DownForce skrev:
Hej!
Ursäktar redan nu för ett luddigt inlägg, men är bara mellanhanden

Har en lillebror som fyller körkort snart, och han funderar på att skaffa en S90 med 2,5 liters motorn för att sen turbokonventera den.
Jag är inte så insatt i bilmodellen, så rätta mig mer än gärna osv. Vill bara veta vilket som blir lättast och bäst att göra?
Byta till vitfemma är väl vanligast och lättare om jag förstått de, men det är pengar som sätter stopp för den biten.
Därför han går i tankarna om att lägga turbo på den motorn istället, för att komma undan billigare om det nu ens blir de?
Så vad behövs om man ska turbokonventera denna motor?
Tack på förhand!
MVH Kristian
Som sagt innan så är det jue att kompsänka. iaf om du vill ha lite hållbarhet. Så det finns jue olika sätt att göra detta på.
Ska man inte ha så överdriver med effekt så kan man jue svarva av lite på kolvtoppen, nackdelen är jue att det blir mindre matrial tills första kolvringen så om du laddar mycke så kan kolvarna spricka.
Annars är det jue nya kolvar som är gjorda för turbo som gäller.
Vet inte om man kanske kan använda kolvar från en 850/v70 turbo eller nån annan bil med vitblocken i som har samma kolvstorlek.
Kan inte så mycke spec om dessa motorer tyvärr.
Annars får man specialbeställa smidda kolvar.
Sen måste du nästan byta till andra stakar då orginalen inte gillar att man påfrestar dom för mycke

Så h-profilare är väl att rekomendera.
Sen måste det fixas en oljeretur nere vid tråget givetvis o vart man tar oljetryck vet jag inte på en sån motor, men det finns jue garanterat någon plugg där man kan ta från.
Sen toppen så är det nästan ett måste att byta till bättre ventiler som klarar lite högre temperaturer.
Hoppas detta ger en insikt på vad som behövs göras. har man inte skruvat så mycke med motorer innan så kanske det är lättare att ta en motor från s80 t6, den har jue redan allt som behövs, du byter bara tråget o sätter på det tråg som sitter på den nuvarande motorn sen passar den rakt i.
MVH//Jocke