Kopplingsbyte Volvo 850 -T5

Wickee
21 september 2009 · 23 Inlägg

Tjenare nu är det dags att byta kopplingen på min pärla :S den har börjat o slira så nu är det fara o färde!
nu till min fråga!
Vilken koppling ska jag ha till den? och vart kan jag få tag på det för ett vettigt pris?

jag kommer inte att passera 310hk... men ligga runt 300 sträcket hade ja tänkt..

tacksam för alla hjälp!

Volvo V70 2,4D Classic "Direktörsglidaren" (2007)
Vitamin
21 september 2009 · 719 Inlägg

köp en r-lamell finns på volvo

evo_krolle BMR
21 september 2009 · 1 513 Inlägg

gott råda att köpa r-ens tryckplatta då också kanske..

Wickee
21 september 2009 · 23 Inlägg

jag har kollat lite innan idag och det enda som ska skilja en r koppling mot en vanlig T5as är svänghjulet annars ska det vara samma... rätta mig om jag har fel! ?

Volvo V70 2,4D Classic "Direktörsglidaren" (2007)
Christian S
22 september 2009 · 4 816 Inlägg

Vitamin skrev:
köp en r-lamell finns på volvo

går inte att köpa lamellen löst utan det blir både lamell och tryckplatta wink

Wickee skrev:
jag har kollat lite innan idag och det enda som ska skilja en r koppling mot en vanlig T5as är svänghjulet annars ska det vara samma... rätta mig om jag har fel! ?

nej det är inte samma!

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
tal0n Mekaniker/Däckmontör
22 september 2009 · 1 140 Inlägg

jag bytte i min t5;a (bsr steg 3 310hk) i onsdags/torsdags, köpte komplett r-koppling på volvo, 2600 nånting, och den passar direkt, passa på att byta urtrampningslager och packningen mellan motor och låda medans du håller på, enklast eller som jag gjorde, tog ur motor ich låda tillsammans, då får du mycket ytrymme, tog 8timmar allt som allt.. väldigt enkelt smile
funkar finfint nu smile

Senast redigerat av tal0n (22 september 2009)

Wickee
22 september 2009 · 23 Inlägg

okej smile köpte du en R koppling till en 850 vilken årsmodell? för T-gul och T-röd ska tydligen ha ett lite försänkt svänghjul och då borde lamellen vara annorlunda eller? du har inte kvar volvo's art nr på grejerna? så är det lätt att hitta rätt prylar! smile nejdå klart man byter urtramp lagret och packboxen på veven när man ändå har i sär grejerna! det vore ju som att bara byta en bromsback för att bara en är sliten..^^ tongue

Volvo V70 2,4D Classic "Direktörsglidaren" (2007)
Wickee
22 september 2009 · 23 Inlägg

okej tack BlackBetty! smile du råkar inte veta hur många nm/ hk en r - koppling tål jämfört med en org? eftersom det är i princip bara sachs och LUK som tillverkar kopplingar så kan man kanske hitta samma koppling för ett bättre pris även om det inte står att det är en "R koppling" bara en tanke.. smile

Volvo V70 2,4D Classic "Direktörsglidaren" (2007)
jeims
22 september 2009 · 10 Inlägg

Finns lösa R-lameller att köpa, man behöver inte gå till volvo o köpa en komplett koppling.... gå in till t.ex Meca med art nummret: 1862 534 031 vilket är Sachs artikel nummer på R-lamellen.
Dessa säljs av ABR som Meca är återförsäljare till.

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang