5345
Sök

Styrstag problem

407 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
Håller på att sänka bilen och skulle ta bort styrstaget på ena sidan av bilen men det gick mindre bra. För det första antar jag att det är själva styrstaget jag ringat in på bilden? I alla fall så gick det bra att lossa på ena sidan, där tryckte jag upp domkraften underifrån och fick bort muttern som sitter på gängan, det är den som är på bilden.

På andra sidan av bilen har jag dock en hel del problem och jag antar att jag har tagit sönder skiten. I alla fall så snurrar bara själva muttern med bulten åt vilket håll jag än drar den. Det borde väl bero på att infästningen på själva bulten har lossnat? För jag antar den skall sitta fast och inte gå att snurra på. Alltså när jag försöker dra bort muttern så ser man att bulten bara följer med mutterns rörelser.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/23451/813368_mwc1hs.jpg

391 Inlägg
5 december 2009
Själva skruven ska kunna snurra eftersom det är en kul led. hade den suttit fast hade det inte gått o styra bilen.

407 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
Lundberg_ skrev:
Själva skruven ska kunna snurra eftersom det är en kul led. hade den suttit fast hade det inte gått o styra bilen.

Jo själva muttern har jag snurrat upp ett par varv men sedan sade det stopp. Men sedan skall väl inte själva bulten snurra utan den skall väl ändå vara fast? Min tanke är att jag har rengjort för lite på själva bulten så att muttern har fastnat där och sedan när jag dragit på muttern så har bulten dragits loss i infästningen. Eller är jag ute och seglar?
Senast redigerat av Vallås Locos (5 december 2009)

391 Inlägg
5 december 2009
Vallås Locos skrev:
Lundberg_ skrev:

Jo själva muttern har jag snurrat upp ett par varv men sedan sade det stopp. Men sedan skall väl inte själva bulten snurra utan den skall väl ändå vara fast? Min tanke är att jag har rengjort för lite på själva bulten så att muttern har fastnat där och sedan när jag dragit på muttern så har bulten dragits loss i infästningen. Eller är jag ute och seglar?

Bulten ska kunna snurra, alltså inte sitta fast eftersom det är som en kona som fastnar när man drar åt. Kolla på den du fått loss så ska du kunna se konan. Svårt att beskriva hur man ska göra för att få loss det tongue Men om man har en mutterknack och sedan e hammare o slår på undersidan av styrleden lite samtidigt som man kör med knacken så brukar det gå smile

407 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
Lundberg_ skrev:
Vallås Locos skrev:
Lundberg_ skrev:

Bulten ska kunna snurra, alltså inte sitta fast eftersom det är som en kona som fastnar när man drar åt. Kolla på den du fått loss så ska du kunna se konan. Svårt att beskriva hur man ska göra för att få loss det tongue Men om man har en mutterknack och sedan e hammare o slår på undersidan av styrleden lite samtidigt som man kör med knacken så brukar det gå smile

Tackar för råden. Blir att dra ut till verkstaden och bruka lite mer våld sedan då:)

Sök