5114
Sök

Nya regler för vinterdäck fr.o.m i år!

1 749 Inlägg
8 november 2009
Regeringen har idag beslutat att ge kommunerna möjlighet att meddela förbud mot trafik med fordon som har dubbdäck på viss väg eller vägsträcka.
Regeringen upphäver också undantaget i Trafikförordningen för utländska och svenska personbilar på resa till och från utlandet, så att de omfattas av gällande svenska regler om vinterdäck. Det innebär i praktiken att även utländska personbilar och lätta lastbilar måste ha vinterdäck med minst 3 mm mönsterdjup under den tid då vinterdäckkravet råder, det vill säga vid vinterväglag under perioden 1 december till och med 31 mars.

Med anledning av regeringens beslut kommer Transportstyrelsen att besluta om krav på minst 5 mm mönsterdjup på däck till tunga fordon. Detta krav gäller även utländska tunga lastbilar och bussar under perioden 1 december och 31 mars om det råder vinterväglag. I samråd med Finland och Norge genomförs också en begränsning av antalet tillåtna dubbar i dubbdäck till 50 stycken per meter rullomkrets.

Dessutom kommer Transportstyrelsen att minska tiden då dubbdäck är tillåtna med två veckor. Dubbdäcksförbudet kommer då att gälla från den 16 april till och med den 30 september. Transportstyrelsen beslutar i ärendet den 4 november. Förordningsändringarna träder i kraft den 15 november.

Klistrade in det som står i transporttyrelsens länk, tycker inte det är ok med trådar som det bara är en länk i och anar att jag inte är ensam om att tycka det.

// Moderator

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
8 november 2009
patrikke håller helt klart med dig om att faktan skall klistras in.

Tycker även att det är bra att utlänska bilar måste ha vettiga däck.

Vad menas med meter rollomkrets angående dubben. går de inte någonting på bredden? utan oavsett hur många dubb rader man har?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
8 november 2009
haha måste väll vara  om däcket  rullar 1 meter så ska de max vara 50 dubbar som nuddar marken ?

12 086 Inlägg
9 november 2009
christofer_k skrev:
haha måste väll vara  om däcket  rullar 1 meter så ska de max vara 50 dubbar som nuddar marken ?

Mm tänkte oxå på det, fan ett däck har knappt 50 dubb tongue
Och definitivt inte på 1 meter rullomkrets.

huh?
10 427 Inlägg
9 november 2009
Tror jag hade ~110 dubbar från början på mina Gislaved NF5 185/65 15 om det tillför något i diskussionen tongue
Senast redigerat av steifan (9 november 2009)

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
9 november 2009
Ett däck med dimension 205/55-16" har en omkrets på ca 1.9-2.0meter vilket gör att max antal tillåtna dubb hamnar just under 100totalt.

När jag letat dubbdäck under hösten har det sett ut att vara 91-94 dubbar som är vanligast. smile

1 749 Inlägg
9 november 2009
Det blir alltså en halvering med dubbar i dubbdäcken :s

Hoppas det blir den politiker som hittat på allt som skrotar sin bil först av alla pga halt före!

Snart kommer de på att man ska sätta en påse på avgasröret och samla in avgaserna i städerna och sedan ska de fraktas ut på landet för tömning. Vänta bara så får ni se.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
9 november 2009
patrikke skrev:
Det blir alltså en halvering med dubbar i dubbdäcken :s

Hoppas det blir den politiker som hittat på allt som skrotar sin bil först av alla pga halt före!

Snart kommer de på att man ska sätta en påse på avgasröret och samla in avgaserna i städerna och sedan ska de fraktas ut på landet för tömning. Vänta bara så får ni se.

Nej, kommer vara som idag.
Det som regleras är att du inte får ha i fler dubbar än det som är. 100dubb på 2meter är 50dubb/metern.

1 749 Inlägg
9 november 2009
Jaaaaa så är det ju, jag tänkte fel (igen :p )
Senast redigerat av patrikke (9 november 2009)

Sök