5378
Sök

Finns det OBD läsare till mazdan?

260 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
Någon som vet om det finns OBD-läsare till mazdan?
Alltså obd1 till Mazda årsm. 92-97.
Var hittar man en sådan i så fall?

Nu en Audi A4 -96

Motormontör
437 Inlägg
2 november 2009
Nej det finns inga OBD läsare till Mazda över huvudtaget annat än Mazda 6 MAzda 3 osv.
De äldre Mazdorna läser man av felkoder i diegnosuttaget med diod eller voltmätare.
jag ska beskriva enkelt för dig hur det finkar.

Skaffa en annalog voltmätare eller en diod.

Metoder för att läsa.

Öppna huvven och koppla in dioden eller voltmätaren till plus på batteriet och minus anslutningen på voltmätaren till FEN uttaget.
Med en tunn kabel så byglar du TEN och GND.
Slå på tändningen.
Den visar när den börjar med en lång signal (puls).
Sen kommer själva felkoderna tex kod nummer 8 visas med 8 snabba blinkningar eller utsalg på den analoga voltmätaren.
Sen blir det tyst en stund. Sen börjar den om.
Kod 8 betyder fel på luftmängdmätaren.
Byt ut den om det nu skulle vara felkod 8 du får och sedan nollställ genom att koppla ur batteriet. Trampa på bromsen i 5 sekunder för att tömma hela systemet på el och vänta i ca 5-10 minuter sen kan du plugga in batteriet igen.
Slå på tändningen och kolla att koden är borta.
OBS OBS OBS om vi tänker att det skulle nu varit som så att du har kopplat ur tex luftmängdmätare om du tex monterar öppet filter vilket är värdelöst på en Mazdamotor men ändå så uppstår det automatiskt en felkod såfort du rycker ur kontakten.
Skulle det vara flera komponenter, säg att du har försökt mecka bil med 14 öl ikroppen och orsakat fler fel.
Tex om det skulle bli först 8 blink för luftmassemätaren och sedan kommer det plötsligt 2 långa blink och 9 korta så har du fått både felkod 8 och felkod 29.
Felkod 29 görs två långa och 9 korta utslag då har du felkod för Solenoidventil återcirkulationsens ventil.
Samma procedur igen.
Kolla vad som är felet...kontakten kanske inte sitter i eller så är den trasig.
Byt ut. plugga ur batteriet, trampa på bromsen i 5 sekunder och sedan låt stå i 5-10 minuter och koppla in igen.
På med tändningen och sedan kolla om det är tomt på koder.
Har du frågor om felkoder rörande EGI systemet i din Mazda så kan jag översätta dem åt dig.
Har själv jobbat med Mazda och är inne på min 5e Mazda irad.
smile

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

260 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
Gjorde något liknande, från tips på annat forum.
Om jag inte tog fel så fick jag en lång blink mellan de två felkoderna.
16 = Exhaust gas recirculation (EGR) sensor.
23 = Heated oxygen sensor (HO2S) - RH
Jag hade en diod som jag lödde på ett motstånd.
Det är två lambdasond på V6, sitter det uttag för dem bredvid diakonstikuttaget?
Se bild.

http://www.mazdaklubben.com/images/upload/diagnostikbox2.jpg
Senast redigerat av ChristerGustafson (2 november 2009)

Nu en Audi A4 -96

Sök