Utbildning för lastbilschafför?

RootBeer
15 november 2009 · 12 Inlägg

Hej alla, har nu en fråga till er.
Kom snett med gymnasievalet (eller snett kom inte in på nåt annat haha) går för närvarandet på Industriprogrammet andra året. Vill igentligen inte jobba med detta så jag undrar om det finns någonslags utbildning för att bli lastbilschafför förutom att gå om 2 år på fordon?

dahboy
15 november 2009 · 1 002 Inlägg

Gåt till närmsta trafikskola och ta CE kort..

...
Tiiiseen
15 november 2009 · 526 Inlägg

ja eller gör som min bror och bit i de sura äpplet och gå om ja menar inge brottom och komma ut i lågkonjukturen nu direkt

Janneutanb
15 november 2009 · 7 271 Inlägg

Med tanke på att du behöver yrkeskompetensbeviset för att kunna köra yrkesmässig traffik så föreslår jag att du går om gymnasiet då den ligger på drygt 280 timmar om jag inte minns fel.
Dvs lite halvdyrt att ta privat.

Sen behöver du alla andra kurser som säkerhet på väg osv.
Plus att du bör ha truckkort, gärna hjullastare och adr.

F_Miller Bärgarinnan!
16 november 2009 · 81 Inlägg

RootBeer skrev:
Hej alla, har nu en fråga till er.
Kom snett med gymnasievalet (eller snett kom inte in på nåt annat haha) går för närvarandet på Industriprogrammet andra året. Vill igentligen inte jobba med detta så jag undrar om det finns någonslags utbildning för att bli lastbilschafför förutom att gå om 2 år på fordon?

hmm ja det är väl trafikskola eller så ser du till att få praktik på ett åkeri som kan lova dig arbete om du får C (eller CE-kort) då kan arbetsförmedlingen hjälpa till med att betala utbildningen, eller ja kostnaden för att ta C eller CE kort.

Jag har hört att det kan fungera så. men så ska man nog ha lite tur med sig.
Kan ju va värt att kolla upp.

Senast redigerat av F_Miller (16 november 2009)

Volvo S60 2,4 T "Äss äxx tin" (2001)
Volvo V70 "Räser70" (1998)
Andreas 940 -utan 940
16 november 2009 · 1 728 Inlägg

Jag tycker du ska försöka byta gymnasieprogram illa kvickt, varför slösa bort din tid på nåt du inte vill jobba med? Det kommer snart bli brist på chaufförer, många är gamla och går snart i pension.

MilleN
16 november 2009 · 9 108 Inlägg

Finns vissa eftergymnasiala ky-utbildningar och liknande som ger dig körkort och yrkeskompetensbevis.

t.ex. http://www.utbildarna.nu/index.html

RootBeer
16 november 2009 · 12 Inlägg

Ne fy fan gå om 2år kommer jag inte klara, blir väll att man står utan någon utbildning alls då. Går nog klart de här 3 åren i varje fall. Får väl hoppas man hittar någon Ky som "MilleN" skriver, verkar skit bra visserligen kostar det ju skjortan men det betalar man väl tillbaka rätt fort när man väll börjat jobba sen.

Men stå och bocka plåt 7-4 varje dag blir ju finfint annars...

Janneutanb
16 november 2009 · 7 271 Inlägg

Den där utbildningen ligger på 40 veckor.
Så du vill alltså gå i ett och ett halvt år till för att sedan betala för att gå ännu ett år istället för att gå 2 år direkt som dessutom är gratis?

Dessutom är det väldigt mycket APU och praktiska delar i gymnasiet så du sitter verkligen inte framför en skolbänk hela tiden.

Senast redigerat av Brains (16 november 2009)

Roos
16 november 2009 ·

Byt linje rakt av. Jag tog studenten som lastbilsmek men ville ut på vägarna så går nu inskriven på ett år för att ta CE och alla behörigheter som behövs men slutar då jag är klar med det jag själv vill ha. Är du inte helt efterbliven lär du klara utav det på ett år, två känns jävligt onödigt. (Förutsätter förvisso att du redan har Bkort).

Tiiiseen
17 november 2009 · 526 Inlägg

som sagt byt linje,För de är inte säkert att du får utbildningen genom komvux eller arbetsförmedlingen. Om du inte ska göra lumpen, Då tippsar ja dig att göra din värnplikt på stridfordons transport  finns på alla regenmenten som har stridsfordon dvs nästan alla i sverige, de enda dom gör är i princip att köra lastbil. Dom brukar ha  som mål att alla ska mucka med ce ev de också

Andreas 940 -utan 940
17 november 2009 · 1 728 Inlägg

Jag kan tillägga att jag gick elprogrammet med inriktning elektronik/data plus ett påbyggnadsår med enbart data. CE-kortet tog jag på en 22-veckorsutbildning (jag var klar efter 20v).
De där fyra åren med datanörderier känns rätt onödiga nu när jag jobbar som långtradarchaufför, jag skulle ha gått fordonsprogrammet direkt så hade jag haft minst två år extra att jobba vilket är en del pengar (700'000kr före skatt för att vara exakt).

RootBeer
20 november 2009 · 12 Inlägg

Tror jag skrivit lite missvisande i min text, alltså jag går ju andra året på industri. Skulle jag byta till fordon får jag ju självklart gå om 3 år på gymnasiet men med folk som är 2 år yngre..
Men ska iaf stanna sista 1.5 året på industri tills jag tagit studenten så får vi se om jag kommer in på någon vuxen utbildning annars får jag väll börja jobba..

Sarge
20 november 2009 · 2 337 Inlägg

Lumpen på stridsvagnstransport höll jag på att säga, precis som Tiiiseen skrev, men lumpen försvinner ju om mindre än ett år, så det går ju inte riktigt längre.

Andreas 940 -utan 940
21 november 2009 · 1 728 Inlägg

RootBeer skrev:
Tror jag skrivit lite missvisande i min text, alltså jag går ju andra året på industri. Skulle jag byta till fordon får jag ju självklart gå om 3 år på gymnasiet men med folk som är 2 år yngre..
Men ska iaf stanna sista 1.5 året på industri tills jag tagit studenten så får vi se om jag kommer in på någon vuxen utbildning annars får jag väll börja jobba..

Jag förstod vad du menade men det verkar så meningslöst att gå kvar om du känner redan nu att du inte vill arbeteta med det du utbildar dig till. Vad spelar det för roll om du är två år äldre än de andra? När jag gick påbyggnadsåret var det en kille i klassen som var fem år äldre än oss andra.

Det var inte helt lätt att komma in på vuxenutbildningen till CE-kortet och få den betald när sossarna styrde och nu är det så gott som omöjligt så har du chansen att ta CE-kort gratis genom att byta gymnasieprogram tycker jag du ska ta den chansen.

Polara
22 november 2009 · 430 Inlägg

som vissa har sagt så är nog det bästa för dig att gå ut gymnasiet på nuvarande linje, alltid bra med färdig utbildning oavsett!! sen går du till nått bra åkeri i närheten där du bor och ber de skriva ett intyg till dig att du garanterat får jobb om du får ce kort av arbetsförmedlingen, med detta intyg så har du goda chanser att de ställer upp på att pröjsa utbildningen åt dig...skaffa CE samt alla adr och truck utbildning=stora chanser för välbetalda jobb senare...lycka till!!

Mopar or no car!
Chevrolet Caprice "Bonny" (1970)
Renault scenic "VM Bilen" (2001)
decib3L Körv
22 november 2009 · 3 535 Inlägg

Andreas 940 skrev:
Jag kan tillägga att jag gick elprogrammet med inriktning elektronik/data plus ett påbyggnadsår med enbart data. CE-kortet tog jag på en 22-veckorsutbildning (jag var klar efter 20v).
De där fyra åren med datanörderier känns rätt onödiga nu när jag jobbar som långtradarchaufför, jag skulle ha gått fordonsprogrammet direkt så hade jag haft minst två år extra att jobba vilket är en del pengar (700'000kr före skatt för att vara exakt).

Gick samma väg som dig, har nu C-kort och ska få E-kortet snart också big_smile

Ångrar idag att jag valde elprogrammet.

Truckdriving Man
melodic_death_metal
21 december 2009 · 622 Inlägg

rekomenderar artrec's yrkeschaufförsutbildning i tyresö/stockholm. jag går där nu o satan vad bra utbilding smile 30v är den på och då e målet att ta c,ce ykb. sen får man också kranutbilding. kostar nästan ingenting heller. 500:- för böckerna sen är det bara vägverkets avgifter smile

Mofftre
21 december 2009 · 36 Inlägg

Jadu... Jag kom också lite fel på gymnasiet kan man säga, eller mitt intresse har helt tagit en annan väg. Går nu sista året på EL...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang