Problem,,, tappar basen ibland..??

oxigen-graphics Fotograf
4 september 2005 · 418 Inlägg

Hej alla!
Har installerat mitt system provisoriskt i bilen innan bygget. Det gäller bas och slutsteg.
Tyvärr så är det något som är knepigt. Basarna funkar som de skall när jag står med bilen. Men ibland när jag kör så tappar jag basen. Efter en stund kommer basen igen och kan fungera bra stund. Steget är på hela tiden när basen försvinner. Har en styrenhet i bilen för basen till steget så där ser jag om slutsteget är på. Vet att allt är rätt kopplat och det är inget glapp någonstans. Det är rejält tilltaget av kablar till alla prylar så det kan inte vara att man tappar effekt av det.
Det ända som jag kanske misstänker är MDS RCA hög/lågnivåomvandlare som är inte som den skall.
http://www.mds.se/?artnr=2860402

Tyvärr har jag inga lågutgångar på min original spelare så det fick bli en sådan omkopplare. Denna är påkopplad till bakhögtalare. Alla prylar är nya utom basar som är x2 GAS 10", Effekttålighet 400W max. 200W RMS. 30oz magnet.
Steget är MDS AC-3 Audiophile Classic 2-kanals kraftpaket som ger hela 600 Watt eller 300 WRMS uteffekt. För start impuls till steget tog jag matningen från baklampan. Men som sagt detta är provisoriskt innan man börjar bygga och det börjar inget bra
Ja, det är ingen lätt uppgift att veta vad som är fel. Det ända som jag kan göra till att börja med att byta ut omkopplaren till biltemas som jag har liggande för att testa om det är den som spökar. Annars kanske steget, vet inte..
Är det någon som har en ide eller fler så är dom välkomna.

///Peter
Bilens hemsida:
http://www.oxigen-graphics.com/BMW/index.htm

Hemsida: Evenemang och Foto - www.oxigen-graphics.com
Volvo 855 "850 S" (1995)
Rollin stoned Jenz
4 september 2005 · 69 Inlägg

Batteriet kanske inte räcker till? Hur låter det när du tappar basen? spikar basarna eller dör dom långsamt?

Jeep Grand cherokee -96 "Northern Wolf" 4,5" RE lift, NEV stealth bumper, MX6 shocks, Procomp ES2000, Superior axle Dana 30, ARB air locker, Danita 3000, T-max 9000, 35"x12.5 Cooper STT
MB_190E Bara Bäst
5 september 2005 · 31 Inlägg

Fixa en rejäl konding så kanske det funkar. kondensatorn hjälper ju till att hålla strömmen uppe. verka ju va ett rätt stort steg du använder.

"Folk med hjärna kör bil med Stjärna"
TT-Avant
5 september 2005 · 6 851 Inlägg

MB_190E skrev:
Fixa en rejäl konding så kanske det funkar. kondensatorn hjälper ju till att hålla strömmen uppe. verka ju va ett rätt stort steg du använder.

Ja det är ju bra att flytta problemet. Här inne verkar det som att en konding fixar alla problem när man "tappar" basen m.m..

Skulle ev. först rekomendera att du ser över ALLA kablar så det inte är glapp i något, sen att ditt batteri är riktigt ordentligt bra, är det ok. funkar det iaf. inte så se om det är ditt steg som är för klent eller dåligt på annat sätt, testa med annat om du har möjlighet, dra en ännu grövre strömkabel,funkar inte det heller så koppla ett till batteri kabtill så du inte behöver så långt till steget med kabel.
Hjälper inget av detta så koppla om ALLT. En konding hjälper kanske enbart något lite lite om ALLT annat är ordentligt kopplat, (Riktigt med ström,bra jord, inget glapp m.m..)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
volvo850gle Volvo-Führer
5 september 2005 · 69 Inlägg

oxigen-graphics skrev:
Basarna funkar som de skall när jag står med bilen. Men ibland när jag kör så tappar jag basen.

genererar inte bilen mer ström när man kör? om batteriet var klent så skulle det väl inte funka att stå heller?

Jag kräver inte respekt. Jag kräver TOTAL UNDERKASTELSE!
(Jag kör ju faktiskt VOLVO!)
andreasl
6 september 2005 · 391 Inlägg

låter mer som du har glapp nånstans,  eller att din omvandlare slår ifrån "när du höjjer på stereon" !?!

hur många ampere är dit steg avsäkrat på, bara nyfiken på de dära 600W tss.

Rollin stoned Jenz
6 september 2005 · 69 Inlägg

Kollat remotkabeln ordentligt?

Jeep Grand cherokee -96 "Northern Wolf" 4,5" RE lift, NEV stealth bumper, MX6 shocks, Procomp ES2000, Superior axle Dana 30, ARB air locker, Danita 3000, T-max 9000, 35"x12.5 Cooper STT
oscarbergner
6 september 2005 · 5 Inlägg

Du menar altså att du kopplat remoten på en lampa?  det är inget tips isånafall... det kan va ett fel.... jag har haft samma fel..... detta kan vara olika grejjer... men oftast är det ett kabelglapp... kolla Jordkabeln noga... där de är fäst vid chassit... å att du slipat rent mot chassi....
MDS är ju inte direkt nå kvalitets grejjer 600w kan du ju glömma... då har du blitt lurad wink
det är faktiskt troligt att det är fel på steget då vi talar om MDS....
lycka till... och förresten kolla så att det inte är nåra kablar som tar emot varandra... och så kan du kolla om steget blir för varmt, det kan ha en säkerhetsfunktion så att man inte ska bränna kretsarna så att det slår ifrån när det blir för varmt!

Opel Insignia "Opel Vauxhall Insignia VXR" (2010)
Elrobbo
6 september 2005 · 75 Inlägg

Prova med ett annat steg

Har bytt namn till ''Robininfocus'' pga bilbyte..
Volkswagen Typ 1 117 "1200" (1960)
TT-Avant
6 september 2005 · 6 851 Inlägg

Kom på en sak till som är lite långsökt..men har du kollat så att ditt laddrelä är helt till generatorn. Är det så att generatorn överladdar, så för bilen för mycke ström och då kommer det att stänga av ditt steg  när du kör och bilen generatorn laddar(då för mycke). Hade så på min förra bil..bytte bara kol och laddrelä, sen funkade det kanon smile

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Kirre
7 september 2005 · 2 122 Inlägg

kolla jorden?

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
oxigen-graphics Fotograf
7 september 2005 · 418 Inlägg

Tack för alla tips!! :-)

Nu börjar det lossna. Rev ut allt och började från början.
Kopplade om de 2 basarna i serie eftersom baslådan har ingen sluten vägg. Sedan bryggkopplade jag till steget så att det blir mono ut. Bytte ut låg/högnivå omkopplaren också.
Ja, nu funkar det bra men behöver en konding också, tycker steget orkar inte riktigt fullt ut. Men det kommer. :)

Mvh.
///Peter

Hemsida: Evenemang och Foto - www.oxigen-graphics.com
Volvo 855 "850 S" (1995)
TT-Avant
7 september 2005 · 6 851 Inlägg

oxigen-graphics skrev:
Tack för alla tips!! :-)

Ja, nu funkar det bra men behöver en konding också, tycker steget orkar inte riktigt fullt ut. Men det kommer. smile

Mvh.
///Peter

Kondingen är inte bra för din del. Skulle jag vara du skulle jag nog allt satsa på bättre steg och grövre kabel.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
oxigen-graphics Fotograf
8 september 2005 · 418 Inlägg

Tiaz skrev:

oxigen-graphics skrev:
Tack för alla tips!! :-)

Ja, nu funkar det bra men behöver en konding också, tycker steget orkar inte riktigt fullt ut. Men det kommer. smile

Mvh.
///Peter

Kondingen är inte bra för din del. Skulle jag vara du skulle jag nog allt satsa på bättre steg och grövre kabel.

Du får förklara varför det är inte bra med konding.
Mvh/ Peter

Hemsida: Evenemang och Foto - www.oxigen-graphics.com
Volvo 855 "850 S" (1995)
TT-Avant
8 september 2005 · 6 851 Inlägg

Anledningen till at det inte spelar fullt ut som han själv säger är dels
1: Hög/lågnivå adapter stjäler lite om man jämför med lågnivå.
2:Antagligen för liten strömkabel eller för dåligt batteri
3:För dåligt steg, MDS rms watt brukar man ta med en nypa salt..
4:Bättre att placera batteri närmre steget

IGEN, en konding bör man ej använda såvida man inte redan gjort allt annat rätt..De är alltid bättre att placera ett batteri till i bilen och använda grova kablar än att slänga dit en konding bara för att man själv tycker det hjälper.
Du har inte löst problemet, bara skjutit det framför dej..En konding laddar upp sig och på så sätt kan funka som ett "batteri". Men den tömmer sig väldigt snabbt på allt den har och då behövs det mera ström för att fylla, vad händer då med den långa djupa bastonen?

IGEN, själv har jag över 1600W uppmätt (totalt avsäkrat på 180A,Kicker) och behöver ingen konding..Så jag tro ej att han skall behöva det till sitt  "lilla" steg då det är bättre att köra med bättre kabel,batteri och steg.

Senast redigerat av Tiaz (8 september 2005)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang