Volvo 850 glt ABS lampan lyser men inga felkoder hittas

Gruner
29 september 2009 · 71 Inlägg

Hejsan, har en volvo 850 glt 20 v. (ABS) lampan lyser men inga felkoder hittas har provat nollat men de hjälper inte lampan släcks inte.
Har provat ta bort batteriet också men de hjälper inte.
va kan vara felet?

alla tips är till hjälp smile

Senast redigerat av Gruner (29 september 2009)

Peran Bilmekaniker
29 september 2009 · 235 Inlägg

Fungerar abs-en?

Gruner
1 oktober 2009 · 71 Inlägg

Peran skrev:
Fungerar abs-en?

Yes de gör dom

volvovolvo1
15 november 2009 · 5 Inlägg

Spelar det någon roll vid besiktningen om abs inte funkar, bromsarna funkar ju bra ändå?

Jonathan_A Volvo PV
16 november 2009 · 221 Inlägg

Har du kollat så att säkringen till ABSen är hel?


Om ABS lampan lyser vid besiktningen så blir det en 2:a på det.

Marlboroman
16 november 2009 · 8 233 Inlägg

volvovolvo1 skrev:
Spelar det någon roll vid besiktningen om abs inte funkar, bromsarna funkar ju bra ändå?

Enligt bilprovningens egna hitta-på-regler så får den inte lysa. Men egentligen finns inget lagkrav på abs och således ska man inte kunan få nedslag så länge bromsarna tar som dem ska.

Har du kollat spänning och så i batteriet? För abs-lampan har en dubbelfunktion och lyser om spänningen är för låg. Ja, det finsn en laddningslampa med, men den är ointressant för det här problemet.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
hest
16 november 2009 · 181 Inlägg

volvovolvo1 skrev:
Spelar det någon roll vid besiktningen om abs inte funkar, bromsarna funkar ju bra ändå?

Är bilen utrustad med abs måste den fungera. konstigt nog :S

BMW 330 Ci "Cabbe" (2001)
volvovolvo1
16 november 2009 · 5 Inlägg

om man fixar så att själva lampan inte lyser, även om nu abs inte funka, slår de ner på det ändå?

volvovolvo1
16 november 2009 · 5 Inlägg

Förutsatt att bromsverkan är tillräcklig

volvovolvo1
17 november 2009 · 5 Inlägg

Anledningen till att jag frågar är att jag har en volvo 850 2.5 från 1995. Den har gått långt 24 000mil och jag är mest ute att få den att rulla som bruksbil något år till. Den är ju en perfekt bil till allt och skön att köra. Jag är tyvärr inte speciellt kunnig då det gäller ABS och det jag kollat är säkring. Då jag bromsar hårt tar inte ABSen men bromsverkan är ju bra. Är det en dyr historia att laga om det är mycket som måste ordnas med ABS? Jag tycker inte det spelar så stor roll med ABS-funktionen så länge bilen bromsar väl och vill slippa krångel vid besiktning.

Hochland
17 november 2009 · 140 Inlägg

Har inte tänkt på att det är så att det är glapp i en kabel! Det klassiska felen till varför abs lampor lyser för det mesta!

MvH

Saab 9-5 Aero "Snabbeln" (2000)
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
17 november 2009 · 1 660 Inlägg

Har du satt diagnosen i rätt testuttag?

volvovolvo1
17 november 2009 · 5 Inlägg

Jag framstår väl som en idiot men vad är "diagnosen" för nått?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang