2806
Sök

Mitsubishi Carisma GDI - Konstnad av kamremsbyte?

47 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
Hejsan!

Jag är intresserad av att köpa en mitsubishi carisma GDI -97. Den gick igenom besiktningen utan problem i år den 11 september (dvs väldigt nyligen). Killen som säljer den verkar seriös. Han har kvar så gått som alla besiktningsprotokoll och kvitton, mm.

Det enda som oroar mig är att kamremmen som byttes vid 10 000 mil fortfarande sitter i bilen, och nu har den gått nästan 22 000 mil.

Han påstår att den skall vara bra, men kan jag lita på det?

Och vad skulle det kosta att byta kamrem om den nu skulle fallera?

Vad tycker ni allmänt om Mitsubitsi Carisma med GDI-motor? Jag provkörde den idag och den gick fint både motor och växellåda, samt "verkar bra". Ingen rost någonstanns etc. Han vill ha 20 000 för den.

Vad trro ni?

47 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
*uppdatering*

Det finns 5 tidigare ägare till bilen. Är detta ett stort minus? Och kan man få reda på om någon/några av dessa ägare är t.ex: bilfirmor eller dylikt.

Dessutom undrar jag om det finns någon hemsida eller liknande där man kan få information om vad som har bytts på bilen, osv. Om det finns något slags protokoll från besiktningar annat än på papper.

47 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
http://www.blocket.se/kalmar/Ny_beskita … 16&w=3

Där är bilen jag pratar om förresten!

Aktad Medlem
301 Inlägg
3 oktober 2009
GDI innebär mer risk för problem med dålig tomgång, dåliga avgasvärden och liknande.. Bilarna sotar igen av vårt undermåliga bränsle med för hög andel av bla. svavel.  Kanonmotorer som tyvärr inte funkar hel 100% i sverige.

"måste" köras på 98, körs de på 95 riskerar de att sota igen.

Generellt sett ett sämre köp än en icke GDI, men jag har en Galant 2.4 GDI som  går utmärkt så det är inte garanterat att de krånglar. Kolla att den är stabil på tomgången och inte ligger lågt eller ojämnt.

Ang kamremmen kan ingen bedöma att "den ser ok ut". Den måste bytas och det är nog hög tid.

47 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
Tack så väldigt mycket för svaret. Jag har såklart försökt att hitta information om kamremmar på egen hand. Både gällande pris för ett byte samt vad som gäller. Dock har det visat sig vara enklare sagt än gjort (att hitta information dvs).

Jag fick höra att det var bra att inte "fes-köra" den, utan att försöka gasa upp till en ca 3000-varv ibland. Att det skulle hjälpa till. Vad tror du om det? Kanske ska tillägga att jag kan väldigt lite om bilar och motorer i allmänhet.

Att kamremmen skall bytas vid jämna mellanrum har jag också hört, det var därför jag blev så ställd när han sa att den verkade vara helt ok. Visste inte riktigt vad jag skulle svara.

Hur tycker ni att jag ska göra? Försöka få honom att byta kamremmen eller pruta rejält på priset om han inte vill göra det?

Dessutom vore det hemskt trevligt om någon kunde svara på vad det kostar att byta kamremmen till just den modellen. +-1000:- går bra (vet att det kan variera).

733 Inlägg
3 oktober 2009
Varför just en carisma?

Har kört carisma ganska mycket.
Tycker dom är väldigt plastig och saknar definitivt kvalitets känsla.

502 Inlägg
3 oktober 2009
ja kamremmen ska bytas, han kan omöjligt veta om den är ok eller inte, men visst, den kan hålla i 5000 mil till eller 5 mil till, det går liksom inte att veta när den är så gammal wink
Jag tror knappast han har tagit lös remmen och inspekterat den, då skulle han ju satt dit en ny om han har nått innanför pannbenet

För att få reda på pris, ring mitsubishi eller nån annan bilverkstad, annars är det bara kolla på mekonomen vad en rem kostar och höra om nån polare kan göra arbetet, eller räkna med att en verkstad tar 3-500kr i timmen
Senast redigerat av JoeyJ (3 oktober 2009)

...!!!???
257 Inlägg
3 oktober 2009
Lika bra att byta remmen, går den av blir det verkligen Dyrt för dig.

Ett riktpris på ett byte är som du själv säger väldigt svårt att ge, men säg 5000:- +- några tusen beroende på var du lämnar in den.

Sen frågar även jag som master_- varför just en Carisma? Tycker själv att t.ex. Galanten är bra mycket trevligare, om du ska hålla dig inom Mitsubishi.

Men i vilket fall som helst, lycka till med ditt bilköp! smile

47 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
Varför carisman intresserar mig: Jag har surfat blocket i ett par månader efter en skön, hyffsat bensinsnål bil. Jag gillade komforten i carisman, samt att den var så pass bensinsnål för sin storlek. Dock har jag inte testat så värst många bilar.

Jag ska ringa någon verkstad på måndag och kolla. Antar att de har rätt så bra koll på vad det skulle kosta med just en sådan modell.

Hur kommer det sig att det är så himla dyrt att byta en kamrem? Jag menar; remmen i sig kostar väl inte mer än ca 400? Är det så jobbigt att komma åt den, eller vad är flaskhalsen?

224 Inlägg
3 oktober 2009
JoeyJ skrev:
ja kamremmen ska bytas, han kan omöjligt veta om den är ok eller inte, men visst, den kan hålla i 5000 mil till eller 5 mil till, det går liksom inte att veta när den är så gammal wink
Jag tror knappast han har tagit lös remmen och inspekterat den, då skulle han ju satt dit en ny om han har nått innanför pannbenet

För att få reda på pris, ring mitsubishi eller nån annan bilverkstad, annars är det bara kolla på mekonomen vad en rem kostar och höra om nån polare kan göra arbetet, eller räkna med att en verkstad tar 3-500kr i timmen

Vet iof inte vart du lämnar in bilen men 3-500 låter fruktansvärt billigt om det är vitt.
Normalt sett tar dom mellan 800-1200kr/h på verkstad.

Ge fan i TexasBoB!

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
3 oktober 2009
det tar ett par timmar å byta. sen är det inte många som har kunskapen att byta själv och gör man något fel kan motorn rasa. krävs utbildning = kan ta bra betalt

-den satt som en fläskläpp-

47 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
Drar tillbaka till Oslo imorgon. Så det blir tyvärr ingen bilaffär den här gången. Det kanske är smartare att köpa en där allt är bytt de senaste 500-milen eller liknande och lägga lite mer istället.

Sök