5077
Sök

Behöver hjälp med vad som är bäst för miljön? Insprut vs Förgasare?

933 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
Tjenare allihop. Hoppas det bara blev i rätt del. Jag håller på med en skrivuppgift till skolan. Då jag fick vad som är bäst för miljön? mellan förgasare och insprut. Jag bryr mig inte om vad som ger mest hk.  Om inte det har med miljön att göra. Så om ni har lite tid över kan ni väl hjälpa mig.
Tack på förhand. /Martin

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
1 oktober 2009
insprutning är ju bäst  smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

933 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
turboforssen skrev:
insprutning är ju bäst  smile

Glömde säga det varför är det bättre om ni säger det.
Det ska inte vara att förgasare är bättre för att då kan man sätta två. tongue Ni fattar vad jag menar tongue

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 oktober 2009
Insprutning som styrs av databoxen är långt mer exakt än en förgasare, insprutningen kan också till viss del justera sig efter behov, om man kör på lågoktanig bensin eller liknande.

Egentligen kan en förgasare vara bra på detta också, MEN du måste ställa den manuellt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
1 oktober 2009
Precis som TurbOla sa så är insprutningen mycket mer exakt då den faktiskt får information från lmm(luftmasse eller luftmängdsmätare), lambda och tempgivare osv. Vilket gör den mycket mer exakt än en förgasare då du oftast själv måste ut och ställa in den.

Insprutning ändrar ju sina värden under färd och gör effektivare användning av bränslet.

Förgasare använder man fortfarande på äldre bilar och för "enkelhetens" skull. Du slipper ju hålla på och mappa med dator osv, det är bara att skruva på förgasaren lr förgasarna och ställa tändningen så är du klar med förgasarbilen.

Så insprutning är bättre i alla lägen, både när det gäller prestanda och ekonomi, dock så är det krångligare och dyrare att hålla på med så det är därför förgasaren lever kvar.

Finns ju mekanisk insprutning också men jag är inte tillräckligt insatt i hur pass bra den fungerar. Antar att den hamnar någonstans imellan förgasare och elektronisk insprut.
Senast redigerat av AcesHigh666 (1 oktober 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

933 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
tack för hjälp! smile

Sök