Angående besiktning utav en lite modifierad 9000 Cse

DooMoLiTioN
25 april 2010 · 106 Inlägg

Hej! Som jag skrev så ska jag senare besiktiga min Saab 9000 Cse 2.3T.
Jag har dock efter senaste besiktning monterat dit en egen dumpventil som verkligen syns att den inte är original, dock så sitter den bra monterat, sen så har jag bytt luftfiltret till ett sportfilter, som också syns väl. Samt att jag har chippat bilen med box och fixat en magnetventil, Ventilen har jag satt provisoriskt vilket jag vet om. Men om jag skruvar fast den på nåt diskret ställe, kommer dom klaga på Luftfiltret och dumpventilen? Det ska ju se "original ut" vad jag har hört. Det sitter även ett Simons sportsystem på bilen, och ljuddämparen längst bak har jag bytt ut till en 2,5" till 4" japs, kommer dom säga något om deT?. Kommer det bli några problem med dom sakerna jag har på?

Mvh Rasmus

Fiat 126 "Gula bullen" (1975)
Saab 900i "Champis" (1987)
hagge3211
25 april 2010 · 4 Inlägg

hej det borde inte vara något problem med dumpventilen och luftfiltret du får ju öka effekten med 10% eller vad det är och det kan jag tala om att ett annat luftfilter inte gör brukar inte ge någonting vid en så pass original motor. angående avgassystemet så är det ju okej så länge bilen inte överstiger db gränsen,

DooMoLiTioN
25 april 2010 · 106 Inlägg

Okej! Men just det med avgaset, det låter t.om högt i kupén så, känns som man skulle ha hängt dit originalet innan besiktningen då, men annars så tror du den går igenom?

Saab 900i "Champis" (1987)
Fiat 126 "Gula bullen" (1975)
sthlm_145
25 april 2010 · 297 Inlägg

DooMoLiTioN skrev:
Okej! Men just det med avgaset, det låter t.om högt i kupén så, känns som man skulle ha hängt dit originalet innan besiktningen då, men annars så tror du den går igenom?

Känner du dig själv osäker så byt till orginal.

BMW E36 "M50b28" (1996)
Volkswagen Touareg "T3" (2013)
Volvo v70 2,5T "Wanna Play" (1998)
Louksor
26 april 2010 · 1 915 Inlägg

Låter den för mkt så sätt i en insatsljuddämpare i din japs. Eller byt avgasystem.
Ha inte för högt laddtryck när du besiktar bilen, märker de att den är piggare än normalt, så blir det anmärkning/regbesiktning..

Drar du ut en säkring så ska motorn gå på grundladdtryck. Minns inte vilket nr det var på säkringen, kanske 5 ?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
jonTe
26 april 2010 · 5 710 Inlägg

Louksor skrev:
Drar du ut en säkring så ska motorn gå på grundladdtryck. Minns inte vilket nr det var på säkringen, kanske 5 ?

Japp det stämmer.

MVH Jonas
..............
Frosted
26 april 2010 · 1 878 Inlägg

Har rullat igenom bes 2ggr med min V70R, med 3" ifrån turbo och med racekisse, med bara 1dämpare bak. det låter extremt mycket i min kupe. men dem har aldrig sagt nåt, samt filter och öppen dump. har aldrig ställt ner laddtrycket från 1.25 till 0.9.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
DooMoLiTioN
26 april 2010 · 106 Inlägg

Skulle kanske säga att bilen är en LTT från början, alltså 170 hästars utan laddtrycksmätare, som jag har satt dit en Fulltrycks box med en högt ställd Magnetventil till. Men alltså, av någon andledning så går min bil sämre än dom som har Steg 1 här på Garaget. Jag tror nämnligen jag har vacuumläck nånstans, då kommer dom väl inte direkt säga något? Eller?

Saab 900i "Champis" (1987)
Fiat 126 "Gula bullen" (1975)
HenkeTIC
26 april 2010 · 888 Inlägg

Klart bilen går sämre än en bil med steg 1 om du bara monterat en box från en fulltryckare. vad ä'r en högställd magnetventil? något grabbarna vid korvkiosken lurat dig med?

