5052
Sök

Tillverka egen grenrörspackning??

344 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Tjenare, det är såhär att jag bytte idag ut mitt orignal grenrör mot ett extraktorgrenrör tror jag folk kallar det.. :p men den packningen som är till originalgrenröret är för "liten" för det nya.. Alltså hålen till avgaserna eller vad man ska säga är för små.. Så jag tänkte ifall man kunde tillverka egna packningar, eller om någon i göteborgs området som är duktig på det kan göra det för ett bra pris.. Tack på förhand.. // MVH Laud
Senast redigerat av Laud (11 oktober 2009)

4 767 Inlägg
11 oktober 2009
Du kan ju slipa upp en orginalpackning så att hålen blir tillräckligt stora.

Är det bara på grenrörsflänsen som hålen är större eller har du portat toppen också?

Är hålen på toppen i samma storlek som de på packningen kan du använda en orginalpackning.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

344 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Erick skrev:

Är det bara på grenrörsflänsen som hålen är större eller har du portat toppen också?

Är hålen på toppen i samma storlek som de på packningen kan du använda en orginalpackning.

Hålen på toppen är samma storlek som på packningen, men då hjälper det väl inte att ha nytt grenrör, för det kommer ju in samma mängd avgaser som med originalgrenet.. Rätta mig gärna om jag har fel.. Och det där med att porta toppen.. vad är det man egentligen gör när man gör det ?

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
11 oktober 2009
Laud skrev:
Erick skrev:

Hålen på toppen är samma storlek som på packningen, men då hjälper det väl inte att ha nytt grenrör, för det kommer ju in samma mängd avgaser som med originalgrenet.. Rätta mig gärna om jag har fel.. Och det där med att porta toppen.. vad är det man egentligen gör när man gör det ?

Mängden avgaser kommer ju per definition bli samma oavsett vilket grenrör du kör med, du lär ju inte lagra avgaser i toppen wink
Grenrör byter du för att få bättre flöde/pulser etc. etc. Detta behöver inte alls medföra att diametern ökas.
När man portar så förbättrar man flödet i toppen genom att ta bort och i vissa fall lägga till material. Detta är väldigt avancerat om man ska få det riktigt bra, och om man ger sig på att försöka porta en topp utan några förkunskaper så är risken stor att det resulterar i sämre flöde!

344 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
axelj skrev:
Laud skrev:
Erick skrev:

Mängden avgaser kommer ju per definition bli samma oavsett vilket grenrör du kör med, du lär ju inte lagra avgaser i toppen wink
Grenrör byter du för att få bättre flöde/pulser etc. etc. Detta behöver inte alls medföra att diametern ökas.
När man portar så förbättrar man flödet i toppen genom att ta bort och i vissa fall lägga till material. Detta är väldigt avancerat om man ska få det riktigt bra, och om man ger sig på att försöka porta en topp utan några förkunskaper så är risken stor att det resulterar i sämre flöde!

vad kan det kosta att porta en topp då ? På ett ungefär smile

344 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Men med andra ord.. kan man vinna effekt på att öka avgasflödet genom att porta toppen och byta grenrör ?

4 682 Inlägg
12 oktober 2009
Laud skrev:
Men med andra ord.. kan man vinna effekt på att öka avgasflödet genom att porta toppen och byta grenrör ?

ja!

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 oktober 2009
Att porta avgassidan är mycket enklare. Men det behöver du inte göra. Använd originalpackning och smäll på röret bara. Det är snarare positivt att ha en liten kant där röret är större än porten på avgassidan då det hjälper flödet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
12 oktober 2009
Förövrigt så kan man göra egna packningar.

Gjorde det för 2 veckor sedan till vinterbilen för att jag är försnål.

lämplig kopparbit jag körde 2mm

gör hål för avgaserna. lämligtvis hålsåg.
Gör hål för bultarna
Klipp till dem
Glödga dem med gas svetsen så att de blir mjuka

Montera

Lycka till

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Sök