5048
Sök

Kräva ersättning för verkstadskostnader?

1 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
Bilen gäller en opel astra med urtrampningslager och slavcylinder i ett som sitter inuti lådan.

Köpte urtrampningslager från en reservdelsfirma när jag skulle byta låda och koppling.
Allt gick bra, men det första som händer när jag provkör bilen är ett fruktansvärt missljud från lådan vid acc.
Kollar alla bultar och allt runt omkring men kan inte hitta vad som kan vara fel.

Vågar inte köra nåt med bilen utan kör ner den direkt till en verkstad.
Efter 4 timmar ringer firman som fått ner lådan och berättar att urtrampningslagret separerat, ramlade ur i 2 delar.
Kass kvalité säger mekanikern och rekommenderar att reklamera lagret till firman jag köpt lagret ifrån.
Ringer dom direkt och det var inga problem, dom beställer hem ett nytt åt mig.

Dock kom jag att tänka på nu i efterhand att jag faktiskt åker på 4000:- i verkstadskostnader på detta nu och känner att det inte är min plånbok som ska få lida när ett lager gått sönder som jag köpt på firma.

Frågan är nu om jag har rätt att kräva full ersättning för verkstadskostnader?
Har jag nån lag som backar upp mig?

Är lite halvdålig på detta så jag hoppas jag kan få lite info.

underordnad allfixare
696 Inlägg
12 oktober 2009
ring konsumentombudmannen

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!

DFFL
9 020 Inlägg
12 oktober 2009
Hoppas jag inte, du valde att lämna in den.
Hade du ringt företaget först så kanske de hade gått med på att betala eller åtminstone skicka ett nytt lager.

Nu skulle jag tro att du får hosta upp pengarna.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

8 928 Inlägg
12 oktober 2009
Eftersom du köpt lagret på en firma och gjort reparationen på en annan så får du själv stå får kostnaderna, det trasiga lagret har du ju fått reklamerat och utbytt.
Riskerna med att göra så som du gjort är ju uppenbara, blir det fel i något av leden så får du själv stå för kostnaderna.

Fotograf på Tierp iDag

1 867 Inlägg
12 oktober 2009
Vilken firma köpte du lagret av?
Hade du låtit verkstaden sköta inköpen så hade dom kunnat kräva arbetsersättning i samband med reklamationen av lagret.
Tyvärr ersätts nästan aldrig privatpersoner, utan du får bara ny pryl.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Sök