Mvh Henke

Epitaph
26 april 2010 · 835 Inlägg

Frozen1985 skrev:
Har rullat igenom bes 2ggr med min V70R, med 3" ifrån turbo och med racekisse, med bara 1dämpare bak. det låter extremt mycket i min kupe. men dem har aldrig sagt nåt, samt filter och öppen dump. har aldrig ställt ner laddtrycket från 1.25 till 0.9.

samma här med min 9-3a. Den skriker att den är trimmad & vi har tillome diskuterat detta på BP. De är rätt lugna. Stor (förvisso) återcirk dump, öppet filter racekisse o 3" hela vägen. Inga konstigheter.

Sharky
26 april 2010 · 10 287 Inlägg

Detta är tyvärr en myt.
Man får inte ändra något på en avgascertifierad motor (vilket allla moderna bilmotorer är). Ändrar du någon komponent som ingår i certifieringen ( på nyare bilar ingår även växellådan i certifieringen) så har du skapat en ny motor som måste certifieras om.

/Göran



hagge3211 skrev:
hej det borde inte vara något problem med dumpventilen och luftfiltret du får ju öka effekten med 10% eller vad det är och det kan jag tala om att ett annat luftfilter inte gör brukar inte ge någonting vid en så pass original motor. angående avgassystemet så är det ju okej så länge bilen inte överstiger db gränsen,

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Xtravagant 1337
26 april 2010 · 1 343 Inlägg

DooMoLiTioN skrev:
Hej! Som jag skrev så ska jag senare besiktiga min Saab 9000 Cse 2.3T.
Jag har dock efter senaste besiktning monterat dit en egen dumpventil som verkligen syns att den inte är original, dock så sitter den bra monterat, sen så har jag bytt luftfiltret till ett sportfilter, som också syns väl. Samt att jag har chippat bilen med box och fixat en magnetventil, Ventilen har jag satt provisoriskt vilket jag vet om. Men om jag skruvar fast den på nåt diskret ställe, kommer dom klaga på Luftfiltret och dumpventilen? Det ska ju se "original ut" vad jag har hört. Det sitter även ett Simons sportsystem på bilen, och ljuddämparen längst bak har jag bytt ut till en 2,5" till 4" japs, kommer dom säga något om deT?. Kommer det bli några problem med dom sakerna jag har på?

Mvh Rasmus

sålänge du klarar avgasvärde och bullergräns från dämparen så är det lugnt.
Bara till att köra. Sistnämnda kan bli ett problem för dig dock..

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
DooMoLiTioN
26 april 2010 · 106 Inlägg

HenkeTIC skrev:
Klart bilen går sämre än en bil med steg 1 om du bara monterat en box från en fulltryckare. vad ä'r en högställd magnetventil? något grabbarna vid korvkiosken lurat dig med?

Mvh Henke

Jo ja vet att den ska gå sämre, men magnetventilen som ja satt dit ska ladda 0.7 istället för 0.5 eller va de var. Jag hade ju ingen magnetventil från början alls dock. Men, jaah, ja vet inte. Inte fan jobba han på kiosken iaf! x) Han finns här på garaget, kommer inte ihåg va han heter

Fiat 126 "Gula bullen" (1975)
Saab 900i "Champis" (1987)
HenkeTIC
26 april 2010 · 888 Inlägg

Du har blivit lurad. Det är boxen som bestämmer ditt laddtryck inte magnetventilen. Finns bara en magnetventil till saab 9000 (om man inte räknar dom tidiga som hade en mässingplupp i R).

Mvh Henke

DooMoLiTioN
26 april 2010 · 106 Inlägg

HenkeTIC skrev:
Du har blivit lurad. Det är boxen som bestämmer ditt laddtryck inte magnetventilen. Finns bara en magnetventil till saab 9000 (om man inte räknar dom tidiga som hade en mässingplupp i R).

Mvh Henke

Han sa att de va en modifierad magnetventil, Han heter Lollen32 här på garaget

Saab 900i "Champis" (1987)
Fiat 126 "Gula bullen" (1975)
lingua
26 april 2010 · 2 271 Inlägg

Chip är det som gäller! ang snabbare med steg1? 40 hk mer brukar oftast gå fortare.smile
Skämt åsido, släng i steg1 istället för nåt hokus pokus.

//Tompa

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Von-Aron
19 maj 2010 · 394 Inlägg

bara för ATT, så är det styrdonet som reglerar laddtrycket så att säga, inte MV, om du inte hunnit besikta, så dra ur kontakten till din magnetventil så rullar du in på GLT, körde igenom min med steg3+ utan konstigheter....

sörry om någon stör sig på att jag lyfte tråden.

vem fan är maptun?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang