5068
Sök

Fråga ang: Böter och Körkort

586 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
Tjoho!

Har haft mitt kort i tre år. Dom senaste två månaderna har jag lyckats skaffa mig 2 fortkörningsböter.

Första var när 70vägen blev 50, solen i ögonen och jag hade bara släppt gasen på V90n, så det blev 63 på 50 väg. 2400kr i böter.

En dryg månad senare var det dags igen, 134km/h på 120väg (påväg ned till tyskland) och så blev det yttliggare 2400kr.

Nu räcker det med att jag får en fortkörning till på kommande 2år så ryker mitt körkort va?

"En prick på körkortet får man om man blir av med körkortet av nån anledning, tex fortkörning eller något annan allvarlig trafikföreteelse. Detta får man vanligtvis inte av böter om det är något extremt"

... fick jag tills svars när jag kollade upp hur det var med prickar, men hur många fortkörningar kan man ha på dom närmsta åren innan kortet ryker? Och som sagt har jag ingen prövotid kvar.
För det är väll länstyrelsen som är med i spelet och fingrar då?

5 198 Inlägg
28 oktober 2009
prova ring länstyrelsen.. där får du till 99% ett rätt svar

586 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
Jo det är ju ett altenativ. Tänkte dock ifall någon här på garaget visste hur det låg till. smile

831 Inlägg
28 oktober 2009
Dom kommer säkert  säga "det beror på fallet så det kan vi inte riktigt svara på". Dom är helt skeva i korken där!
Senast redigerat av CrilleD (28 oktober 2009)

586 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
Jag ringde till Länsstyrelsen i västa götalands län och kollade upp vad som gäller. Så jag tänkte dela med mig av denna informationen, om det finns andra som kanske undrar samma sak.

Deras regelramar säger:

Om du får 3 fortkörningar (ev andra trafikföreteelser) under loppet av 2 år så riskerar du att få ditt körkort indraget. Dock tar dom hänsyn till hur allvarliga dina trafikföreteelser är."

Det var det jag fick till svars, så nu gäller det att hålla sig.

Sök