kontaktstycket till ecun(3kablar för vtec om jag inte minns fel)
WSM (workshopmanual)
Sen så lite mer beroende på om du har motorn ifrån en gen5 prelude och eller har en jdm snurra.

Sök på internet, finns div guider hur man gör swappet, har du lite allmän kunskap och wsm kommer du kunna göra swappet själv och relativt fort, kluriga när man är själv är att få skiten att gå in i motorkuddarna... inget direkt annat.

Det som är, är ju tyvärr kostnaden, hittar du en h22a för under 15k ska du vara glad, utan kontakter osv så skulle jag säga att ett h22 swap gårpå närmare 25 tusen då dom flesta snurrorna ligger runt 18.

Att regga dig på hondaklubben är ett bra förslag.

Min snurra kom ifrån en jdm prelude ifrån 00, så jag fick både byta spridare och kabelmatta osv, gjorde allt själv och jag hadde då tidigare aldrig bytt motor i en honda.

Lycka till.  mvh

Senast redigerat av pr0ny (16 september 2009)

H22
17 september 2009 · 176 Inlägg

Byter du till en H22 från en 92-96, ja snorlätt. men fortfarande mkt jobb!
beror la på hur man ser det kanske, men för mig är det mycket!

Skulle du få för dig att göra en H23 Vtec så är toppen Bolt on. men det är mer grejer än det du kommer behöva än bara en komplett h22 top t.ex.
Kamrem från en h22
vattenpump, fäste samt andra slangar.
Insug, beror på iof. men du kommer behöva vissa sensorer
En Vtec Ecu eller t.ex en programerbar ecu.
andra spridare
toppackning
o sen var det nått med "kamremstänjare".

är säkert nått mer, finns guider om det.
SKA det ge lite mera krut att göra en h23 vtec än en h22.


Motorbyte,
Snorlätt... ja, men fortfarande mycket jobb! men som prony sa, om du hittar, skaffa en h22 från 92-96 (gen4)  då de redan har obd 1. sparar mycket pill smile. motorfästen ska va samma. kanske ett bra tips att byta ut kuddarna till färska o fina.

Väljer du nått annat än just en h22 motor, då kommer det bli svårare då fästen, härvor, tja, de mesta inte kommer stämma överens med din bil. = mera jobb samt dyrare swap.

Lycka till!smile

Senast redigerat av H22 (17 september 2009)

pr0ny
17 september 2009 · 99 Inlägg

En annat bättre men dyrare förslag är att hinka i en k20, det finns färdiga mounts osv till prelude, men nu pratar vi mycket mer pengar än du tänkt dig smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang