Craazy_ skrev:
Sen när har opel tillverkat bra bilar ????? opel e rent sagt skit ... kan aldrig jämföras med japanare .. om ni ska klaga på rosten hos japanarna så e opel inte så mkt bättre på den biten heller , men nya jappsarna ska tydligen ha en bättre kaross nu ,,, Om du vill ha problem köp opel , vill du kunna gasa pressa vad fan som helst , då tar du givetvis en honda .. japanare brukar dricka mindre oxåå.. försäkringen e nog billigare me ... HONDA !!!!!!!!!!!!!
Det diskuteras/diskuterades om nya bilar här, inte om bilar tillverkade på 80-90 talet, då hade kanske Opel ett dåligt rostskydd, men då gick det ändå inte att mäta sig med hur dåligt Japanarnas rostskydd var.
Idag så är det ren fakta att Opel har ett bra rostskydd medans Hondan har ett dåligt rostskydd, nu pratar vi givetvis inte bara om karossen för dom flesta biltillverkare galvar väll sina karosser idag.
Kan ta
Honda Insight vs Opel Insignia som ett exempel:
Någon rostskyddsbehandling värd namnet ges inte vid den japanska fabriken. Det är tomt i alla hålrum, men en del omsorg har lagts på att täta låtskarvarna i dörrarna och på underredet. I bakre hjulhusen sitter innerskärmar av pressad textil som binder fukt. Framkanten på hjulhusen bildar en hylla där mängder av lort kan samlas. Det ser bättre ut framtill. Innerskärmarna är av plast och sluter an mot skärmkanten. Sparklådorna, som har en nedåtvänd skarv, skyddas till viss del av små stänklappar bakom framhjulen.
Största delen av bilens botten täcks av sköldar (för aerodynamikens skull). Under dessa finns ingen behandling men öppna plåtpartier skyddas av underredsmassa. Vissa skarvar är vågformade, som korrugerad plåt, vilket ger bättre ventilation och motståndskraft mot rost. Trots vissa moderna lösningar får Honda Insight bara rostskyddsbetyget två, precis som de flesta Hondabilar vi tidigare besiktat.
Opel Insignia:Runt sekelskiftet reviderade Opel sina rostskyddsmetoder vilket gjorde bilarna betydligt mer motståndskraftiga. Insignia har förberetts väl för att klara tolv års rostskyddgaranti. Karossen är modernt konstruerad med få skarvar och de som finns är väl tätade. Hålrummen har behandlats med tunt vax. På de mest utsatta ställena under bilen ligger ett slitskyddslager. Undertill går också att hitta en och annan otätad skarv.
Skärmkanterna är invikta och limmade på ett sätt som hindrar smuts från att lägga sig kvar. I alla fyra hjulhusen sitter innerskärmar av plast.
Motorhuv av aluminium är ett extra plus. Minus blir det för bakluckan som saknar invändig behandling samt sparklådor med en nedåtriktad skarv som blästras av sprutet från framhjulen eftersom stänklappar saknas. Betyget blir en fyra.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Källa:
http://www.vibilagare.se/