3790
Sök

Signal Kablar..

719 Inlägg
26 augusti 2005
Man måste ju nästan tro på dom vetenskapliga undersökningarna! tycker ja iaf.

Sen så spelar pshysket in en stor del! Skulle du ha 2 likadana kablar skulle du kunna höra stor skillnad på dom enligt dig själv om du blivit övertygad om att den ena kabeln låter 10gånger bättre än den andra även fast det är samma kabel skulle du tycka dig höra en skillnad!

Detta är fakta! Sinnet har stor kontroll över vad du upplever saker som!

live free, die young.

6 851 Inlägg
26 augusti 2005
Trådstartare
Tycker fortfarande att det finn VETENSKAPLIGA bevis som viss så väl hävdar på, att det är stor skillnad på kablar. Som sagt, dessa företag som lägger ner flera miljoner i forskning ang. kablar lägger dem helt då i onödan? det är nått jag inte tror på..Tycker du skall lägga fram detta matrial hos tex. supra (de är ju kända för att ha bra kablar..) och se vad dem säger. antagligen så kommer dem att ge dej massor som motsäger det du skrivet..
Så att leda tex. en ljudsignal med koppar eller med silver..då är det fortfarande ingen skillnad menar du?ljudet är det samma..?

PS: ang. din merit lista..jag förstår att du inte hör skillnad på en kabel. Dessa saker du gjort låter ju lika pga. kvaliten på ljudet ur de såkallade högtalare du har lyssnat på.
Det är lite skillnad på dessa saker du jobbat med och HiFi prylar..
Senast redigerat av Tiaz (26 augusti 2005)

10 287 Inlägg
26 augusti 2005
Jag trodde att Karl-Erik Ståhl lyckades göra slut på den debatten om hörbara skillnader i olika material då han bla körde tester med opolariserade elektrolytkondensatorer i signalkedjan utan att referenspaneler kunde statistiskt säkerställa någon skillnad.
Och vad jag skriver är alltså utdrag ur forskningsrapporter - i så fall får Supra vända sig med klagomål mot AES.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

671 Inlägg
26 augusti 2005
Scratch, nej man måste inte tro på vetenskapliga undersökningar. Man måste alltid ifrågasätta dom först.

Sharky, du lyssnar på fel sätt. 

De icke övertygade bör brinna i ett radiorör.
HiFi Hifi HiFi

efter religion är hifi den största vanföreställningen i världen.
Själv hör jag ingen skillnad på biltemas kablar och dyra kablar, det sparar mig massor av pengar.

719 Inlägg
27 augusti 2005
Självklart Daniel!

Nu orkar vi inte denna diskution längre! Ni som behöver ha en dyr bra kabel för att sova lugnt om natten slösa på, ja tar biltema kablar som daniel wink

live free, die young.

6 851 Inlägg
27 augusti 2005
Trådstartare
Sharky skrev:
Jag trodde att Karl-Erik Ståhl lyckades göra slut på den debatten om hörbara skillnader i olika material då han bla körde tester med opolariserade elektrolytkondensatorer i signalkedjan utan att referenspaneler kunde statistiskt säkerställa någon skillnad.
Och vad jag skriver är alltså utdrag ur forskningsrapporter - i så fall får Supra vända sig med klagomål mot AES.

Mvh
Göran

Finns det fler än han som kommit fram till det?

10 287 Inlägg
29 augusti 2005
Tiaz, du vet inte vem Karl-Erik Ståhl är eller?

Och hur många gånger måste jag säga att:
- Det är inte jag som har lyssnat. Jag hör för dåligt och är inte en tränad lyssnare.
- Det är inte jag som påstår. Det är AES, Riksradions tester, mfl.
Det är sådant källmaterial jag använde mig av bla när jag konstruerade mixerbord. Med kretslösningar som kanske har mixat den musik du lyssnar på just nu..... :-)

Nåja, jag är beredd att när som helst ställa upp för att rigga en A/B test. Finns det någon tränad lyssnare i Sthlmregionen så kan vi sätta upp en blindtest.

Mvh
Göran
Senast redigerat av Sharky (29 augusti 2005)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Team Tondöv
649 Inlägg
29 augusti 2005
Rent ljudmässigt är det EXTREMT svårt att upptäcka några skillnader mellan olika kablar!
Om man nu, mot all förmodan, tycker att det låter olika är det ju till syvende och sist upp till var och en att avgöra vad dom tycker låter bäst.
T ex har både Hifi & Musik och, tyvärr nedlagda, Bilstereotidningen och tidningen Stereo gjort tester på signalkabel. I ett flertal fall har dom tyckt att den billigaste sunkkabeln låtit bra mycket bättre än dyr superduperkabel!
Däremot, om man ser till störningsbiten, är oftast dyrare kabel bättre. Det säger sig ju ganska självklart att t ex en trippelskärmad kabel är dyrare än en enkelskärmad..
Det är oftast där utvecklingspengarna hamnar, att minimera risken för yttre störning i signalkedjan.
Senast redigerat av freddan70 (29 augusti 2005)

6 851 Inlägg
29 augusti 2005
Trådstartare
Sharky skrev:
- Det är inte jag som har lyssnat. Jag hör för dåligt och är inte en tränad lyssnare.

Mvh
Göran

Då kanske du inte skall uttala dej heller om detta då..då du själv säger att du hör för dåligt...
wink

Team Tondöv
649 Inlägg
29 augusti 2005
Det var förresten en tidning för några år sen, har för mig att det var What Hifi, som lät ett gäng tränade guldöron lyssna på en RIKTIGT dyr referensanläggning med en uppsjö olika signalkablar.
Den kabeln som fick bäst omdöme var en 2*0,75 mm vanlig lampkabel med ditlödda kontakter...

Vad vill jag säga med det då?
Jo, att ljud är en ruggigt svår vetenskap, där det egentligen inte finns något rätt eller fel! Det en tycker låter bra tycker en annan låter skit..
M a o, lita på dina egna öron och lyssna inte alltför mycket på alla dessa självutnämnda profeter!

6 851 Inlägg
29 augusti 2005
Trådstartare
freddan70 skrev:
Det var förresten en tidning för några år sen, har för mig att det var What Hifi, som lät ett gäng tränade guldöron lyssna på en RIKTIGT dyr referensanläggning med en uppsjö olika signalkablar.
Den kabeln som fick bäst omdöme var en 2*0,75 mm vanlig lampkabel med ditlödda kontakter...

Vad vill jag säga med det då?
Jo, att ljud är en ruggigt svår vetenskap, där det egentligen inte finns något rätt eller fel! Det en tycker låter bra tycker en annan låter skit..
M a o, lita på dina egna öron och lyssna inte alltför mycket på alla dessa självutnämnda profeter!

Nja, att en valig lampabel skulle kunna få bra ljud är väl inte direkt troligt då det inte är samma uppbyggnad på dem wink
Måste finnas någon sorts avskärmning på den iaf..

Team Tondöv
649 Inlägg
29 augusti 2005
Vad spelar egentligen uppbyggnaden för roll, kabeln kan ju skicka en signal..
Det enda man får göra är att använda dubbla lampkablar, en för varje kanal.
Rent teoretiskt skulle man kunna använda taggtråd som signalkabel! Grym signalförlust på vägen, men det skulle funka..

Så var det i alla fall, tro't eller ej!! Jag har för mig att nån svensk tidning gjort en motsvarande grej med liknande resultat.
Senast redigerat av freddan70 (29 augusti 2005)

Sök