Vibrationer i framvagn Ford Focus 00

Grabber Dagdrömmare
24 maj 2010 · 2 836 Inlägg

Bilen är en Ford Focus ´00 gått strax över 20000mil.

Det vibrerar i ratten, känns lite redan vid 60 o vibrationer ökar med hastigheten samt känns tydligt vid hög växel o låg fart.

Bromsarna, leder, bussningar o drivknuttar har jag kollat genom o allt ser fin ut.

Ägaren av bilen har varit i kontakt med gubbarna på Ford o dom säger att det är en drivaxel men hur kan den orsaka vibrationer?

Tacksam för råd o tips!

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
kolvas
24 maj 2010 · 4 001 Inlägg

ifall en knut kärvar så kan det bli vibrationer.
Vad är det för däck?
Ingen fälg som är krokig?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Grabber Dagdrömmare
24 maj 2010 · 2 836 Inlägg

Däck o fälg ser bra ut. Hade skiftat dom men problemet kvarstår...

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
kolvas
24 maj 2010 · 4 001 Inlägg

Då är det nog en knut som kärvar om inga leder är glappa och däck/fälg ser okej ut.

Har du testat att lägga på vinterdäcken och provat om det är likadant då?
Ifall du har Michelin eller regummerade däck så kan man få lustiga fenomen...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Grabber Dagdrömmare
24 maj 2010 · 2 836 Inlägg

kolvas skrev:
...kan man få lustiga fenomen...

Det är precis vad det är! lol

Med om det är knut så borde det väl kännas när jag sliter o drar i axel eller är det bara att riva alla dammask o gå en efter en?

Senast redigerat av Grabber (24 maj 2010)

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Duplo Ford Beroende
24 maj 2010 · 19 Inlägg

Drivaxlarna på focus brukar bli skeva. hade samma problem på min jag hade. kollade allt utan resultat sen bytte jag bägge drivaxlarna och då försvann det. skulle tydligen vara ett vanligt problem.

Lev ditt liv på bredden
thePaavo Proffa
24 maj 2010 · 282 Inlägg

Håller med Duplo, vanligt förekommande fel på Focus.

Saab 9000 Aero "MapTun Stage 6.5" (1993)
Grabber Dagdrömmare
24 maj 2010 · 2 836 Inlägg

Duplo skrev:
Drivaxlarna på focus brukar bli skeva. hade samma problem på min jag hade. kollade allt utan resultat sen bytte jag bägge drivaxlarna och då försvann det. skulle tydligen vara ett vanligt problem.

Ingen billig affär dom axlarna! yikes 6600kr i runda svängar på Mekonomen, nån som har tips var kan man få tag på nya billigare?

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
dawwe ...has left the building...
24 maj 2010 · 4 474 Inlägg
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Grabber Dagdrömmare
25 maj 2010 · 2 836 Inlägg

Är dom svåra att byta?
En mutter i navet men hur är det på insidan? Bara dra ut o in med det nya eller måste riva nåt mer kring motorn o lådan?

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang