5152
Sök

Byta 1,6 L motor till 2,0 lr 3,5L lite frågor ..

mulle mek
679 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
jag får en  motor som är en rak 6:a iaf vet inte exakt hur många liter den är på .
det är en bmw jag har 316i och ska i med större motor,
men jag undrar om det är jobbigt o byta ut den och få alla saker  på rätt plats ?
behöver man svetsa nya motorfästen lr finns det färdiga ? hörde att man kunde ta m3:ans fästen   på e30 och att det skulle passa rakt på då.
sen hur blir det med besiktningen ?  vad måste man mer göra ? regbesikta ? är det  inga problem o regbesikta om en 316i till en 320-25i ?

ni som bytt o vet hur det fungerar  kan ni va snälla o berätta för jag får motor och skivbromsar  m.m allt som behövs  gratis big_smile
Senast redigerat av r3zz1 (6 december 2009)

Gasar tills det Rasar !!!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
6 december 2009
har du M40 motorn så passar både M20 och M50 motorerna rätt på lådan rent fysiskt. kör du med en M20 så använder du bara M20s från E30 motorfästen.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
6 december 2009
Ofta beror det lite på hur lika motorern är om man kan "fuska" lite men har du en äldre bil utan kat och byter till en av samma märke med kat är det lättare förutsatt att du håller hk/nm begränsingar och katten förstås, då kan det räcka med regbesiktning (med större bromsar osv) tex som Golf 2 med 1.8t

Men ser motorerna nästan likadana ut tex Golf 1.6 -> 2.0 eller Vr6 2.8-2.9 där ser man inte skillnad då kan man skita i att regga om och få dyrare försäkring osv bara att hålla käft om det på besiktingen wink

mulle mek
679 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
NITROUS skrev:
har du M40 motorn så passar både M20 och M50 motorerna rätt på lådan rent fysiskt. kör du med en M20 så använder du bara M20s från E30 motorfästen.

aa har m40 .  motorn har suttit i en 733 mellan 83-87 års  som jag kan få om jag vill.
han sa att om jag fixar m3 alpina motorfästen så passar den rakt på .

men den motorn ser ju helt annorlunda ut jämfört med  min hmm 
går det o regbesikta med den motorn ? om jag har kvar min katalysator samt lambdasonden, bakaxel med skivor och oken får jag också ..

KHRacing
6 december 2009
Du borde kunna regga om bilen som OMBYGGT FORDON via www.SFRO.com om du byter följande:

bromssystemet (hela)
motorn
växellådan
styrsystem måste vara orginal samt INTE överskrida 200hk/1000kg

Du får även regga den som MILJÖBIL (E85) om duvill med eget konstruerat bränslesystem/styrsystem

mulle mek
679 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
KHRacing skrev:
Du borde kunna regga om bilen som OMBYGGT FORDON via www.SFRO.com om du byter följande:

bromssystemet (hela)
motorn
växellådan
styrsystem måste vara orginal samt INTE överskrida 200hk/1000kg

Du får även regga den som MILJÖBIL (E85) om duvill med eget konstruerat bränslesystem/styrsystem

hört att det räcker med byta bromsarna bak till skivor. bromsar och bakaxeln är från samma bil jag ska ta motorn ifrån så det borde inte va nå problem. vilket styrsystem menar du ?
motorn är helt orginal på 197 hk tror jag

KHRacing
7 december 2009
r3zz1 skrev:
hört att det räcker med byta bromsarna bak till skivor. bromsar och bakaxeln är från samma bil jag ska ta motorn ifrån så det borde inte va nå problem. vilket styrsystem menar du ?

Du MÅSTE byta hela bromssystemet för att regga som Ombyggt Fordon. Står på SFRO´s sida

EDIT tolkade din text lite fel.

ja det borde funka med bromsarna från den bilen som motorn suttit i.

mulle mek
679 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
KHRacing skrev:
r3zz1 skrev:

Du MÅSTE byta hela bromssystemet för att regga som Ombyggt Fordon. Står på SFRO´s sida

EDIT tolkade din text lite fel.

ja det borde funka med bromsarna från den bilen som motorn suttit i.

ok jag kollade upp med lärarna idag vad allt skulle kosta för o göra det till ombyggt fordon och dom sa att dom bilarna skolan byggt själva gick på 15000 kronor bara för o reggbesikta osv så det är fan dyrt yikes inte ens värt då ju bara för o byta motor hmm

KHRacing
7 december 2009
SFRO 1 + SFRO 2 kostar 4000kr,  så vart de fått 15000kr ifrån vettfasiken

På ett fordon som reggas/besiktigas som Ombyggt Fordon skall det i de allra flesta fall bara göras en enda SFRO-besiktning - = en summa av ca 4000kr alltså.

men glöm inte ALLA runikringkostnaderna.
Senast redigerat av KHRacing (7 december 2009)

KHRacing
7 december 2009
http://www.sfro.com/kostnadersfro.html

Här finns information SFRO´s avgifter. Alla avgifter är inklusive moms (25%).

Amatör- och ombyggt fordon bil. Avgiften är för bygg- och slutbesiktning. Försäkring ingår under all provkörning av SFRO personal. 4000:-.

Amatör- och ombyggt fordon MC. Avgiften är för bygg- och slutbesiktning. Försäkring ingår under all provkörning av SFRO personal. 2700:-.

