5198
Sök

Ford, Amerikanskt eller Tyskt?

Faderator
637 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
Jag har kommit i en diskussion med en polare som insisterar att Ford är en Tysk bil, jag är 100 på att Ford är Amerikanskt?
"Ford, FMC eller FoMoCo, eg. Ford Motor Company, är ett amerikanskt bilföretag som grundades den 16 juni 1903 med Henry Ford som VD och chefsingenjör, med säte i Dearborn, Detroit, Michigan, USA. Ford Europa har sitt säte i Köln, Tyskland. Ford är världens fjärde största biltillverkare,efter Toyota, General Motors och Volkswagen AG."  (Källa Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ford )

Men han vägrar ändå tro mig big_smile Men nu frågar jag er, Är Ford Tyskt eller Amerikanskt? big_smile

Shaked but not störd.

Licenssvetsare
927 Inlägg
25 oktober 2009
amerikanskt

Faderator
637 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
dcay skrev:
amerikanskt

Aa, tack big_smile haha tongue

Shaked but not störd.

3 354 Inlägg
25 oktober 2009
Amerikanskt märke med en europeisk Division bara. om jag minns rätt.
Senast redigerat av Seth (25 oktober 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

12 086 Inlägg
25 oktober 2009
Alla Ford ägs av Ford Motor Company, men man kan säga att de finns tyska Ford. Nämligen de som säljs i Europa. Tycker man att Volvo är en svensk bil så är Ford Mondeo en tysk bil.

Faderator
637 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
JapMax skrev:
Alla Ford ägs av Ford Motor Company, men man kan säga att de finns tyska Ford. Nämligen de som säljs i Europa. Tycker man att Volvo är en svensk bil så är Ford Mondeo en tysk bil.

jaha tack! Det förklarar ju nog varför han trodde så smile Men tack så mycket wink

Shaked but not störd.

Sök