Ska sälja BMW:n till bekant på avbetalning, hur går jag till väga?

Mr_EmCom Med.lem
14 oktober 2009 · 3 759 Inlägg

Malabar skrev:
Det finns en "oskriven regel" som säger att man bör undvika affärsuppgörelser med vänner, kompisar och bekanta. Det brukar också finnas bra skäl till varför en person varken kan eller vill ta ett ett banklån.

Det finns tyvärr gott om domstolsfall som visar vad som kan hända med privata avbetalningsplaner.

Han har precis fått jobb (anställning), därför har han inte kunnat tagit lån, han är bara 19 år. Men att han får pengarna är hyffsat säkert. Men det jag kan tänka mig bli stul är när han får lön och nån frågar om han ska me på korgen ("vadå? då är man ju rik?!" är hans sett att tänka)

Men han har iaf fått nycklarna nu utan att vi skrivit nått papper, det kanske säger lite om hur pass mycket jag faktist litar på han.

Kommer göra så att jag skriver bara ett litet privat "kontrakt" hans och mitt namn slutdatum för när pengarna ska vara betalda. När han får ägarbytespappret så skriver han på det och ger till mig, samt att jag behåller ena paret nyckar, på de sättet kan jag "köpa" tillbaka bilen om nått skulle hända.

Senast redigerat av Mr_EmCom (14 oktober 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Rock-Star
14 oktober 2009 · 2 982 Inlägg

JapMax skrev:
Ta något i pant

håller med japmax!
sök på garaget om folk som sålt sina bilar utan att pengar bytt ägare.
den där pappersbiten är värd NOLLLLLL

Malabar har rätt han med!
finns ju en anledning till varför en miljard bank inte vill låna ut 15000kr till folk...
de vill inte mista 15000kr !!


google o se.. den där papperslappen som han skriver på är värd NOLL pga. att ni båda är privatpersoner.

Senast redigerat av Residence (14 oktober 2009)

Mr_EmCom Med.lem
14 oktober 2009 · 3 759 Inlägg

Residence skrev:

JapMax skrev:
Ta något i pant

håller med japmax!
sök på garaget om folk som sålt sina bilar utan att pengar bytt ägare.
den där pappersbiten är värd NOLLLLLL

Malabar har rätt han med!
finns ju en anledning till varför en miljard bank inte vill låna ut 15000kr till folk...
de vill inte mista 15000kr !!


google o se.. den där papperslappen som han skriver på är värd NOLL pga. att ni båda är privatpersoner.

Snackade med en advokat/ekonom idag, och han sa att man kan köpa värdepapper på tex bokhandlar som är väldigt seriösa med betalplan osv, detta är egentligen de ända pappret som håller i rätten.
Enligt detta proffs. Men hur som hellst, jag har var allt lita på honnom. Han har trotts allt varit en bästa kompis från när man inte ens hade körkort, sen kom det en tjej emellan för nått år sen och sen dess har vi inte umgåts så mycket, men tror nog jag kan lita på honnom iaf.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
MrK
14 oktober 2009 · 407 Inlägg

om du ger nycklarna till personen så bör du ju lite på honom varför ska du då göra en tråd på garaget=

Mr_EmCom Med.lem
14 oktober 2009 · 3 759 Inlägg

MrK skrev:
om du ger nycklarna till personen så bör du ju lite på honom varför ska du då göra en tråd på garaget=

När jag startade tråden hade jag ingen koll överhuvud taget på vad som gäller vid affärer på detta vis.
Tänkte att det kanske fanns nån blanket man kunde ladda hem och skriva i lite smidigt.

Därav tråden.

Nu har jag reserchat lite själv och tagit hänsn till div åsiker och bestämt mig för att lita på han.

(jag försökte avbryta tråden i inlägg 12 på första sidan om du läser lite)

Senast redigerat av Mr_EmCom (14 oktober 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang