5043
Sök

Får jag köra med bilen? (påstalld men obes o oskatt)

252 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Hej!

Bilen är en jetta, var i torsdags avstalld - dvs varken besiktad skattad eller försäkrad.
Fick då böter när jag skulle till en mack o köpa lampor, 1500kr fattigare. I fredags stalldes bilen på och fick då ett papper där det står att om jag inte besiktar inom 3 veckor kommer körförbud inträffa.

Men får jag köra med bilen nu, ska besiktas i veckan men är lite bökigt att kommat till och från garaget.

Och snälla inga "jag tror" svar, vill veta for sure så jag inte får mer böter..

Mvh

4 670 Inlägg
11 oktober 2009
Nej du får inte köra med bilen om det inte är till ett garage där dom ska LAGA bilen med dom fel som finns,

Däremot får du frakta den den dagen du ska besikta bilen!

Så visst kör du till garaget o polisen ser dig o förföljer o ser att du åker till ett garage kanske dom släpper med ser dom dig igen så kan du nog räkna med fina böter!

Eftersom bilen är obesiktad!

När ja skulle frakta min svarta s13 som var obes, oskattad osv så ringe ja polisen o kolla vad det var för regler när ja var tvungen o få den till verkstad o fick svaret att ställer ja på bilen, försäkrar så får ja frakta den till och från verkstad men endast den vägen!
Senast redigerat av mickius (11 oktober 2009)

Trafikledare
563 Inlägg
11 oktober 2009
Om bilen ställdes av och var avställd under dess korekkta besiktningsperiod så får man en respit på tre veckor, alltså körförbudet skjuts till tre veckor efter påställandet..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

252 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Melin skrev:
Om bilen ställdes av och var avställd under dess korekkta besiktningsperiod så får man en respit på tre veckor, alltså körförbudet skjuts till tre veckor efter påställandet..

Och vad menas med det? får jag köra i 3 veckor?

Offroad Racing
3 123 Inlägg
11 oktober 2009
Som Melin sa, (och som du själv oxå sa) så för du köra med bilen i 3 veckor från dagen för påställning. Annars får man ett papper som upplyser om att bilen har körförbud direkt, detta har jag för mig att man i så fall även informeras om direkt när man ställer på bilen.

För att förtydliga för andra, detta gäller som sagt bara för bilar som inte haft körförbud (var besiktigade) när dom ställdes av.
Senast redigerat av henke_99 (11 oktober 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

252 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
henke_99 skrev:
Som Melin sa, (och som du själv oxå sa) så för du köra med bilen i 3 veckor från dagen för påställning. Annars får man ett papper som upplyser om att bilen har körförbud direkt, detta har jag för mig att man i så fall även informeras om direkt när man ställer på bilen.

För att förtydliga för andra, detta gäller som sagt bara för bilar som inte haft körförbud (var besiktigade) när dom ställdes av.

Så det mickius säger är alltså fel?
Jag får köra med bilen i 3 veckor helt utan omständigheter?

Teddan
2 495 Inlägg
11 oktober 2009
RiNka skrev:
henke_99 skrev:

svaret är JA, så länge den är påställd och försäkrad

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

4 670 Inlägg
11 oktober 2009
r-ted skrev:
RiNka skrev:
henke_99 skrev:

svaret är JA, så länge den är påställd och försäkrad

Ofan de är helt emot de polisen sa när ja ringde dom då o frågade smile

Men lär man sig nått nytt då

Trafikledare
563 Inlägg
11 oktober 2009
Ett litet förtydligande saxat från www.transportstyrelsen.se

Respittid

Om man ställer på en avställd bil som har körförbud på grund av utebliven kontrollbesiktning, kan man i vissa fall få en respittid på 21 dagar med kontrollbesiktningen. Det innebär att fordonet kan köras i tre veckor från påställningsdagen innan det blir körförbud. Följande villkor måste vara uppfyllda:

Fordonet

•är en personbil, lätt lastbil eller lätt buss med en totalvikt av högst 3500 kg
•har körförbud på grund av att inställelseterminen passerats
•har varit avställt från och med inställelsemånaden
•är godkänt vid besiktning, efter föregående inställelseterminens början.

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

Sök