5385
Sök

Lättare Svänghjul vad finns för och nackdelar?

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
som rubrik tyder, jag är på väg att skaffa mig lättare svänghjul till min röda supra mkiv,
de jag vill veta av er som kan om vad finns de för och nackdelar?
förutom man får bättre gasrespons vad mer som är bra med lättare svänghjul?
kan man utvinna några som helst hästkrafter?
jag är väldig tacksam för tips och seriös svar.
helst vill jag veta lika mycket för och nackdelar, behöver svar och tips snabbt jag tänker beställa inom kort
tack så mycket i förhand
MVH _lee_jr

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
23 december 2009
Som du säger blir bilen oftast rappare av det, vilket även gör att det blir lite jobbigare att ligga i jämn hastighet på vägarna, då motorn reagerar mer på mindre utslag på gaspedalen.
Ska du konstant ligga på höga varvtal är det en positiv ändring, ska du smyga iväg vid rödljus utan hjulspinn är det svårare.

Lättare svänghjul används ofta på racebilar där man sällan stannar eller går ner på låga varvtal, men vill att motorn varvar upp fort sen blir det bara tyngre ju långsammare fordon och ökat antal stopp, allt för att föraren ska få så enkelt som möjligt.

Du får ingen effekt av att byta svänghjul, på samma sätt som en annan växellåda inte ger effekt. Det kan ge mindre förluster men det är marginellt. Vill du ha effekt måste du tillföra mer luft och bränsle in i cylindrarna. smile

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
sirmiro skrev:
Som du säger blir bilen oftast rappare av det, vilket även gör att det blir lite jobbigare att ligga i jämn hastighet på vägarna, då motorn reagerar mer på mindre utslag på gaspedalen.
Ska du konstant ligga på höga varvtal är det en positiv ändring, ska du smyga iväg vid rödljus utan hjulspinn är det svårare.

Lättare svänghjul används ofta på racebilar där man sällan stannar eller går ner på låga varvtal, men vill att motorn varvar upp fort sen blir det bara tyngre ju långsammare fordon och ökat antal stopp, allt för att föraren ska få så enkelt som möjligt.

Du får ingen effekt av att byta svänghjul, på samma sätt som en annan växellåda inte ger effekt. Det kan ge mindre förluster men det är marginellt. Vill du ha effekt måste du tillföra mer luft och bränsle in i cylindrarna. smile

okej? mer luft? vad rekomenderar du=)? ska jag köra på ett sånt där seperatspjäll? där lär man få jätte mycket luft.... hjälper de om jag släng på större spidare?

3 148 Inlägg
23 december 2009
sirmiro skrev:

Nja, svårare att hålla jämn hastighet är det inte, däremot är det kanske lite svårare att starta försiktigt från stillastående och tomgången kan bli lite ojämn. Allt beror ju på hur mycket lättare svänghjul. Byter man från dubbelmasse till enkelmasse svänghjul kan man också få lite rasselljud.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
23 december 2009
_lee_jr skrev:
sirmiro skrev:

okej? mer luft? vad rekomenderar du=)? ska jag köra på ett sånt där seperatspjäll? där lär man få jätte mycket luft.... hjälper de om jag släng på större spidare?

På en sugmotor är det bästa att porta, byta kammar, spridare och sen en ställbar databox med bredbandslambda för att kunna justera till optimal förbränning. Finns en riktigt bra tråd om sugmotortrim i ett av teknikforumen, där står alla grunder. smile

viccoA skrev:
sirmiro skrev:

Nja, svårare att hålla jämn hastighet är det inte, däremot är det kanske lite svårare att starta försiktigt från stillastående och tomgången kan bli lite ojämn. Allt beror ju på hur mycket lättare svänghjul. Byter man från dubbelmasse till enkelmasse svänghjul kan man också få lite rasselljud.

Om motorn är rappare påverkas den mer av mindre utslag på gasen vilket gör att hastigheten ändras lättare = svårare att köra jämnt. Inte nödvändigtvis svårt, men svårare än innan (eller att det är lättare med tyngre, vad som nu känns bäst).

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
sirmiro skrev:
_lee_jr skrev:
sirmiro skrev:

På en sugmotor är det bästa att porta, byta kammar, spridare och sen en ställbar databox med bredbandslambda för att kunna justera till optimal förbränning. Finns en riktigt bra tråd om sugmotortrim i ett av teknikforumen, där står alla grunder. smile

viccoA skrev:
sirmiro skrev:

Om motorn är rappare påverkas den mer av mindre utslag på gasen vilket gör att hastigheten ändras lättare = svårare att köra jämnt. Inte nödvändigtvis svårt, men svårare än innan (eller att det är lättare med tyngre, vad som nu känns bäst).

okej okej:)
byta spridare har jag tänkt mig också har supra TT UK spec spridare hemma(större)
sen porta och mappa de trodde jag också
tack för tipset
ska överväger och ringa o kolla vad de kostar att porta:)
att lätta på svänghjul låter och känns som inte så roligt att köra lugn:)

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
23 december 2009
_lee_jr skrev:
okej okej:)
byta spridare har jag tänkt mig också har supra TT UK spec spridare hemma(större)
sen porta och mappa de trodde jag också
tack för tipset
ska överväger och ringa o kolla vad de kostar att porta:)
att lätta på svänghjul låter och känns som inte så roligt att köra lugn:)

Här är tråden jag tänkte på: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493
Byt inte spridare utan att kunna mappa om, då kommer det bara gå åt skogen. Bilen kommer skicka in bränsle med tron att det är mindre som kommer in i motorn och det kommer gå riktigt fett och strula mycket, så ska spridare bytas bör man kunna ställa om i databoxen.

Ring runt och kolla, det är alltid bra att kolla upp. Gissar att det finns en del info på diverse forum worldwide med, så testa söka lite. Inte alltid bra att maxa alla portar heller, men det beror på vad man vill ha bilen till. Ska du köra dragrace i RWD utan överladd så bör du maxporta och byta svänghjul, men ska du bara leka på stan och köra till vardags är det bättre att ta en medelväg. tongue

Sök