Intyg för ändrat fordon (bil). Detta är en sk liten besiktning, inget återbesök. Se info ombyggnad för mer information. 2000:-

Bullerprov. Görs på importerade-, ombyggda-, och amatörbyggda fordon.
Avgifter: Amatör- och ombyggda fordon 1250:-. Importfordon 2000:-

Alla avgifter är inklusive moms.

Nedan ger vi er en "lathund" på vad som är vad!

1. Ändrat/uppbyggt fordon.
a.Borttagning av tak till cab på ett fordon med ram.
b. Borttagning av tak till cab och motorbyte med en effektökning på max 20% samt en vridmomentökning med max 10% på ett fordon med ram.
c. Byte av motor och skivor fram.Se b. för effekt och vrid.
d. Ombyggnad av sedan till kombi genom skarvning i kupézonen (uppbyggt).
e. Personbil byggs om till pickup med samma totalvikt.Gäller fordon med ram.
f. Taksänkning.
g. Taksänkning och motorbyte med en effektökning på max 20% samt en vridmomentökning med max 10%.
h. Ändring av antal dörrar genom ombyggnad. Gäller fordon med ram.

2. Ombyggt fordon.
a.Borttagning av tak till cab på ett fordon med självbärande kaross.
b. Borttagning av tak till cab och motorbyte med en effektökning på max 20% samt en vridmomentökning med max 10% på ett fordon med självbärande kaross.
c. Byte av fram och bakvagn, motor och växellåda, bromssystem samt styrning.
d. Förlängning av fordon inom rimliga gränser (limousine).
e. Förlkortning av fordon med kortare hjulbas men inom rimliga gränser.
e. Personbil byggs om till pickup med samma totalvikt.Gäller fordon med självbärande kaross.
f.Ändring av antal dörrar genom ombyggnad. Gäller fordon med självbärande kaross.
g. Ändring till bakhjulsdrift om detta kan göras utan större ingrepp i stommen.

3. Amatörbyggt fordon.
a. Ändring av motorplacering till t ex mittmotor.

KHRacing
7 december 2009
Registreringsbesiktning - Ändrat registrerat fordon

Registreringsbesiktning, ändrat registrerat fordon – mindre enstaka ändring.

Exempel på detta är montering/demontering av kopplingsanordning (dragkrok), dubbelkommando, larmanordning, taxiutrustning, handmanövrerat gas- och bromsreglage.

Fordon Totalvikt Pris
Personbil ---- 380
Lastbil/Buss Max 3 500 kg 450
Motorcykel ---- 380
Moped klass I ---- 380

PLUS vågsedel som många glömmer !

mulle mek
679 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
KHRacing skrev:
Registreringsbesiktning - Ändrat registrerat fordon

Registreringsbesiktning, ändrat registrerat fordon – mindre enstaka ändring.

Exempel på detta är montering/demontering av kopplingsanordning (dragkrok), dubbelkommando, larmanordning, taxiutrustning, handmanövrerat gas- och bromsreglage.

Fordon Totalvikt Pris
Personbil ---- 380
Lastbil/Buss Max 3 500 kg 450
Motorcykel ---- 380
Moped klass I ---- 380

PLUS vågsedel som många glömmer !

aha okej tongue för dom bilarna vi har i skolan sa lärarna att det gick på 15000 o få  igenom :S vette fan om det är värt 4000  tongue annars besiktar jag den o byter motorn bara efter åt o kör tongue tack för all hjälp wink

KHRacing
7 december 2009
berätta om bilarna då ?... troligen så har de räknat in miljöavgiften på ca: 7000kr.. men den slipper man ju nuförtiden

mulle mek
679 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
KHRacing skrev:
berätta om bilarna då ?... troligen så har de räknat in miljöavgiften på ca: 7000kr.. men den slipper man ju nuförtiden

aha okej tongue nee men det är typ hotrod bilar dom byggt  ena håller dom  fortfarande o bygger lite  på men den är nästan helt klar. sen finns en annan liknande som är en ford. ska kolls upp med läraren exakt va allt kostade. det är ju knappast värt om det kostar 15000:- för o slänga i en motor .

167 Inlägg
9 december 2009
Om bilen skall reggbesiktigas måste man byta frambromsarna också, för på 316 och 318 är inte dom ventilerade vad jag har förstått. så då är de andra ok och skivor som gäller fram för att få igenom den, men de är iofs inte stora utgifter om man nu endå skall lägga ner massa jobb på de.

Tror dock att sbp ser skillnad på en liten 1.6:a och en rak 6 tyvär, iaf om dom bara är lite erfarna.

mulle mek
679 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
krakis skrev:
Om bilen skall reggbesiktigas måste man byta frambromsarna också, för på 316 och 318 är inte dom ventilerade vad jag har förstått. så då är de andra ok och skivor som gäller fram för att få igenom den, men de är iofs inte stora utgifter om man nu endå skall lägga ner massa jobb på de.

Tror dock att sbp ser skillnad på en liten 1.6:a och en rak 6 tyvär, iaf om dom bara är lite erfarna.

aa det vet jag tongue
men jag tänkte ist för o lägga ner enormt med penga rbara för att få köra med en större motor lagligt så är det ju knappast värt det  tycker jag. slänger i motorn nu och kör tills det är dags o besikta o byter tillbaka , om jag ens orkar byta  motor nu hmm

Sök