Hur sänka avgasvärdet på en diesel?

baltis
9 januari 2011 · 1 948 Inlägg

Dags att besikta vinterbilen, golf 4 tdi 110hk, och har tidigare år klarat avgasvärdet jävligt precist... och nu har den ju gått ytterliggare några mil så tänkte höra med er om vad för saker jag kan göra i förebyggande syfte?

Oljebyte, nytt luftfilter samt sota ur den ordentligt är det jag kan komma på... är det någon som har några fler tips? En bekant sa även att jag skulle plocka bort luftfiltret, kan det hjälpa?

Alla tips uppskattas!

Moparboy440
9 januari 2011 · 4 682 Inlägg

Tanka i lite bensin,det brukar hjälpa. Och varmkör ordentligt.
Sen så står ju nånting inte rätt till om en så ny bil inte klarar avgasvärdena..
Vilka värden e det frågan om?

Zero_89
9 januari 2011 · 35 Inlägg

har ingen erfaren het om detta själv, men har hört på RYKTESVÄG att man kan tanka i lite bensin för att sänka avgasvärdena, någon som kan mer om diselbilar får gärna hissa eller dissa detta

International Scout 2 "Terra" (1977)
Saab 9-3 "Vector" (2008)
engolf
9 januari 2011 · 3 235 Inlägg

Att plocka bort luftfiltret kan faktiskt hälpa, men inte kör utan filter längre tid. Sen kan man sota ur motor med att spruta vatten i insuget, försiktigt medan man gasar lite. Vid lugn körstil kan dieslar ofta sotas igen, och då får man höga avgasvärden. Kör den varm och dra ordentligt ut på växlarna precis innan besiktning.

baltis
9 januari 2011 · 1 948 Inlägg

Moparboy440 skrev:
Tanka i lite bensin,det brukar hjälpa. Och varmkör ordentligt.
Sen så står ju nånting inte rätt till om en så ny bil inte klarar avgasvärdena..
Vilka värden e det frågan om?

ny och ny vet jag inte om den är... har ju gått 27k mil och motorn som sitter i hade väll premiär någon gång  i mitten på 90 talet smile
Avgas värdet det är frågan om är det ända avgasvärdet dom testar på bilprovningen, n värde har jag för mig dom kallar det alltså hur mycket den svart-ryker.
Det dumma är det att det är biltillverkarna som bestämmer gränsvärdet, och eftersom alla biltillverkare vill ha så "rena" bilar som möjligt så sätter dom självklart så låga värden som möjligt (ser bra ut i pressen). Detta fick jag berättat av den besiktningsman som med nöd och näppe lyckades få provet godkänt efter att ha stått med full gas på varvstoppet i 2 minuter smile.

För övrigt så kommer det absolut ingen svart rök om bilen....

Och ska det lagas så är det till att hona ur blocket, byta ringar samt slipa in alla ventlier...

Hur mycket bensin snackar vi om då? 10%?

baltis
9 januari 2011 · 1 948 Inlägg

engolf skrev:
Att plocka bort luftfiltret kan faktiskt hälpa, men inte kör utan filter längre tid. Sen kan man sota ur motor med att spruta vatten i insuget, försiktigt medan man gasar lite. Vid lugn körstil kan dieslar ofta sotas igen, och då får man höga avgasvärden. Kör den varm och dra ordentligt ut på växlarna precis innan besiktning.

Ne då hade tänkt plocka bort filtret på lidl parkeringen brevid besiktningen wink
Okej väääldigt liten vatten då alltså? typ spruta sakta med en sån där sprayflaska? hehe mjo jag vet kör lastbil till vardags och dessvärre så har väll körsättet därifrån smittat av sig när jag kör goffen smile

Hur mycket ska jag "sota ur" bilen med hjälp av att gasa den på höga varv? Räcker det med att jag drar ur den på 1 2 3 3-4 ggr på väg till besiktningen? Eller ska jag ställa mig 5 min på varvstoppet? big_smile


Annars så får jag jaga bes. tid när det är under -15 då gör dom visuell besiktning, så jag klarade mig förra året big_smile

125fors
9 januari 2011 · 49 Inlägg

Frågade på OKQ8 och dom menade  att 20% inblandning inte är några problem, kör själv med det när det blir riktigt kallt(under -30) för att inte få frysning. Etanol är oxå ett alternativ. I kombination med bortplockat luftfilter + varmkörd och urgasadbil så går det nog bra.

baltis
9 januari 2011 · 1 948 Inlägg

125fors skrev:
Frågade på OKQ8 och dom menade  att 20% inblandning inte är några problem, kör själv med det när det blir riktigt kallt(under -30) för att inte få frysning. Etanol är oxå ett alternativ. I kombination med bortplockat luftfilter + varmkörd och urgasadbil så går det nog bra.

Okok, är lite feg av mig så kör en 10% blandning vid första (och förhoppningsvis ända) bes. smile

Moparboy440
9 januari 2011 · 4 682 Inlägg

baltis skrev:
För övrigt så kommer det absolut ingen svart rök om bilen....

Och ska det lagas så är det till att hona ur blocket, byta ringar samt slipa in alla ventlier...

Hur mycket bensin snackar vi om då? 10%?

Ni kanske har strängare krav i sverige än i Finland.
Vi brukar blanda kring 20% i vår husbil.

baltis
9 januari 2011 · 1 948 Inlägg

Moparboy440 skrev:

baltis skrev:
För övrigt så kommer det absolut ingen svart rök om bilen....

Och ska det lagas så är det till att hona ur blocket, byta ringar samt slipa in alla ventlier...

Hur mycket bensin snackar vi om då? 10%?

Ni kanske har strängare krav i sverige än i Finland.
Vi brukar blanda kring 20% i vår husbil.

Är som sagt biltillverkarna som bestämmer gränsvärdet... och eftersom dom alla tävlar om att vara så rena som möjligt... hmm för övrigt så är det de ända värdet dom testar på dieslar här...  så vill du så kan du t.ex rensa ur katten big_smile

engolf
10 januari 2011 · 3 235 Inlägg

baltis skrev:

engolf skrev:
Att plocka bort luftfiltret kan faktiskt hälpa, men inte kör utan filter längre tid. Sen kan man sota ur motor med att spruta vatten i insuget, försiktigt medan man gasar lite. Vid lugn körstil kan dieslar ofta sotas igen, och då får man höga avgasvärden. Kör den varm och dra ordentligt ut på växlarna precis innan besiktning.

Ne då hade tänkt plocka bort filtret på lidl parkeringen brevid besiktningen wink
Okej väääldigt liten vatten då alltså? typ spruta sakta med en sån där sprayflaska? hehe mjo jag vet kör lastbil till vardags och dessvärre så har väll körsättet därifrån smittat av sig när jag kör goffen smile

Hur mycket ska jag "sota ur" bilen med hjälp av att gasa den på höga varv? Räcker det med att jag drar ur den på 1 2 3 3-4 ggr på väg till besiktningen? Eller ska jag ställa mig 5 min på varvstoppet? big_smile


Annars så får jag jaga bes. tid när det är under -15 då gör dom visuell besiktning, så jag klarade mig förra året big_smile

Behövs inte mycket vatten, kör typ en halvliter igenom insuget med en sprayflaska,så borde det mesta av sot försvinna genom avgasröret:) Varvstoppet behöver du nog inte ligga på, men varva den friskt upp innan du växlar några gånger innan besiktning.

mats757
10 januari 2011 · 915 Inlägg

Min Caddy var chippad, låg strax under gränsen hela tiden, redan när den gått 15000 mil, men även efter 32000mil så klarade den avgasröken utan problem. Så troligtvis är det inget problem om den klarade besiktningen förut.
Annars är det nya/rengöring av spridare som kan göra någon skillnad.

Mats

baltis
10 januari 2011 · 1 948 Inlägg

Får tacka för alla svar, planen blir till att serva bilen med olja och luftfilter imorrn samt sota ut den med hjälp av att spruta in lite vatten i insuget. Går den inte igenom då blir det en skvätt bensin i tanken samt låta en polare rengöra spridarna smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang