2667
Sök

Turbokonventera Volvo S90 med 2,5 liters motorn - lönt?

35 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Ursäktar redan nu för ett luddigt inlägg, men är bara mellanhanden smile

Har en lillebror som fyller körkort snart, och han funderar på att skaffa en S90 med 2,5 liters motorn för att sen turbokonventera den.
Jag är inte så insatt i bilmodellen, så rätta mig mer än gärna osv. Vill bara veta vilket som blir lättast och bäst att göra?
Byta till vitfemma är väl vanligast och lättare om jag förstått de, men det är pengar som sätter stopp för den biten.
Därför han går i tankarna om att lägga turbo på den motorn istället, för att komma undan billigare om det nu ens blir de?

Så vad behövs om man ska turbokonventera denna motor?

Tack på förhand!
MVH Kristian


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
22 september 2010
#2
precis som med de flesta andra motorer när det gäller kompsänkning och datasystem. sök lite i forumet så hittar du massor av trådar om just detta.


35 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
#3
Okej, har sökt en del. Men inte tillräckligt då smile

Tänkte mer på om det är någon som gjort de, som kunde berätta lite mer detaljerat? smile


402 Inlägg
23 september 2010
#4
DownForce skrev:
Hej!

Ursäktar redan nu för ett luddigt inlägg, men är bara mellanhanden smile

Har en lillebror som fyller körkort snart, och han funderar på att skaffa en S90 med 2,5 liters motorn för att sen turbokonventera den.
Jag är inte så insatt i bilmodellen, så rätta mig mer än gärna osv. Vill bara veta vilket som blir lättast och bäst att göra?
Byta till vitfemma är väl vanligast och lättare om jag förstått de, men det är pengar som sätter stopp för den biten.
Därför han går i tankarna om att lägga turbo på den motorn istället, för att komma undan billigare om det nu ens blir de?

Så vad behövs om man ska turbokonventera denna motor?

Tack på förhand!
MVH Kristian

Som sagt innan så är det jue att kompsänka. iaf om du vill ha lite hållbarhet. Så det finns jue olika sätt att göra detta på.
Ska man inte ha så överdriver med effekt så kan man jue svarva av lite på kolvtoppen, nackdelen är jue att det blir mindre matrial tills första kolvringen så om du laddar mycke så kan kolvarna spricka.

Annars är det jue nya kolvar som är gjorda för turbo som gäller.
Vet inte om man kanske kan använda kolvar från en 850/v70 turbo eller nån annan bil med vitblocken i som har samma kolvstorlek.
Kan inte så mycke spec om dessa motorer tyvärr.
Annars får man specialbeställa smidda kolvar.

Sen måste du nästan byta till andra stakar då orginalen inte gillar att man påfrestar dom för mycke tongue
Så h-profilare är väl att rekomendera.

Sen måste det fixas en oljeretur nere vid tråget givetvis o vart man tar oljetryck vet jag inte på en sån motor, men det finns jue garanterat någon plugg där man kan ta från.

Sen toppen så är det nästan ett måste att byta till bättre ventiler som klarar lite högre temperaturer.

Hoppas detta ger en insikt på vad som behövs göras. har man inte skruvat så mycke med motorer innan så kanske det är lättare att ta en motor från s80 t6, den har jue redan allt som behövs, du byter bara tråget o sätter på det tråg som sitter på den nuvarande motorn sen passar den rakt i.

MVH//Jocke

8 267 Inlägg
23 september 2010
#5
DownForce skrev:
Så vad behövs om man ska turbokonventera denna motor?

Det som framförallt behövs är pengar.

Har man inga större effektmål kan man skippa det där med att kompsänka. annars så lär ha ta kolvarna från 2 liters T5. Toppen kan man använda som den är. Sen ska man ha grenrör och då finns bara T6:ans att tillgå egentligen och då lär man ha 2 turbos och det ger en hel del krångel med rördragning till och från aggreaten. För man lär ju ha vatten och olja, sen lär man ha tryck och inloppsrör samt downpipes, och allt sånt lär man knåpa ihop själv. Sen lär man ju byta spridare och soppapump. Beroende på vilken låda han har så kanske man lär göra nåt åt den. Sen är ju frågan hur man gör med motorstyrningen, om man är seriös och mappar eller om man bara fular ihop nån spridar och lmm-kombination som funkar hyffsat.

Och just ja. som vanligt i desa trådar: Det finsn ju ingen ärlig chans att besikta lagligt med en konvertering. Men det visste ni väl antagligen om.


35 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
#6
Jätte tacksam för svaren! Det hjälpte väldigt mycket och ger ett hum om allt, och att det är bara lämna dessa tankar för en nybliven 18 åring, med dåligt med pengar smile

För ska de göras ska de göras ordentligt, tycker i alla fall jag!
Så det får bli längre fram i livet, och då blir det sfro besiktning och hela kittet när man ändå är igång smile

Men är det någon mer som har något att tillägga så är de välkommet!



Sök