5096
Sök

Byta värmereglage på en MB 190E 2.3

Systemutvecklare / System developer
31 Inlägg
24 december 2009
Trådstartare
Nu har värmereglagen pajjat ihop, det är -10 till -15 ute, så bilen är totalt obrukbar.

Då till frågan: Vet någon av er hur man kommer åt att byta värmereglagen? Dvs de som sitter ovanför stereon?

Svara så snart ni kan. smile

31 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
Ja fy tusan, verkar vara svårt! smile

Ingen som gjort detta tidigare??

31 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
Dump!

Det verkar inte vara någon som har en liten hjälpande hand.  Verkstan har jag inte tid på förrän 27 jan, och det känns LIIITE svårt att köra bil i minusgrader. :l

Hur fasiken får man lös reglaget? Dvs det som man ställer in värme samt hur hårt det skall blåsa??

Känns som att jag får snart ge upp på den punkt.

Måste man verkligen plocka loss hela instrumentpanelen? Man kan inte bara plocka lös mittersta panelen dvs där stereon och reglaget sitter?

1 571 Inlägg
29 december 2009
Själva fläktrattarna drar man ju ut, sitter som berget ibland så typ en polygrip med nåt tyg i (så man inte repar reglagen) kan behövas. För att komma åt värmereglagen måste man skruva av träpanelen. Tyvärr inte helt säker på 190 då jag bara kört e-klass.

Kolla under kanten på panelen ovanför stereon. Tror att det är två skruvar där som du skruvar av och sen vickar du av träpanelen. Fläktrattarna måste av först.

1 571 Inlägg
29 december 2009
Regga dig på www.mbsca.com/forum om du inte redan är medlem, ett suveränt MB forum med kunnigt folk smile

31 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
M103 skrev:
Själva fläktrattarna drar man ju ut, sitter som berget ibland så typ en polygrip med nåt tyg i (så man inte repar reglagen) kan behövas. För att komma åt värmereglagen måste man skruva av träpanelen. Tyvärr inte helt säker på 190 då jag bara kört e-klass.

Kolla under kanten på panelen ovanför stereon. Tror att det är två skruvar där som du skruvar av och sen vickar du av träpanelen. Fläktrattarna måste av först.

Skulle gärna vilja bifoga bilder, men har inte sådan tillgängliga nu.

har kommit så långt som att ta bort: fläktrattarna och träpanelen.  Men bakom denna är det typ någon svart hårdplast och bakom detta sitter reglagen och detta svarta verkar som sitta fast i instrumentpanelen (i mitten). 

Själv reglaget består av 3 st rattar, två för värme (förare/passagerare) samt en tredje som styr var luften skall blåsa. Själva blåsreglaget (hur hårt det skall blåsa) sitter ovanpå och har en liten "spak" som man skall kunna föra fram och tillbaka som avgör hur hårt det skall blåsa.

Det är det reglaget som jag vill komma åt. Verkar vara skitjobbigt och komma åt den, och i min Haynes-bok hittar jag inget om detta, bara hur man tar lös instrumentpanelen. Men det känns ju onödigt jobbigt..

31 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
M103 skrev:
Regga dig på www.mbsca.com/forum om du inte redan är medlem, ett suveränt MB forum med kunnigt folk smile

Fick ett svar där direkt. Skall testa det idag och se om det är så som personen påpekade.

Om så.. ja då skriver jag in det här. smile

tack i alla fall.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
30 december 2009
Värme reglagen för båda sidor och reglaget som styr var värmen skall komma ifrån är bara att dra rakt ut med en polygrip men lägg en trasa i polygripen annars repar du som M103 säger. Där sitter sedan 3st lampor som lyser upp reglagen. Där bakom sitter 3st relativt stora muttrar bakom/runt varje lampa. Sedan sitter de skruvar i mitten utblåset/ventilation jag tror det bara sitter 2st.

Måste också snart brotta mig in i värmehistorien på min Merca. För det blåser bara kallt på högsidan haha.
Senast redigerat av -Mackan- (30 december 2009)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

31 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.ph … p;p=542266 (Här fann jag mitt svar)

Det funkade perfekt.

Jag behövde plocka loss mitt konsollen, för att få ut blåskontrollen. Nu skall jag bara hitta en ny som fungerar. smile

Sök