3007
Sök

Från Diesel till Bensin?

9 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
Har en kompis som funderar på att köpa en V40 diesel där topplockspackningen har gått helt åt helvete. En ny motor skulle väl gå på en 10 papp eller vad det nu dillades om.. Istället funderade personen i fråga på att konventera om den till Bensin. Min fråga är då ifall detta går, och vad som isf skulle behöva göras.
Nytt bränslesystem?
Styrbox etc.

Tacksam för svar!

"Hellre spolarvätska i en strumpa än polarens vätska i rumpan"

Fd Bannad
657 Inlägg
14 oktober 2009
Deletrius skrev:
Har en kompis som funderar på att köpa en V40 diesel där topplockspackningen har gått helt åt helvete. En ny motor skulle väl gå på en 10 papp eller vad det nu dillades om.. Istället funderade personen i fråga på att konventera om den till Bensin. Min fråga är då ifall detta går, och vad som isf skulle behöva göras.
Nytt bränslesystem?
Styrbox etc.

Tacksam för svar!

går det inte bara att byta topplockspackningen då?
Sen måste ni väll ha nya topplock med tändstift en gång, dessutom så är dieseltopplocken tillräckligt komphöga för att spika sönder motorn ganska kvickt!

Märkesbög

Avstängd
386 Inlägg
14 oktober 2009
Skippa affären kommer ändå aldrig att löna sig.

1 814 Inlägg
14 oktober 2009
Konvertera en Diesel till Bensin låter väldigt dyrt, aldrig hört någon göra det heller för den delen.

294 Inlägg
14 oktober 2009
Eller så byter ni topplockspackning i den och kör några glada billiga mil till??

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

9 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
Att byta topplockspackningen tyckte jag med lät som den bästa idén (om inte den enda).
Hennes motivering var att hon hade hittat en fin rostfri v40 till ett kanonpris, och därför var sugen på att köpa den. Så tyckte hon även att 100hk var för lite (som det enligt min uppskattning bör var i Tdi:n)
För det första så lär det ju ta en jävla massa onödig tid att bygga om den, och för det andra så är frågan ifall det verkligen lönar sig.

V40:s bensindrivna ligger ju ändå inte så högt i pris..

"Hellre spolarvätska i en strumpa än polarens vätska i rumpan"

Saabifierad
2 031 Inlägg
14 oktober 2009
Deletrius skrev:
Att byta topplockspackningen tyckte jag med lät som den bästa idén (om inte den enda).
Hennes motivering var att hon hade hittat en fin rostfri v40 till ett kanonpris, och därför var sugen på att köpa den. Så tyckte hon även att 100hk var för lite (som det enligt min uppskattning bör var i Tdi:n)
För det första så lär det ju ta en jävla massa onödig tid att bygga om den, och för det andra så är frågan ifall det verkligen lönar sig.

V40:s bensindrivna ligger ju ändå inte så högt i pris..

Låter som att din kompis borde tänka igenom det några gånger till tongue Konvertera till bensin bara för att den har för lite hästkrafter, dagens bästa lol

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

6 692 Inlägg
14 oktober 2009
Några HK till ger några hundringar till i försäkring

Man skall provköra istället för att leta effekt på papper
Dock om han/hon ska köra många korta sträckor är inte diesel skoj..förbrukningen kommer ligga över bensinmotorns

De/Dem

517 Inlägg
14 oktober 2009
Jag har faktiskt också funderat på ett liknande projekt.
Fast jag skulle konvertera från diesel till e85.

Jag minns att bsr gjorde något liknande med en Saab tdi med 150hk och effekten ökade med nästan 50hk medan förbrukningen bara lega på ca:0,5l/milen vilket är ganska imponerande då Saab:s egna etanol bilar med ca: 20hk färre ligger på strax under litern per mil yikes

3 259 Inlägg
14 oktober 2009
Vad är det för årsmodell på bilen? Är den nyare än 98 så är det omöjligt... Om det nu skulle vara värt jobbet, vilket det inte är, så rekommenderar jag att byta det där topplocket och åk med den som den är istället.. Sen att en dieselbil är dyrare än en bensinare borde ju räcka som argument för att lägga ner den där idén!smile

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

9 108 Inlägg
14 oktober 2009
Meningslöst. Köp en som har bensinmotor i från början.

Sök