Vad förtjänar bilhobbyn; en fråga till just dig

Holiace
22 september 2009 · 1 754 Inlägg

Folk kan inte sluta hata varandras bilmärken. Därav kan folk inte träffas eftersom alla bara bashar på varandra, eller?

Det blir tjafs när folk inte sköter sig och bränner gummi när alla ombetts att inte göra det osv osv...

Senast redigerat av Holiace (22 september 2009)

Jag kan inget om allt.
Holme
22 september 2009 · 1 417 Inlägg

Att folk tycker illa om andra bilmärken kommer man inte ifrån.
Är man på en seriös träff/utställning får man verkligen hoppas att domare är mer ödmjuka än så. Att man släpper lite på prestigen.

Och att folk bränner däck, kan väl vara kul att kolla på ibland, men man får ju tänka efter innan. Vara medveten om att det kan förstöra för alla andra som är där.
Antingen kan man väl åka iväg och göra det, eller helt ge fan i det. Man är ju på träffen för att man gillar stämningen där, eller folket eller bilarna, så varför förstöra det för sig själv eller polarna?

Decibel
22 september 2009 · 2 911 Inlägg

Sålänge det inte är statisk bedömning på eventen så kommer det hagla glåpord.

Att kasta en boll 100 meter är lätt att mäta
Att bygga om en kärra går inte mäta, som bäst får du bedömarnas egna intressen återspeglade i resultatet.

Peoples choise är samma sak, om än lite rättvisare då genomsnittet är utslaget på större antal personer.

Samma problematik återfinns inom billjudstävlingar, kasta en boll 100m (dB drag) eller bygga om en bil (välljud).

Det absolut största problemet är att bilträffarna görs kommersiella, fokus ligger på arrangörer och medarrangörer som vill tjäna pengar, det kostar att marknadsföra, det kostar med priser, det kostar med folk som ska dit (speakers, kändisar o.s.v.) och alla ska ha del av kakan.

För min del går jag hellre på en parkeringsträff än superpolerade bilar med 42 reklambanners och två blondiner från närmsta gathörn.

Holme
22 september 2009 · 1 417 Inlägg

Decibel skrev:
För min del går jag hellre på en parkeringsträff än superpolerade bilar med 42 reklambanners och två blondiner från närmsta gathörn.

Intressant syn.
Vad skulle få dig att gå på en större utställning med prisutdelning osv?
Skulle du överhuvudtaget betala inträde?
Finns det några verkliga måsten för att just du ska komma?

Decibel
22 september 2009 · 2 911 Inlägg

Holme skrev:

Decibel skrev:
För min del går jag hellre på en parkeringsträff än superpolerade bilar med 42 reklambanners och två blondiner från närmsta gathörn.

Intressant syn.
Vad skulle få dig att gå på en större utställning med prisutdelning osv?
Skulle du överhuvudtaget betala inträde?
Finns det några verkliga måsten för att just du ska komma?

Problemet jag stöter på när folk blir "översponsrade" är att de lägger ner mer fokus på att promota produkter eller vilka som betalat deras projekt än att "titta här hur jag löste detta".

Helt klart lägger fortfarande folk ner sin själ i byggena, men det syns tyvärr för lite.
Samtidigt dånar närmsta billjudsbygge granne med den bil man råkar fastna för och stör det hela, dessutom brukar ägaren sitta i nån solstol bakom rep och bommar, så funderar man på nåt får man inte en syl i vädret.

Jag har varit (betalandes) på flertalet utställningar senaste tiden, så jag är ingen förlorad inkomst för de som arrangerar. Däremot föredrar jag oarrangerade träffar utan massa kommersialism.

Ellemark
22 september 2009 · 340 Inlägg

Jag ställde frågorna rejält laddade för det blir alltid mycket mer respons då. Jag vill få en tråd där arrangörerna, de själar som lägger ner enormt med tid och pengar för oss, kan hämta tips och idéer. Som någon sa, som ett smörgårdsbord av konstruktiv kritik.

MEN jag vill också lyfta fram budskapet om att bidra istället för att klaga (ja jag vet att denna tråds första inlägg låter som klagan men jag måste ju få fart på diskussionen). Jag gillar innehållet i tråden så här långt!

Senast redigerat av Ellemark (22 september 2009)

/Ellemark
www.oepmedia.se
Bil: Audi TTS
Ellemark
22 september 2009 · 340 Inlägg

Jag sammanfattar så här långt.

1. Man anser sig bidra med tips till arrangörerna men ingen arrangör i hela Sverige bryr sig alls.

2. Domarna är urusla på de flesta event. Kolla på fel saker och kan för lite om bilar.

3. Vissa tycker inte om kommersialism i bilhobbyn, den förstör bara och bidrar inte.

4. Ljudbilar stör ibland onödigt mycket.

5. Det finns ett dolt hat mellan olika bilmärken som påverkar träffar negativt.


Jag lägger inte in min åsikt i dessa påståenden, bara försöker summera. Rätta mig om jag har fel...
Sanningshalten i dessa har jag ingen uppfattning om.

Senast redigerat av Ellemark (22 september 2009)

/Ellemark
www.oepmedia.se
Bil: Audi TTS
Decibel
22 september 2009 · 2 911 Inlägg

Jag skulle nog säga att domarna inte är urusla, däremot är en bedömningssport väldigt flackande i resultaten.
Det är svårt att se kontinuitet mellan två olika tävlingar där samma kärra kan få poäng på helt olika saker gentemot tidigare bedömning.

Men så är de ju inom andra sporter utan faktiska resultat (kasta sten 100m), allt från konståkning till bilutställningar.
Ju mindre deltagarskara, ju mindre resultat finns som går att återspåra mellan olika tävlingar.
Konståkning är ju ett bra exempel, där kan du ta in 10 domare och alla ger ett mönster av vad de sett.

På bilbyggarutställningar brukar man se rena lottoraden, en domare ger max på en sak som nästa domare ger låga poäng för, sen ska man ju inte förkasta att en snygg lack, snygg form etc. inte går blint förbi en domare.

En grupp på 2-5 personer som lägger en vinter på att arbeta fram en grund för liknande event att dömas efter skulle göra mycket. Där kan man arbeta fram att under avdelningen Lack så ska man titta på följande punkter, lever de upp till förväntningen av vad en 10 poängare ska ge i finish, glans, nytänkande etc.

Sen att quota mig och säga att kommersialismen inte bidrar va lite väl tight kanske, som det är idag står den ju för 80% av utställningarna/tävlingarna.
Om dessa inte skulle finnas, så skulle personer inte heller sponsras för det finns ingen målgrupp eller möjlighet att rikta sig mot för att promota sin/sina produkter och då återfå det man sponsrat i form av nya kunder.

Av samma anledning känner jag att jag "respekterar" ett bygge mer om ägaren sålt sin cross, samlat tomburkar och jobbat extra på Donken för att ha råd med sin stora turbo och kjolpaket, än någon med smort munläder som får hela eller delar av det mot reklam.

todie Team Westcoast Motorsport
22 september 2009 · 124 Inlägg

Jätte bra Ove smile Fortsätt skriv era idéer och tankar. Som mässarrangör är jag jätte tacksam. Gjorde några liknande trådar för ett år sedan på zatzy och några till ...fick en del bra svar.  Domarna som jag hade på Westcoast Motor Show, har jag faktiskt inte hört något dåligt om i alla fall!? Ingen dålig kritik alls om det. Men självklart kan det ändå bli ännuuuu bättre. Utveckling är ju det som tar sporten framåt.

Vad menar man (har inte läst alla inlägg i tråden än, kanske ser det strax), med att kommersialism i bilhobbyn förstår ? Att folk måste ha de senaste i prylväg lr hur tänker man? Vad ska man göra åt det då för att vända det till något positivt i så fall?

Hoppas på många goda tankar!
mvh Pontus /Westcoast Motor Show

Toyota Mr2 Turbo X2 "Westcoast Motorsport" (1993)
Saab 9-3 SS (2003)
kevlar_soul
22 september 2009 ·

Jag förstår att du drog på lite extra i ditt första inlägg Ellemark och ja, du har ju lyckats. Du fick bra fart i en diskussion, vilket faktiskt verkar vara på sin plats. Extra berömvärt att någon som är pass "känd" inom bilkretsar vågar dra upp detta. Jag tror det gör mer än när någon Kalle ute på Östgötaslätten skulle skrivit samma sak.

Är alldeles för nyvaken för att bidra med något i övrigt.. Får ta det senare..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang