Hur ska jag koppla strömbrytaren?

eastling
28 februari 2010 · 56 Inlägg

Köpte en strömbrytare på biltema idag som jag tänkte koppla in till mina strobe-ljus i frontblinkersen. På strömbrytaren finns 3 stift, dom är markerade med siffrorna 1,2 och 3.. Hur ska jag koppla så att lampan i kontakten lyser när jag har strobearna igång?

(Kunde tydligen inte länka från biltemas sida men här är art.nr för den som undrar vilken det är: 43-048)

Tacksam för svar

// MaNdY

Saab 9-3 ss (2003)
DJ_Philip
28 februari 2010 · 129 Inlägg

de du borde ha är stift 1 för plus till brytarn, stift 2 plus från brytarn till stobarna, stift 3 ska ha jord, så att lampan lyser när strömmen går i genom brytaren
vilka dem olika stiften är vet ja inte

Funkiee Saab älskare!
28 februari 2010 · 4 597 Inlägg

Antagligen ska du ha mitten och 3 om mitten är 2 dvs, men 2 (mitten) eller 1/3 ska du använda, beroende på när lampan ska lysa!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
eastling
28 februari 2010 · 56 Inlägg

för att klargöra lite, stift 1 är det stiftet som är under den delen av brytaren som inte lampan sitter. stift 2 är alltså mitten. stift 3 är under den delen som lampan sitter.

Saab 9-3 ss (2003)
Drönirettab
28 februari 2010 · 21 761 Inlägg

Finns det inget litet "schema" inristat på brytaren?

Ett av stiften ska rimligtvis jordas, för lampans skull. De andra två stiften är in/utgång. smile

Senast redigerat av Drönirettab (28 februari 2010)

eastling
28 februari 2010 · 56 Inlägg

nej de e d som e lite konstigt tycker ja.. de står inget annat än just dom siffrorna.. hmm

Saab 9-3 ss (2003)
båge montör och hobby mekaniker
28 februari 2010 · 2 672 Inlägg

det guld liknande benet ska ha jord för att lampan ska lysa, sen dom två andra är till själva brytaren!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
eastling
28 februari 2010 · 56 Inlägg

okej men då är jag med! smile tack så hemskt mycke för hjälpen smile

Saab 9-3 ss (2003)
filipbh
17 oktober 2010 · 6 Inlägg

Om jag får stjäla tråden lite så har jag ett snarlikt problem. Jag fick inte heller lampan att lysa. Det står dock Supply, Load och Earth på min så själva kopplingsschemat är lite bättre (också en Biltema-knapp). Problemet är dock att knappen sitter på en ciggkabel så jag kan inte få en jordsladd. Är det möjligt att ändå få lampan att lysa?

Myshenke
21 oktober 2010 · 50 Inlägg

filipbh skrev:
Om jag får stjäla tråden lite så har jag ett snarlikt problem. Jag fick inte heller lampan att lysa. Det står dock Supply, Load och Earth på min så själva kopplingsschemat är lite bättre (också en Biltema-knapp). Problemet är dock att knappen sitter på en ciggkabel så jag kan inte få en jordsladd. Är det möjligt att ändå få lampan att lysa?

Inte riktigt säker men kanske lampan lyser om du kan koppla den mellan Supply & Load? misstänker dock att lampan får för mycket ström beroende på vad det är du ska koppla till o från tongue

filipbh
22 oktober 2010 · 6 Inlägg

Myshenke skrev:

filipbh skrev:
Om jag får stjäla tråden lite så har jag ett snarlikt problem. Jag fick inte heller lampan att lysa. Det står dock Supply, Load och Earth på min så själva kopplingsschemat är lite bättre (också en Biltema-knapp). Problemet är dock att knappen sitter på en ciggkabel så jag kan inte få en jordsladd. Är det möjligt att ändå få lampan att lysa?

Inte riktigt säker men kanske lampan lyser om du kan koppla den mellan Supply & Load? misstänker dock att lampan får för mycket ström beroende på vad det är du ska koppla till o från tongue

Jag råkade göra en tabbe så nu tror jag faktiskt att lampan är trasig. Det är därför svårt att kolla. I början fungerade lampan när jag tog ut-plusen på Earth, men då fungerade inte knappen. Och bytte jag ut-plusen till Load så var det tvärtom. Nu lyser inte lampan alls som sagt så jag tror att knappen gick sönder när jag råkade komma åt minuskabeln. Säkringen gick i alla fall... Men jag får i så fall köpa en ny knapp och testa.

240bns
22 oktober 2010 · 1 008 Inlägg

filipbh skrev:
Om jag får stjäla tråden lite så har jag ett snarlikt problem. Jag fick inte heller lampan att lysa. Det står dock Supply, Load och Earth på min så själva kopplingsschemat är lite bättre (också en Biltema-knapp). Problemet är dock att knappen sitter på en ciggkabel så jag kan inte få en jordsladd. Är det möjligt att ändå få lampan att lysa?

Supply = Ingång +12v
Load = Utgång last/förbrukare
Earth = jord/minus ( för lysindikeringen i knappen)

I en ciggkabel har man +12v och minus,  mittstiftet på kontakten är Plus och ytterhöljet är minus.

filipbh
23 oktober 2010 · 6 Inlägg

Då vet jag inte vad som hände för det var när jag testade med minus i Earth som det dog. Visst att det lös när jag tände men när jag släckte så gick säkringen och sen dess har jag inte fått knappen att lysa. Men men, jag får helt enkelt köpa ny knapp och testa igen.

Tack för hjälpen.

Gison
23 oktober 2010 · 39 Inlägg

mirren jord iaf:)  det står ganska tydligt på strömbrytaren hur stiften ska kopplas:)    tänk lungt å metodiskt så kommer du klura ut det smile

BMW 318is (1992)
filipbh
23 oktober 2010 · 6 Inlägg

Gison skrev:
mirren jord iaf:)  det står ganska tydligt på strömbrytaren hur stiften ska kopplas:)    tänk lungt å metodiskt så kommer du klura ut det smile

Mirren jord? Jo, men jag kan inte ta en jordkabel och dra ut via panelen. Hade knappen varit fast monterad så hade det inte varit något problem men nu har jag bara plus och minus som ska in på tre stift, varav två är plus.

filipbh
7 november 2010 · 6 Inlägg

Jag måste ha kommit åt något första gången men nu har jag köpt en ny kontakt som jag kopplade in i fredags. Det fungerade perfekt. Plus in och ut på Load och Supply och sen båda minus (en från cigguttaget och en vidare till honan på förlängningssladden) till Earth. Nu lyser knappen när strömmen är på. Perfekt! smile

Svempa365
27 september 2023 · 1 Inlägg

tack för svaren, sitter med liknande knapp och klia mig i huvet😁 men tänkte bara höra............... Kan man jorda typ vart som helst ( på typ chassit?)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang