Skall köpa Mg Zr 160, e det ett bra köp?

SkorvKalle
20 augusti 2010 · 15 Inlägg

Trimning verkar inte vara svårt om man har lust att betala för det smile Men att det blir väldigt lite effekt per krona är jag medveten om.
http://www.ptp-ltd.co.uk/shop/14/mg_rov … /index.htm

Hur en bil är körd vid kallstart kanske kan vara lite knepigt att få reda på vid syning av bilen.

Jag föredrar gärna lite körglädje och känsla när jag kör bil, och kräver inte någon förstaklassig lyxkänsla när jag sitter bakom ratten. Men jag vill gärna kunna dra några mil på motorvägen utan att få fysiska men för resten av livet.

Bilen är förövrigt godkänd av sambon med kravet att det ska vara 5 dörrars-modellen som det ska kikas på, för en eventuellt kommande lurvig fyrbent jycke som också ska få vara med o åka bil.

caromania Forummoderator
20 augusti 2010 · 9 296 Inlägg

SkorvKalle skrev:
Trimning verkar inte vara svårt om man har lust att betala för det smile Men att det blir väldigt lite effekt per krona är jag medveten om.
http://www.ptp-ltd.co.uk/shop/14/mg_rov … /index.htm

Faktum är att det är mest båg det mesta after market just till den motorn. Ursprungsmotorn är på ca 100 hästar och den är lyft till 160 med hjälp av portning, planing, kammar, variabla ventiler mm redan från fabrik. Många i England har lagt ner massor med pengar men den är mer eller mindre redan optimerad som det är. Så där finns inget att hämta. Jag tror nån plockade ur 175 hästar men det kostade visst ner än bilen. Så det fins bara ett sätt: överladdning. En Honda tex, där kan man dra in 10-20 hästar bara på avgassystem o luftfilter. Det är bara att erkänna: Rovermotorn är inget effektmonster.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SkorvKalle
20 augusti 2010 · 15 Inlägg

Jag tror dig, du verkar ha mycket erfarenhet av rovermotorn. Det var inte meningen att spåra ut i trimning. Som sagt jag bara gjorde lite snabb matematik till MG:ns försvar wink Ska bli intressant att få testa en, förhoppningsvis inom snar framtid smile

Webbson Webbson
29 september 2010 · 7 Inlägg

Jag kör själv en och är grymt nöjd med den. En rolig pigg liten bil med grym väghållning.
Lite bullrig inuti men har tilläggsisolerat min så den låter lite mindre inuti iallafall.

Kan bli lite törstig vid inspirerad körning med blandat ligger jag mellan 0.75-0.8. Går att få ner den i 0.6 om du skiter i att varva över 3k också, men det är först därutöver det börjar bli roligt ju.

Har läst om folk som lagt lite över 10k på extraktor, sportkatt, sportdämpare och sportluftfilter och fått ut 15-20hk extra ur den. Men det är i princip vad man kan få ut. Delar finns lätt och hyffsat billigt att beställa från England, inte lönt att ta det här i Sverige då det kostar för mycket.

Volvo V70 T5 -04 / MG ZR 160 -04 - http://tom.stevens.se
Eskes
2 november 2010 · 3 Inlägg

Motron finns med ca 193 hk i Lotus (Egentligen 177 men det finns ett trimpaket upp till 193).
Men det är en modifierad  topp med större ventiler och ej VVC m.m., så de är nog inte så praktisk vid den effekten.

Annars tycker jag min  Rover 214 med 103 (105) hk är tillräckligt snabb. MG ZR är ju ändå läcker.
//Mattias

OverBoosted AUTOBAHNRASER
15 november 2010 · 3 804 Inlägg

jag sket också i mgn..


Bmw osv..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang