5405
Sök

Modda svets från Jula som har konstantström

2 911 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
Polarn har en svets från jula som jag ska låna för att svetsa lite rost på kärran.

Men den är såndär som har konstantström, d.v.s. det ligger ström i tråden hela tiden vilket är riktigt lurigt att svetsa med.

Är det ens en idé att försöka modda denna?

Min tanke är att "sno" kick-ström från knappen i handtaget som matar fram tråden till ett relä som ger en sluten krets mot jordkabeln.
Vilket borde resultera i att den enbart har en fungerande sluten krets när man trycker in handtaget.

Men, hur stort relä bör man sikta på i detta läge, och är det ens ekonomiskt försvarbart ?

Betackar mig för ideér om att köpa en annan svets eller liknande, inte aktuellt då det inte är min och jag har i övrigt ingen användning för en svets.

2 024 Inlägg
3 oktober 2009
Decibel skrev:
Polarn har en svets från jula som jag ska låna för att svetsa lite rost på kärran.

Men den är såndär som har konstantström, d.v.s. det ligger ström i tråden hela tiden vilket är riktigt lurigt att svetsa med.

Är det ens en idé att försöka modda denna?

Min tanke är att "sno" kick-ström från knappen i handtaget som matar fram tråden till ett relä som ger en sluten krets mot jordkabeln.
Vilket borde resultera i att den enbart har en fungerande sluten krets när man trycker in handtaget.

Men, hur stort relä bör man sikta på i detta läge, och är det ens ekonomiskt försvarbart ?

Betackar mig för ideér om att köpa en annan svets eller liknande, inte aktuellt då det inte är min och jag har i övrigt ingen användning för en svets.

Till 99% säkerhet så får du använda en större industrikontaktor till detta ändamål som du får sätta efter svetstransformatorn eftersom den antagligen ger försörjning till "elektroniken" i den där svetsen oxå.
Inga större problem iofs då det är så här på många billigare svetsar.
Du får börja med att kolla vad du har för spänning att tillgå för att styra kontaktorn, sen kan jag hjälpa dig att ta fram en lämplig.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

2 911 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
Tack

Ska till garaget nu o skruva upp o glo lite mer smile

Sök