2677
Sök

bygga panhardstag.

53 Inlägg
8 november 2008
Trådstartare
#1
hejsan! har en gammal duett som är lite hottad. bla höjd bak, och då givetvis jätte ranglig.
funderar därför på att bygga dit ett panhardstag.
vet att det skall vara speciella vinklar och längder på staget, så om någon kunde förklara hur det skall vara, vore jag tacksam!


Mvh/Gustav


Entreprenör
1 784 Inlägg
8 november 2008
#2
yzrider_91 skrev:
hejsan! har en gammal duett som är lite hottad. bla höjd bak, och då givetvis jätte ranglig.
funderar därför på att bygga dit ett panhardstag.
vet att det skall vara speciella vinklar och längder på staget, så om någon kunde förklara hur det skall vara, vore jag tacksam!


Mvh/Gustav

Varför vill du ha ett sånt då.....här en bild på ett bra stag å kolla vinkeln...lutning lite neråt..
å så långt stag som möjligt...

http://www.ofiengineering.se/Car/Panhardstag.jpg
Senast redigerat av mrbuggy (8 november 2008)

429 Inlägg
8 november 2008
#3
mrbuggy skrev:
yzrider_91 skrev:
hejsan! har en gammal duett som är lite hottad. bla höjd bak, och då givetvis jätte ranglig.
funderar därför på att bygga dit ett panhardstag.
vet att det skall vara speciella vinklar och längder på staget, så om någon kunde förklara hur det skall vara, vore jag tacksam!


Mvh/Gustav

Varför vill du ha ett sånt då.....här en bild på ett bra stag å kolla vinkeln...lutning lite neråt..
å så långt stag som möjligt...

Bakaxlen/bakdelen blir stabilare i sidled.


Entreprenör
1 784 Inlägg
8 november 2008
#4
jonas 740 skrev:
mrbuggy skrev:
yzrider_91 skrev:
hejsan! har en gammal duett som är lite hottad. bla höjd bak, och då givetvis jätte ranglig.
funderar därför på att bygga dit ett panhardstag.
vet att det skall vara speciella vinklar och längder på staget, så om någon kunde förklara hur det skall vara, vore jag tacksam!


Mvh/Gustav

Varför vill du ha ett sånt då.....här en bild på ett bra stag å kolla vinkeln...lutning lite neråt..
å så långt stag som möjligt...

Bakaxlen/bakdelen blir stabilare i sidled.

Jo...JAG vet de eftersom jag bygger bil...men eftersom han har bladfjädrar så undra ja bara..sörru....!

53 Inlägg
8 november 2008
Trådstartare
#5
mrbuggy skrev:
jonas 740 skrev:
mrbuggy skrev:

Varför vill du ha ett sånt då.....här en bild på ett bra stag å kolla vinkeln...lutning lite neråt..
å så långt stag som möjligt...

Bakaxlen/bakdelen blir stabilare i sidled.

Jo...JAG vet de eftersom jag bygger bil...men eftersom han har bladfjädrar så undra ja bara..sörru....!

ok . är inte alls insatt i vad man skaha, finns det någon bättre variant?


Entreprenör
1 784 Inlägg
8 november 2008
#6
yzrider_91 skrev:
mrbuggy skrev:
jonas 740 skrev:
Bakaxlen/bakdelen blir stabilare i sidled.

Jo...JAG vet de eftersom jag bygger bil...men eftersom han har bladfjädrar så undra ja bara..sörru....!

ok . är inte alls insatt i vad man skaha, finns det någon bättre variant?

Om jag fattar de rätt så har du höjt den ganska bra ibak...å då blir de ganska svajigt antar jag..det beror på hur mycket du höjt den för att kunna säga hur du ska göra där.... wink Å tänk på att ju mer du höjer den desto mer blir framvagnen felställd...vilket resulterar i att den blir omöjlig i väghållning senare..ungefär som alla Epatraktorer som höjt baken...ja tror att alla som ja sett har haft helt fel framvagnsinställning åå trögstyrda...
Senast redigerat av mrbuggy (8 november 2008)

Driifter;)
1 630 Inlägg
8 november 2008
#7
finns ju wattlänk annars.. så bakaxeln slipper åka i sidled vid in/yt fjädring..

men va ska du använda bilen som.. e ju lite beroende på användningsområdet hur pass avancerat du ska bygga..

sen hur har du gjort när du höjjt bilen?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

53 Inlägg
8 november 2008
Trådstartare
#8
andvändnings området är landsvägskörning max 120km/h
och jag har höjt den genom att lägga bak axeln under bladfjädrarna ist för över som original.
och inte funderat lls på att bygga något avancerat, att bara hänga upp ett panhardstag såg ganska enkelt ut!

och givetvis har jag anpassat framvagns inställningarna!

Mvh
Senast redigerat av yzrider_91 (8 november 2008)


Entreprenör
1 784 Inlägg
8 november 2008
#9
yzrider_91 skrev:
andvändnings området är landsvägskörning max 120km/h
och jag har höjt den genom att lägga bak axeln under bladfjädrarna ist för över som original.

och givetvis har jag anpassat framvagns inställningarna!

Mvh

OK..trodde du höjt den mer än så....men inte kan den väl vara så instabil nu väl....sen e de ju så att ju högre den e...sämre vägegenskaper blir de ju...
Senast redigerat av mrbuggy (8 november 2008)

53 Inlägg
8 november 2008
Trådstartare
#10
trot eller ej, men de blir riktigt höra i baken. mer än vad man kan tro!


Entreprenör
1 784 Inlägg
8 november 2008
#11
yzrider_91 skrev:
trot eller ej, men de blir riktigt höra i baken. mer än vad man kan tro!

Kanske räcker med ett par riktiga dämpare istället....

4 506 Inlägg
8 november 2008
#12
Du kan fråga 245_Olof han slängde på ett panhard stag på en duett han hade!

Kan du andas kan du dö.

Volvo amazon
2 Inlägg
2 november 2010
#13
ni skriver att man ska ha så långt stag som möjligt,, jag är inne på att korta mitt stag då bakaxeln går för långt i sidled när jag sänkt ner den fullt, den tar i skärmen på ena sidan och det blir fula märken på vita sidan. kan man göra det lite kortareför att undvika det??


10 287 Inlägg
2 november 2010
#14
Jodå. Man får anpassa längden på panhardstaget så att baxaxeln blir centrerad.
/Göran

Mbacker skrev:
ni skriver att man ska ha så långt stag som möjligt,, jag är inne på att korta mitt stag då bakaxeln går för långt i sidled när jag sänkt ner den fullt, den tar i skärmen på ena sidan och det blir fula märken på vita sidan. kan man göra det lite kortareför att undvika det??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök