Dumpventil eller icke? saab 9000t

Carl_bmw316
5 december 2010 · 236 Inlägg

Har kollat runt på alla möjliga trådar och allt är galet grötigt. Var och varannan säger att det går bra, och andra säger att det sliter och förstör med Dumpventil.


Min bil:

Fabrikat:    SAAB
Modell:    9000 CSE -96 150hk
Typ:    2.0 16 Turbo

Det här är min pendel bil som jag kör cirka 15 mil om dagen med, Har alltid varit sugen på dumpljudet,
så min fråga lyder: Hur kan jag gå till väga för att uppnå dumpljudet? räcker det med att byta filter? eller måste jag montera en Atmosfärisk dump? Vilken dump ska jag ha? Vill gärna veta hur det är smidigast att montera den? inget gjort med motorn i dagsläget, en riktig superbil som startar i alla väder!

Tack på förhand!

MVH /Carl

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
mannen666666 preem pump
5 december 2010 · 836 Inlägg

allra enklast är ju att lossa slangen till återcirkuleringen på original dumpen.
då dumpar den rätt ut även om det inte låter jätte högt

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
ascona-tic
5 december 2010 · 1 496 Inlägg

Inga problem att köra med öppen/atmosfärisk då saab trionic 5 inte har masse mätare utan kör mapsensor. Lättast är att köra med orginal ventil och bara plugga returen (har för mig att ciggtändare attrapp funkar som plugg)

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
Carl_bmw316
6 december 2010 · 236 Inlägg

Berätta hur jag ska göra? någon som kan måla i paint? eller har en bild på vad jag ska plugga ut på orginal ventilen? smile har en till fråga som går lite off topic! när jag v rider på tändningen står det check engine, och nåt mer, men det släcks när jag startar bilen, sen kommer det inte upp mer, bara när tändningen är på? den kanske gör så för att indekera att den kollar motorn eller?


MVH /carl

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
mannen666666 preem pump
6 december 2010 · 836 Inlägg

Carl_bmw316 skrev:
Berätta hur jag ska göra? någon som kan måla i paint? eller har en bild på vad jag ska plugga ut på orginal ventilen? smile har en till fråga som går lite off topic! när jag v rider på tändningen står det check engine, och nåt mer, men det släcks när jag startar bilen, sen kommer det inte upp mer, bara när tändningen är på? den kanske gör så för att indekera att den kollar motorn eller?


MVH /carl

https://www1.garaget.org/archive/27/26926/21858/21858-360911.jpg
bild från motor rummet på min gamla 9000
under dumpen ser du en blå plugg
där satt slangen till åter cirkulationen som gick från original dumpen
ta bort den slangen så dumpar den rätt ut.
men plugga även hålet så det inte kommer in smuts
http://www.speedparts.se/images/prod/ventiler/pl,25_2.jpg
finns på speedparts.se under sport/tuning och sen avlastningsventiler för 31:-
finns även ett paket med ett litet gulligt filter som du sätter på dumpen där slangen satt
http://www.speedparts.se/images/prod/ventiler/xf,025.jpg kostnad 245:-

Senast redigerat av mannen666666 (6 december 2010)

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
Sumsarn
6 december 2010 · 13 Inlägg

Hej
Angående din fråga om motorlampan.
Där står check engine och radiator, och detta är inget du ska vara rädd för, utan det ska vara så på saab 9000, de ska visas innan start och därefter släckas, (presic som bromslampan innan man bromsar första gången)
FAST skulle de lysa under körning så ska du givetvis kolla upp det

Carl_bmw316
6 december 2010 · 236 Inlägg

kanon tack men nu går jag ut och sliter bort slangen nu och pluggar med en cigg atrap? eller är deet galenskap? smile

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Carl_bmw316
6 december 2010 · 236 Inlägg

saab9000a50 skrev:
Hej
Angående din fråga om motorlampan.
Där står check engine och radiator, och detta är inget du ska vara rädd för, utan det ska vara så på saab 9000, de ska visas innan start och därefter släckas, (presic som bromslampan innan man bromsar första gången)
FAST skulle de lysa under körning så ska du givetvis kolla upp det

Tack för dit svar det uppskattas!

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Carl_bmw316
6 december 2010 · 236 Inlägg

Den lilla slangen som är uppe på ventilen vad har den för mening? för min slang är sprucken och äcklig har den någon viktig mening?

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Carl_bmw316
6 december 2010 · 236 Inlägg

mannen666666 skrev:

Carl_bmw316 skrev:
Berätta hur jag ska göra? någon som kan måla i paint? eller har en bild på vad jag ska plugga ut på orginal ventilen? smile har en till fråga som går lite off topic! när jag v rider på tändningen står det check engine, och nåt mer, men det släcks när jag startar bilen, sen kommer det inte upp mer, bara när tändningen är på? den kanske gör så för att indekera att den kollar motorn eller?


MVH /carl

http://www1.garaget.org/archive/27/2692 … 360911.jpg
bild från motor rummet på min gamla 9000
under dumpen ser du en blå plugg
där satt slangen till åter cirkulationen som gick från original dumpen
ta bort den slangen så dumpar den rätt ut.
men plugga även hålet så det inte kommer in smuts
http://www.speedparts.se/images/prod/ve … l,25_2.jpg
finns på speedparts.se under sport/tuning och sen avlastningsventiler för 31:-
finns även ett paket med ett litet gulligt filter som du sätter på dumpen där slangen satt
http://www.speedparts.se/images/prod/ve … xf,025.jpg kostnad 245:-

Tack så hemskt mycket!

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Carl_bmw316
6 december 2010 · 236 Inlägg

fixat det nu resultatet blev bra tack alla på garaget som hjälpte mej, med det här och att välja en riktig bil saab 9000 bästa bilen jag har ägt!

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
mannen666666 preem pump
7 december 2010 · 836 Inlägg

Carl_bmw316 skrev:
Den lilla slangen som är uppe på ventilen vad har den för mening? för min slang är sprucken och äcklig har den någon viktig mening?

du menar den lilla tunna slangen på toppen ????
det är den som öppnar dumpen när du släpper på gasen.
är den dålig så byt den
det fungerar inte utan den

Senast redigerat av mannen666666 (7 december 2010)

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
mannen666666 preem pump
7 december 2010 · 836 Inlägg

Carl_bmw316 skrev:
fixat det nu resultatet blev bra tack alla på garaget som hjälpte mej, med det här och att välja en riktig bil saab 9000 bästa bilen jag har ägt!

ta och lägg upp den oxå så man får se den wink

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
jonTe
7 december 2010 · 5 710 Inlägg

saab9000a50 skrev:
(presic som bromslampan innan man bromsar första gången)

...OM man nu har en nyare 9000 (tror det kom 97) smile

>>Carl_bmw316, att slangen är sprucken tyder på att det inte bytts vacum/tryckslangar på din motor på länge. stor risk att flera är dåliga = Byt alla....kostar inte många spänn.

MVH Jonas
..............
rybbe
7 december 2010 · 614 Inlägg

Jag har faktist samma fråga som Trådägaren här.. min fråga är likadan skillnaden är att jag har en Saab 900 T16 årsmodell 87a.

Sitter just nu och har suttit där sen jag köpte den en "Forge" återcirkulationsdumpventil. Har precis som Trådägaren här letar runt lite bland alla dessa trådar om detta och precis som sagt tidigare är det lite svårt att veta vad som är rätt eller fel?

Så... Är en dumpventil skadligt eller dåligt på min 900? När man gasar kraftigt med bilen så får du ju naturligtvis som ett fallande slående ljud ur luftfiltret. Låter som det ska så att säga! lite svårt att förklara:D dock inte ett fågelkvittrande ljud.

Något som har koll på vad en dumpventil kan göra med en 900 T16 års 87a? är det dåligt för bilen?

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
ascona-tic
7 december 2010 · 1 496 Inlägg

Man kan säga att bilar med masse/mängd mätare ska ha återcirkulerande AV medans bilar med mapsensor kan köra atmosfärisk AV

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
rybbe
7 december 2010 · 614 Inlägg

ascona-tic skrev:
Man kan säga att bilar med masse/mängd mätare ska ha återcirkulerande AV medans bilar med mapsensor kan köra atmosfärisk AV

Jaha ifall den teorin stämmer. så har jag ju i såna fall rätt dump på bilen då en 900 har luftmassemätare. Min erfarenhet är att typ alla bilar har det? men det kanske är helt fel? big_smile jag har då aldrig ägt en bil utan.

Läste också på något ställe att ibland när man kör med dumpventil så kan tomgången bli orolig. låg eller ojämn.. från början hade min 900 nästan ingen tomgång alls.  höll sig på tomgång när motorn var varm men var väldigt ojämn.. detta berodde då på att diverse småslangar ej var inkopplade i spjällhus och lite andra ställen.. så jag slängde ihop allt igen och nu har han bra tomgång. kan ibland vara lite svag i till och med dö när bilen är riktigt kall men fungerar bra en liten stund efteråt.


Men som sagt kan en dumpventil eller kanske felaktig dumpventil påverka tomgången?

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
mannen666666 preem pump
7 december 2010 · 836 Inlägg

rybbe skrev:
Jag har faktist samma fråga som Trådägaren här.. min fråga är likadan skillnaden är att jag har en Saab 900 T16 årsmodell 87a.

Sitter just nu och har suttit där sen jag köpte den en "Forge" återcirkulationsdumpventil. Har precis som Trådägaren här letar runt lite bland alla dessa trådar om detta och precis som sagt tidigare är det lite svårt att veta vad som är rätt eller fel?

Så... Är en dumpventil skadligt eller dåligt på min 900? När man gasar kraftigt med bilen så får du ju naturligtvis som ett fallande slående ljud ur luftfiltret. Låter som det ska så att säga! lite svårt att förklara:D dock inte ett fågelkvittrande ljud.

Något som har koll på vad en dumpventil kan göra med en 900 T16 års 87a? är det dåligt för bilen?

saxat från speedparts.se

Dumpventil

Dessa bilar kan ha öppen avlastningsventil:
Saab 900 Turbo 94-98
Saab 9000 Turbo 94-98
Saab 9-3 Turbo 98-99
Saab 9-3 LTT 98-00
Övriga modeller skall ha återcirkulerande ventil
(speciellt framtagna öppna ventiler finns, även för bilar med luftmassamätare)
Läs här nedan varför

Du har säkert hört talas om den och säkert också hört den arbeta — dumpventilen. Egentligen ett slanguttryck, eftersom dumpventilen på ren svenska bör benämnas som en avlastningsventil. Ännu mer förvirrande blir det eftersom avlastningsventilen pä engelska kallas för bypassventil. Och nej, avlastningsventil och bypassventil är inte två olika saker, I grund och botten syftar namnet enbart på ventilens grundläggande funktion, vilken är densamma oavsett vilken av de tre termerna som används: Evakuera luftflödet när gasspjället stängs för att skona turboaggregatet.
http://www.speedparts.se/arkiv/Image7.gif


Vid gaspådrag ökar givetvis avgasflödet, vilket är grundläggande för att turbon ska börjar jobba. Aggregatets turbin börjar snurra för fullt och laddtrycket arbetas effektivt upp. Turbon laddar alltså vid denna tidpunkt. Men så snart du slår av på gasen förlorar du laddtrycket, eftersom avgasflödet upphör eller minskas. Detta sker givetvis varje gång du växlar. När så sker stängs gasspjället och därav stoppas turbinen upp av ett oönskat mottryck. En sådan behandling är inte bra för någon turbo. I värsta fall uppstår skador på aggregatet. Vad som däremot garanterat händer är att du förlorar laddtrycket vid varje växling. Det är inte omöjligt att turbinen hinner stanna helt. I det läget måste du arbeta upp laddtrycket upp en gång till.

En avlastningsventil ser till att evakuera den luft som annars hade bromsat upp aggregatet. På så vis bidrar den till att hålla turbinen igång. Utan det oönskade mottrycket fortsätter den ju att snurra av sin egen rörelseenergi under tiden som du växlar. När nästa avgasdos på nytt når aggregatet fortsätter proceduren mer eller mindre ostört. Laddtrycket hinner alltså inte sjunka drastiskt. Dock kan luftmängden evakueras på två olika sätt. Antingen rakt ut i tomma intet, i vilket ger det eftertraktade pysljudet (det mer publikinfriande av de två och som i folkmun kallas för dumpljud) eller så återcirkuleras avgasflödet tillbaka i systemet igen.

Men varför finns då två olika lösningar på en och samma uppgift?
Tja, kalla det för ett naturligt steg i utvecklingen. Moderna turbobilar är nämligen utrustade med en luftmassemätare. Den har som uppgift att registrera insugningsluftens värden, för att därefter anpassa bränslemängden så att blandningen blir optimal. Mätvärdet registreras redan innan aggregatet, vilket givetvis ställer till problem om du felaktigt monterar en öppen avlastningsventil, alltså en som skickar ut luftflödet ut i tomma intet. Bränsleblandningen är ju givetvis anpassad för det uppmätta luftvärdet och om det försvinner ur systemet uppstår givetvis felaktiga värden. När bränslet levereras förväntas det ju att motsvarande luftmängd finns kvar i systemet. Vad som sker i en sådan situation är att motorn förses med en för fet bränsleblandning. Lösningen är då givetvis att satsa på en sluten avlastningsventil, som både evakuerar luftströmmen och dessutom skickar tillbaka det i systemet via insuget. slutändan kvarstår alltså exakt samma avgasflöde i motorn och den automatiskt utmätta bränsleblandningen blir korrekt. En viktig sak att notera här är att en bypassventil automatiskt inte är samma sak som en återcirkulerande ventil. Bypass-ventil är bara den engelska termen för just en avlastningsventil, som i sin tur även i folkmun kallas för dumpventil eller blowoff ventil. Om just din Saab Turbo bör utrustas med en öppen eller återcirkulernade avlastningsventil är en detalj som din närmaste trimfirma bör ha koll på. Men i den något modernare skaran kan motorer med Trionic 5-styrsystem utrustas med öppen avlastningsventil. Bland dessa exempelvis Saab 9000 (1994-1998), ng900 (1994-1998) samt 9-3(1998-2000).

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang