Köpråd: SUV/4wd/stor kombi. Vad köpa?

togu
13 november 2009 · 35 Inlägg

Rquired skrev:

togu skrev:

Rquired skrev:
Tråkigt att placera en massa bra märken och bilar i olika fack på grun av fördommar men men... hmm

Har haft en Suzuki Grand Vitara och det var verkligen en kanonbil, tog sig fram överallt, tålde det mesta man kan tänkas utsätta den för och höll ihop. Nackdelar? Smått omodern och drog en hel del soppa, i mitt fall V6 med aut.

En fin sådan får du för 50k, det hade jag köpt med dina kriterier smile

Nej, 50kkr är för lite, då får man skruva och det har jag tröttnat på. 200-300kkr kan jag tänka mig att ge.
Annars har jag tittat lite på nya Vitara, men de känns lätt omoderna i utformning och design, eller är det bara jag som tycker det?

Det tyckte jag var en grov generalisering, rätt ex behöver du inte skruva ett dugg på. Det gäller väl framför allt robusta bilar som Vitara... smile

En bil som kostar 50 000kkr kan vara 8-15 år gammal. I en sådan får man alltid skruva, oftast förr än senare. Punkt.
Sen kan jag hålla med om att en Vitara eller någon annan robust japanare är mycket bättre än en gammal fransk eller amerikansk rosthög med oförklarliga fel.
Jag vill ha en ny eller nästan ny bil med garanti kvar och som klarar en trottoarkant eller dålig väg och som orkar dra upp 1,2 ton båt från rampen.

Rquired Allmänt envis
13 november 2009 · 12 512 Inlägg

togu skrev:

Rquired skrev:

togu skrev:

Nej, 50kkr är för lite, då får man skruva och det har jag tröttnat på. 200-300kkr kan jag tänka mig att ge.
Annars har jag tittat lite på nya Vitara, men de känns lätt omoderna i utformning och design, eller är det bara jag som tycker det?

Det tyckte jag var en grov generalisering, rätt ex behöver du inte skruva ett dugg på. Det gäller väl framför allt robusta bilar som Vitara... smile

En bil som kostar 50 000kkr kan vara 8-15 år gammal. I en sådan får man alltid skruva, oftast förr än senare. Punkt.
Sen kan jag hålla med om att en Vitara eller någon annan robust japanare är mycket bättre än en gammal fransk eller amerikansk rosthög med oförklarliga fel.
Jag vill ha en ny eller nästan ny bil med garanti kvar och som klarar en trottoarkant eller dålig väg och som orkar dra upp 1,2 ton båt från rampen.

Tja ingen idé att diskutera...

Kolla på Skoda Yeti, härlig liten vagn. Ta någon av de större dieselmotorerna och 4wd så har du vad du behöver. Fast tjeckisk bil är kanske heller inte aktuellt?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
togu
13 december 2009 · 35 Inlägg

Sådärja, dealen blev enligt följande:
Behåller min Avensis, den blir "finbil".
Hittade en Suzuki Vitara, -05, 9500 mil, en ägare som jag slog till på hos en handlare, lite mer än 50kkr som jag tänkt men så är det ju alltid när man börjar kolla på saker.
Kollade runt på Pajero Pinin men känslan av att italienare varit med och fingrat på den modellen fick mig avskräckt. Många rostiga trots fåtal år på nacken, jag kapade en handlare vid knäna när jag visade det sönderrostade bränslepåfyllningsröret som han inte hittat.
Tittade på en Vitara där familjen som ägde den inte fyllt på olja, stickan var helt torr! "Service? Men det har vi bara gjort när det varit något fel på bilen." Herregud vilka klåpare man märker att det finns när man väl börjar kolla på bilar.
Så nu får vi se vad man själv köpt för lik till bil. Men det känns helt ok, tiden får utvisa.
Det jag kan känna direkt saknas på Vitaran är diffspärr. Annars verkar det vara en helt ok bil.

Rquired Allmänt envis
13 december 2009 · 12 512 Inlägg

togu skrev:
Sådärja, dealen blev enligt följande:
Behåller min Avensis, den blir "finbil".
Hittade en Suzuki Vitara, -05, 9500 mil, en ägare som jag slog till på hos en handlare, lite mer än 50kkr som jag tänkt men så är det ju alltid när man börjar kolla på saker.
Kollade runt på Pajero Pinin men känslan av att italienare varit med och fingrat på den modellen fick mig avskräckt. Många rostiga trots fåtal år på nacken, jag kapade en handlare vid knäna när jag visade det sönderrostade bränslepåfyllningsröret som han inte hittat.
Tittade på en Vitara där familjen som ägde den inte fyllt på olja, stickan var helt torr! "Service? Men det har vi bara gjort när det varit något fel på bilen." Herregud vilka klåpare man märker att det finns när man väl börjar kolla på bilar.
Så nu får vi se vad man själv köpt för lik till bil. Men det känns helt ok, tiden får utvisa.
Det jag kan känna direkt saknas på Vitaran är diffspärr. Annars verkar det vara en helt ok bil.

Lycka till, vi får hoppas att du slipper "skruva förr eller senare" med denna bil wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
togu
13 december 2009 · 35 Inlägg

Skruva blir det ju alltid förr eller senare på en bil, tyvärr. Det är ju inte som en linuxserver som bara går och går...
Men det kan ju handla om mer eller mindre skruvande och med japanare brukar det ju vara mindre.

Men ett alternativ som jag hade var ju att köpa en helt ny bil men nu blev det att behålla den ganska nya Toyotan och komplettera den med en något äldre terräng- och dragbil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang