Hemmahögtalare i bilen?

crassappeal
18 juli 2005 · 37 Inlägg

Hejsan, ursäkta att jag ställer en så här dum fråga men jag undrar om det är möjlig att göra såhär: jag har 2 högtalare hemma med dubbla 8"or i och det jag undrar är om jag kan skruva ut dessa o bygga en låda att sätta dom i och köra dom i bilen.. Kanske helt dum fråga men det vore ju smidigt om det funkade :)

//crassappeal

nulle82
18 juli 2005 · 32 Inlägg

vist det funkar

älskar min sån Melker
Audi S4 (1992)
crassappeal
18 juli 2005 · 37 Inlägg

Okej tack, är det nått speciellt jag ska tänka på eller är det bara att koppla in o köra? helt nollställd på sånnt här men om jag tar allt som redan är draget i den högtalaren jag har nu och lägger i en baslåda så borde det funka?

Conbier
18 juli 2005 · 34 Inlägg

crassappeal skrev:
Okej tack, är det nått speciellt jag ska tänka på eller är det bara att koppla in o köra? helt nollställd på sånnt här men om jag tar allt som redan är draget i den högtalaren jag har nu och lägger i en baslåda så borde det funka?

Det är väl inget spec du ska tänka på... bara på hur stor lådan ska vara med de basar du har och filter o dämpning o hela kittet... annars inget... skall funka:P

Gör som Ford- KÖP VOLVO =)
Volvo S60 2.5 T Sport & Volvo 850 GLT :)
crassappeal
18 juli 2005 · 37 Inlägg

Okej,, nu kommer ni att inse att jag verkligen är dålig på detta men är det inte bara att bygga en rymlig låda av något rekomenderat material, klä den i rätt tyg och ha "hål" (haha)?

Smoke
18 juli 2005 · 692 Inlägg

Vad jag hört så spelar INTE hemma högtalare lika bra i bilen.

Jag hade ett par 15" från ett disco här i stan som spelade ner det flesta i huset från väggarna, och hördes cirka 200 m bort då jag satt på rummet och basade. Så kollade jag runt och skulle bygga in dom i bilen, men "dom" sa att det inte spelade lika bra så då sålde jag dom.

Men visst, det kommer låta från dom? Bara att testa

rotel
18 juli 2005 · 136 Inlägg

Sen är ofta "hemma" högtalare på 8ohm, vilket resulterar i högre motstånd

mrBira
19 juli 2005 · 209 Inlägg

han har iofs 4 st basar, alltså får han ner motståndet en HEL del.

Smoke
21 juli 2005 · 692 Inlägg

Ja som sagt, testa och funkar det inge bra så skruva tillbaka dom i orginal lådorna smile

crassappeal
21 juli 2005 · 37 Inlägg

Hehe jo får ta o göra så smile tack för hjälpen alla

spunk_totte VD / SPRINGPOJK
21 juli 2005 · 605 Inlägg

inga problem kul att kunna hjälpa till smile

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!
Hummer H3 (2006)
Corsa
22 juli 2005 · 32 Inlägg

mrBira skrev:
han har iofs 4 st basar, alltså får han ner motståndet en HEL del.

Det beror ju på hur han kopplar dem, vilket han inte skrev....
Gäller ju att koppla rätt om han ska lasta ner dem till 4 Ohm!

Först och främst, ska dem drivas på ett steg?!
Antal kanaler isåfall?!

Hur många Ohm är steget stabilt till osv. ?!?!

Mvh Corsa

Vectra A (2000R) -89
Corsa A -92
crassappeal
22 juli 2005 · 37 Inlägg

Alltså Corsa,, saken är den att jag inte vet ett skit om sånnt här tongue därför jag frågade.. men jag hade tänkt driva dom med ett steg ja,, nån som har någe förslag på vilket steg man bör använda? och  även förlag på hur man ska koppla? big_smile

Corsa
22 juli 2005 · 32 Inlägg

crassappeal skrev:
Alltså Corsa,, saken är den att jag inte vet ett skit om sånnt här tongue därför jag frågade.. men jag hade tänkt driva dom med ett steg ja,, nån som har någe förslag på vilket steg man bör använda? och  även förlag på hur man ska koppla? big_smile

Först får du kolla upp hur många Ohm dina högtalare är på... Kan mycket väl vara så att dem är på 4 Ohm, men troligast är att dem är på 8 Ohm.

Är dem på 8 Ohm så är det smartaste att koppla dem på ett 2-kanalsteg.
Då gör du så att du kopplar in 2 högtalare på varje kanal dvs. du lägger ihop 2 plus och ansluter dem till plus på en kanal och sen samma med minus. Så får du in alla 4 högtalarna på två kanaler och lastar automatiskt ner dem till 4 Ohm.

Lycka till!  Mvh Ola

Vectra A (2000R) -89
Corsa A -92
crassappeal
22 juli 2005 · 37 Inlägg

Ah okej,,, det lät ju relativt enkelt. ska kolla vad dom ligger på för ohm tal när jag kommer hem.. så antingen är det 4ohm eller 8ohm? finns det inget mellanting?
//Nicklas

Corsa
22 juli 2005 · 32 Inlägg

Brukar handla om 4 & 8 Ohm....

Vectra A (2000R) -89
Corsa A -92
crassappeal
22 juli 2005 · 37 Inlägg

okej nu har jag kollat.. komiskt nog så står det 4-8 ohm tongue hur ska man tolka det?

TT-Avant
22 juli 2005 · 6 851 Inlägg

Om jag ska vara helt ärlig så skulle jag inte använda hemhögtalare i bilen. Dessa är inte gjorda för att vara i en så pass fuktig miljö som en bil är.
Det som skiljer på hem och bil högtalare är att de är olika i gummiblandning och runt spolar m.m.               
Men ska du bara testa ett litet tag så kan det väl funka..men jag skulle inte rekomendera att du har det en längre tid då dessa inte är direkt gjorde för det klimatet, (fuktigheten)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang