VARNING: Det råder REN ISHALKA Underkylt regn I Skåne idag ! ! !

Jimmy_N Makaronborrare
6 januari 2008 · 993 Inlägg

ingesalt skrev:
AoroMalm skriver ...
wow.. tror du inte vi fattar vad saltet e till för? men dom saltar inte innan isen kommer... var i verkstan igår och meckade... så börja det regna... kollade på rutora på porten. blev is så fort det nuddade rutan... gick ut och kolla på bilarna utanför.. tunnt islager över alla bilarna... gick till vägen.. tunt islager över hela vägen.. kunde åkt skridsko utan problem efter 4 minuters regn... då är det halt.. tar lite tid innan saltbilarna kommer och dom kommer inte att salta på alla vägar... vi har inte plog/saltbilar ute varje dag vid varje korsning som norrläningarna har lol roll

Jag läser i DN
HALKAN KOM STRAX efter 12 på lördagen och vid 20.00-tiden hade polisen fått in 90-talet rapporter om avåkningar eller olyckor. Endast nio med personskador.
Det varsta trafikkaoset var över vid halv sex-tiden på kvällen, när saltet börjat verka, enligt polisen.

Frågor man ställer sig ...
- Var det inte saltet som hade väldigt bra långtidseffekt ?
- Vilken nytta gör saltet egentligen när det inte biter, eller tar så lång tid innan det börjar verka ?

En sak är säker, sand skulle ha haft omedelbar effekt !!!

Och hur många lastbilslass med sand/grus tror du det inte hade gått åt då för att få vägarna halkfria?

TRYIT Teddan
6 januari 2008 · 2 495 Inlägg

AeroMalm skrev:

rs niklas skrev:
tur man inte bor i skåne då svårt väg lag å dålig dialeckt

vad är en dålig dialekt?
när någåt är dåligt är det inte ämnat för en speciellt sak man tänker på... så förklara gärna... sen tcyker jag fan skånska låter bättre än uppländska dialekter... memn det  eväl för jag är härifrån..

jag har ju samma dialekt som han som gnällde på skånskan..... men va fan skånska låter ju klockrent.

hellre skånska än en gnällig och överlägsen norrlänning

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Cykel_Ful Byfåne
6 januari 2008 · 11 Inlägg

Men hallå, det spelar väl ingen roll om man är från norra eller södra sverige? Bra vinterdäck och ett sunt förnuft så brukar man ta sig dit man ska utan en massa olyckor. Om man bara tar de lugnare och håller avstånd så!

Sen en till sak, att vi här uppe alltid har snö osv och att det är så skillnad mellan is och snö, vi har inte snö här jämt för vädret suger värdekasst och vi har lika mkt is och skit som ni där nere.

Hudson Commodore 6 "Storoxen" (1950)
ingesalt
6 januari 2008 · 45 Inlägg

r-ted skrev:
ja sand kanske är bättre på ren is.

men sand/grus blästrar ju fronten . inte roligt å behöva lacka fronten å byta strålkastar glas varje vår.

Nu börjar vi snart vara överens ...
Grus är inte bra, men vem har talat om grus ?
Saltet ska bort pga.
   De negativa effekterna på trafiksäkerheten
   De omfattande och skadliga miljöeffekterna
   De destruktiva effekterna på fordon och materiel
alternativen får naturligtvis inte ha samma nackdelar !

Senast redigerat av ingesalt (6 januari 2008)

D_MAN ?
6 januari 2008 · 1 038 Inlägg

Visste du det här om vägsalt?


*Det vatten som finns inom 20 meters avstånd från vägen påverkas mest av saltet

*Opinionen mot salt är störst i norra Sverige.

*Salt och modd gör att mer lösningsmedel sprids i naturen, när bilägarna måste tvätta sina  nerstänkta bilar oftare.

*Det finns medel som kan ersätta salt. Att helt övergå till dessa skulle dock öka statens kostnader för vinterväghållning dramatiskt.

*Den negativa attityden till salt beror framför allt på modden och på att saltet orsakar rost på bilar.

*Vägverket tar trafikanternas synpunkter om saltning på allvar.

*Vid halkbekämpning ska den metod användas som ger bäst resultat och lägst saltförbrukning. Det är alltså inte självklart att välja det billigaste alternativet eller det alternativ som är bäst för miljön.

*Det saltas allt mindre. Från vintern 1993-94 till vintern 1996-97 minskade Vägverkets saltanvändning med nästan 50 procent.

*Olyckorna ökar om man slutar salta vägarna.

*Salt smälter snö och is ner till minus 12 grader. Saltet kan alltså göra vägen fri från snö och is, även när det är minusgrader.

*Modden fastnar lätt  på bilarna på grund av blandningen grus, asfalt, gummi och salt.

*Det finns biologiskt nedbrytbara avfettningsmedel.

*Det går att helt låta bli att salta vägarna på vintern. Men då måste hastigheterna sänkas drastiskt och vissa vägar tidvis stängas av, eftersom trafiken inte kan ta sig fram.

*Ytterligare 60 personer skulle dö eller skadas svårt varje vinter, om vi inte använde tömedel på de högtrafikerade vägarna, och om vi bibehöll hastighetsgränserna.

*Den svarta modd som bildas på saltade vägar består till nästan hälften av asfaltpartiklar som rivs upp av dubbdäck. Modden innehåller också 40 procent grus och sand, 7 procent gummirester och 2 procent salt. Resten är fukt.

*Förebyggande saltning är en mycket effektiv metod. Den innebär att små mängder saltlösning eller fuktat salt sprids på vägen alldeles innan halka uppstår.

*Saltet hindrar isbildning.

*Halka kan förutses med hjälp av olika övervakningssystem.

*Vägverket arbetar ständigt med att utveckla vinterväghållningen, exempelvis genom att varje vinter testa olika halkbekämpningsmedel.

*Salt kan inte ersättas av sand. Sanden blåser bort efter ungefär 300 fordon och är därför bara lämplig på lågtrafikerade vägar.

*I länder där dubbdäck är förbjudna är modden vit. Där är inte heller motståndet mot salt lika stort som i Sverige.

*Vegetationsskador uppkommer främst genom stänk på växternas gröna delar.

*De flesta trafikanter är nöjda med Vägverkets halkbekämpning.

*Barrträd är mer känsliga.

*CMA är det enda medel som bekämpar halka lika effektivt som salt. CMA (kalciummagnesiumacetat) ger inte rost på bilar i lika hög grad som salt. Men det är 15-20 gånger så dyrt som salt.



En sak ja undrar över är att med dagens teknik med satellitbilder osv så kan man typ skåda hur vädret blir 7dagar framåt, ska de då vara så svårt att förbygga såna här oväder då, dom vet att snö å regn å ett jävla blås väder är på väg så är det väl bara ut och salta???

Men mellan 94-97 så minska dom saltningen med 50%, samtidigt som dom skriver att olyckorna ökar om man sluta salta vägarna, så då borde det hänt en jävla massa mer olyckor 97 jämfört med 94 roll

Undra om dom minskat saltningen mellan 97-07?

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!
Rowbean Bilförsäljare på Hörby Bil
6 januari 2008 · 152 Inlägg

rs niklas skrev:
tur man inte bor i skåne då svårt väg lag å dålig dialeckt

OFFtopic: tur man inte bor där du bor, eftersom din svenskalärare inte verkar ha gått klart sin utbildning innan hon började jobba som lärare. "dialeckt" lol

Ontopic: Personligen anser jag att det är bättre när snön ligger på vägen än när den blir saltad, saltet->modd->spårbildning..alla vet ju att bilen spårar när det är uppkört. Låt vägen bara vara plogad så att det blir en jämnt och fint snötäcke, inte hälften så halt då!

Senast redigerat av Biaaas (6 januari 2008)

Peugeot 206 S1600 "Nr.005" (2001)
blacken
6 januari 2008 ·

AeroMalm skrev:

ingesalt skrev:
Men r-ted ....

Men ren blixthalka och underkylt regn är ju som att åka på en spegelblank is, hjälper fan inte om man är från norrland, skaraborg, skåne eller uganda.


Hur var det nu med saltet ?
Har du alldeles glömt vad saltet skulle vara bra för ?
Minns du inte vad Vägverket lovade ?

Bara som en påminnelse ....
Fakta om snö - is - salt
Salt smälter snö ända ner till minus 12 grader!

Vid normala förhållanden smälter snö och is vid 0 grader Celsius. Men med hjälp av lite salt går det att smälta snö ända ner till minus 12 grader. Saltet "lurar" helt enkelt vintern. På det sättet kan vi åstadkomma snö- och isfria vägar även när det är minusgrader. (från Vägverkets hemsida)
För att behålla förtroendet och motivera en fortsatt saltning, så måste man hitta på ett nytt begrepp - PANSAR-IS ....

Snacka om att ni blivit lurade !

wow.. tror du inte vi fattar vad saltet e till för? men dom saltar inte innan isen kommer... var i verkstan igår och meckade... så börja det regna... kollade på rutora på porten. blev is så fort det nuddade rutan... gick ut och kolla på bilarna utanför.. tunnt islager över alla bilarna... gick till vägen.. tunt islager över hela vägen.. kunde åkt skridsko utan problem efter 4 minuters regn... då är det halt.. tar lite tid innan saltbilarna kommer och dom kommer inte att salta på alla vägar... vi har inte plog/saltbilar ute varje dag vid varje korsning som norrläningarna har lol roll

Rejäla dubbdäck och "lite" bonnförnuft funkar mycket bra på is har jag märkt. Salt i all ära men det sliter hårt både på miljön och fordonen.

__Marcus Whitetrash
6 januari 2008 · 589 Inlägg

r-ted skrev:
fy fan vad alla uppåt i landet klagar på oss här nere då .

tror det är vissa saker ni inte fattar.

1. underkylt regn och blixthalka är ju inget vanligt bekymmer för där uppe då det oftast är kallare eller/och ligger snö.

2. vi är fler trafikanter här nere.

3. på snö så biter ju däcken mycket bättre än på is , man kan inte jämföra is och snö som underlag.

4. vi är inte vana på samma sätt som ni duktiga rallyförare i norrland som är världsmästare på allt .


Men ren blixthalka och underkylt regn är ju som att åka på en spegelblank is, hjälper fan inte om man är från norrland, skaraborg, skåne eller uganda.

Det regnar alltså aldrig i norrland? Skumt då det för bara någon vecka sedan var blidväder och regn i norrland (norr om gävle ja?) medans det i mellersta och södra sverige var kallgrader. Låg och körde på E45 förra vintern, då var det en decimeter vatten på isen på vägen, det var i höjd med Ljusdal..fast det hör väl iofs till Skåne, eller ?

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.
MrTurbo Better than God \o/
6 januari 2008 · 1 882 Inlägg

r-ted skrev:
ja sand kanske är bättre på ren is.

men sand/grus blästrar ju fronten . inte roligt å behöva lacka fronten å byta strålkastar glas varje vår.

Inte om du håller avstånd....
Eller har en bil som är till för att användas... roll

Senast redigerat av MrTurbo (6 januari 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
twin_cam Smålänning
6 januari 2008 · 7 877 Inlägg

ingesalt skrev:
En sak är säker, sand skulle ha haft omedelbar effekt !!!

Och effekten hade avtagit ganska omedelbart när dom 300 fordonen åkte förbi, eller det regnat så pass att sanden ligger under isen...

Tycker vi kan skippa asfalten och ha grusväg i hela sverige big_smile

båda har sina fördelar... Att ingen lyssnar på Evo-Danne...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
LEEKAPÅGEN Trucker
6 januari 2008 · 93 Inlägg

Vilken jävla lögn, saltet slutar göra nytta efter -5 grader, efter det så kvittar det hur mycke dom saltar!!!

// Leekapågen
Sushikocken Sleeper
6 januari 2008 · 3 084 Inlägg

man kan ju borra massor av små hål i vägen och ha någon vakuumpump som pumpar ner vattnet och ger bättre fäste åt däcken big_smile

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
AntonK
6 januari 2008 · 208 Inlägg

visst. saltet gör vägarna  snö/isfria. men all fukt ligger ju kvar! Och vad händer då när det blir lite minus ute igen? Jo. Då blir det blixthalka. Och sand är då fan mycket bättre. Eller ploga med väghyvel i jämna mellanrum. Visst, det kostar lite mer pengar. men ack så bättre vintervägar vi får.

Wrum!
Marcus_Turbo
6 januari 2008 · 268 Inlägg

sen är det också det för att saltet ska vara som mest effektivt så måste bilar köra på vägen så det rörs runt, annars fryser det lätt till igen om det nu är för kallt ute! mycket därför man idag har vattentank på saltbilarna så dom blandar upp saltet med vatten för snabbare effekt, men som sagt. vill ju till att trafiken arbetar saltet på vägen! men som något skrev tidigare i tråden. man ser mycket med satelit idag, så varför var dom inte ute tidigare o salta dom större vägarna? alla vägar kan ju inte prioriteras ska ju till läggas!!

Men som användaren "ingesalt" säger att salt inte gör någon nytta är ju både rätt och fel. läste på aftonbladets blogg innan idag och såg att du var väldigt aktiv även där.. men om du är så emot salt borde kanske du ta fram något bättre istället för att bara prata mot det? bara en tanke wink


Tack för mig tongue

firefreak Eldknast
6 januari 2008 · 915 Inlägg

Det var så halt precis när ishinnan bildades att jag, utan att röra mig, gled 4 meter på vad som till synes var nästan plan mark från entren till uppfarten. Det ska tilläggas att jag hade rejäla vinterkängor på mig dessutom. När min syrra hade stannat och parkerat sin bil så gled bilen in till trottoarkanten.

Kusligt halt.

Körde nästan 300 mil runt sveg och vemdalen i mellandagarna och inte en enda gång var det ens i närheten lika halt.

Tiden är rolig när det går fort... :)
Rushman Evolution Garage
6 januari 2008 · 1 299 Inlägg

Var påväg hem från Tyskland när detta inträffa... sommardäck å 98% av all vikt där bak på en framhjulsdriven bil = inte så bra fäste = spännande!

Sky´s the limit...
TRYIT Teddan
7 januari 2008 · 2 495 Inlägg

MrTurbo skrev:

r-ted skrev:
ja sand kanske är bättre på ren is.

men sand/grus blästrar ju fronten . inte roligt å behöva lacka fronten å byta strålkastar glas varje vår.

Inte om du håller avstånd....
Eller har en bil som är till för att användas... roll

alla mina bilar är till för att användas;)

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
erixon89
7 januari 2008 ·

kör med spikdäck:)

Groggmugg Beredare
7 januari 2008 · 561 Inlägg

För mej själv kan jag säga att det var både positivt och negativt med de underkylda regn som kom lördags... tongue Jag fick gjort 18st hissfel igår pga detta. Inte roligt att ha så mkt o göra men det ger pengar... big_smile

Mvh Jonas
Ford F100 "Colabilen" (1956)
b0nd3n
26 april 2010 · 1 944 Inlägg

Jag har en bra lösning på det hela !! Skrota bilen o köp en spark big_smile

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang