6709
Sök

MG ZR. Bra eller dålig bil ?

125 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
Hej!
Undrar om en MG ZR är en bra eller dålig bil ? Planerar köpa en ny bil och har kolla på ett par sånna.
är det något att ha ? vad har ni för erfarenhet av dom ?

MVH

125 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
Ingen som kan något om bilen ??roll

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
6 november 2009
Vänta lite va ?

Det är ju knappast så att alla garagets medlemmar hunnit se den här tråden på ett par timmar en fredagskväll...

Finns en hel del MG-ägare här så någon lär veta lite om dom, bara du väntar lite.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 754 Inlägg
6 november 2009
Jag kan komma med min åsikt trots att jag inte vet speciellt mycket om ZR:en.

Den ser helt OK ut, i alla fall inte så vanlig, och har säkert bra väghållning.

Jag kan inget om allt.

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 november 2009
MG ZR är inte den mest moderna bilen på jorden. Den baseras på lite äldre Hondateknik vad gäller hjulupphängning, bromsar etc. Motorn är Rovers K-serie som har vissa problem med topplockspackningen. Ryktet kring detta är att den är helt opålitlig även om det inte är värre än på en del andra bilar. Överdrivet med andra ord.

Det är oerhört viktigt att bilen är servad. Glykolen ska vara av rätt typ (OAT) som är orange om du vill kolla visuellt. Vissa serviceverkstäder har säkert inte (och säkerligen inte tidigare ägare heller) koll på hur viktigt det är att man använder rätt vätska, så man bör kolla själv.

Motorn har problemet att den kan drabbas av termisk chock. Grenröret värmer helt enkelt upp toppen så mycket att den kan spricka om man gasar som en dåre när motorn är kall. Det har kommit nya packningar som helt löser topplocksproblemen både vad gäller topp-packningen men även grenröret. Problemet är att hitta någon i Sverige som kan utföra arbetet. Det är inte helt enkelt att byta topplockspackningen då motorn dras ihop med långa bultar likt en sandwichkonstruktion.

Provkörningar säger att den är bullrig o stötig. Jag tycker inte den är speciellt bullrig, det är en ganska liten bil som man inte kanske köper för komfortens skull. Däremot tycker jag man sitter lite högt. Ovanpå stolen så att säga. Den äldre modellen Rover Coupe är mycket sportigare att köra på det sättet.

Delar är det inga problem att hitta men man tjänar mycket på att importera mycket själv då det är mycket billigare delar i Tyskland och England.

Trimma är dyrt och svårt. 200-220hk är inga tekniska bekymmer men det kommer kosta väldigt mycket flis!

Hur sammanfattar man detta?

Prisvärd? Ja. Chansen att man kan pruta är enorm då den är död på marknaden.
Pålitlig? Ja rätt bil som är körd rätt och servad rätt.
Risk för att man får en dålig bil som kommer sluta på skroten för att det blir för dyrt att laga den? Ja, så kan det nog vara.

Tänk på att det dyker upp importerade bilar som kan ha andra motoralternativ från 105hk. Den du vill ha är 1.8VVC med 160hk.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 november 2009
Litet tillägg: Kolla på MG ZS istället. Mycket mera bil med en bra pålitlig V6a. Ser att det är en på Blocket just nu.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök