Köpråd: första bil

RD_87 Skrotsamlare
26 mars 2011 · 4 031 Inlägg

hagfalt skrev:
tack för alla svar, och som ni säger så har jag vart sugen på bmw men är inte reservdelar till dessa extremt dyra?:p

Dom delar jag behövde köpa till mina var inte farligt dyra men då var dom ju 20 år gamla. Dessutom tyckte jag att bilarna verkade kräva jävligt lite insatser, men dom nyare har jag ingen pejl på.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
mk4_andreas
26 mars 2011 ·

volvo å saab? vrf köp nått riktigt ! mercedes där har du bil som hlr och vissar vad den kan. kör en 300 å den har du roligt med vill ja lova dig.

Rquired Allmänt envis
26 mars 2011 · 12 512 Inlägg

BMWgrabben skrev:
Jag skulle säga 9-3 Aero, Saab 9000 2.3t på 170hk eller Volvo 850 på 170hk. Nån av dessa bilar kan du får för dom pengarna o det är väldig fina bilar som ligger som ett strykjärn på vägarna smile

Jag hoppas du menar 9-3ss Aero där, för den föregående modellen och strykjärn går inte ihop på en enda punkt. Möjligtvis kan den liknas vid "ett strykjärn balanserandes på en tvåbent pall", men stadig är den inte någonstans...

TS: Bmw har inte dyra delar överhuvudtaget, i de fall jag köpt delar till mina Bmw´s, bekantas Saab eller Volvo och så vidare så har Bmw med mindre undantag varit billigare. En personlig reflektion, som kvalitéts och pålitlighetsundersökningar bekräftar, är att Bmw dessutom håller mycket bättre. Då självklart antaget att man inte köper något slutkört skräp, men en sliten Volvo eller Saab är inte pålitlig den heller.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
high_speed
26 mars 2011 · 64 Inlägg

Men snälla. Det finns en miljon trådar med samma inriktning. Starta inte en ny bara för att du är för lat för att leta reda på dom. Blir så störande när man hela tiden ska ramla över trådar som de står samma sak i.

Moderator: Ta gärna bort trådar som inte fyller någon egen funktion, som dubbletter och grava sakfel. Jag anser att det höjer klassen på forumet.

det gör sällan ont att falla - men det är värre då du tar i backen
Saab 900 (1996)
Madhouse
26 mars 2011 · 1 079 Inlägg

Det spelar nästan ingen roll vad man köper för nyare bil, alla har likvärdigt dyra delar numera. Men jag står fast vid att man bör köpa en enklare första bil där man kan lära sig köra och skruva. var in och kikade på bilar idag på ett ställe och priserna började väl runt 120 000kr och den summan så får du bilar resten av livet om du köper rätt bilar och skruvar lite själv. Nästan så man kan köpa en 5000kr (kamremsbyteskostnad på en nyare bil) bil och köra så länge den håller, skrota och köpa en annan.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Madhouse
26 mars 2011 · 1 079 Inlägg

high_speed skrev:
Men snälla. Det finns en miljon trådar med samma inriktning. Starta inte en ny bara för att du är för lat för att leta reda på dom. Blir så störande när man hela tiden ska ramla över trådar som de står samma sak i.

Moderator: Ta gärna bort trådar som inte fyller någon egen funktion, som dubbletter och grava sakfel. Jag anser att det höjer klassen på forumet.

Jag vet vi gör en stor FAQ istället där ingen kan fråga nåt. Klart grabben ska få fråga på ett forum, vad ska vi annars göra sitta och glo i en FAQ bara?

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
high_speed
26 mars 2011 · 64 Inlägg

Madhouse skrev:

high_speed skrev:
Men snälla. Det finns en miljon trådar med samma inriktning. Starta inte en ny bara för att du är för lat för att leta reda på dom. Blir så störande när man hela tiden ska ramla över trådar som de står samma sak i.

Moderator: Ta gärna bort trådar som inte fyller någon egen funktion, som dubbletter och grava sakfel. Jag anser att det höjer klassen på forumet.

Jag vet vi gör en stor FAQ istället där ingen kan fråga nåt. Klart grabben ska få fråga på ett forum, vad ska vi annars göra sitta och glo i en FAQ bara?

Nu var de ju inte de jag varken skrev eller menade. Läs först - Svara sen. Jag tycker de är synd att de ska bli svårare att hitta de man söker, bara för att varje medlem på gorg vill ha sin tråd. Har de för betydelse om han får läsa nån annans tråd, med samma svar? Då har han ju dessutom en massa inlägg redan, slipper han vänta.

det gör sällan ont att falla - men det är värre då du tar i backen
Saab 900 (1996)
Skytt
27 mars 2011 · 26 Inlägg

Nu har jag bara skummat igenom tråden lite.

Men du bör nog kolla lite på vad försäkring och sånt kostar också. Inte bara priset vid inköp.

Som 18-åring med nytaget körkort. Så brukar försäkring till en tråkig bil med liten motor kosta lite, och självklart högre med en bil med mer effekt.

Bara nått att tänka på. wink

Mvh Skytt

hagfalt
27 mars 2011 · 35 Inlägg

Skytt skrev:
Nu har jag bara skummat igenom tråden lite.

Men du bör nog kolla lite på vad försäkring och sånt kostar också. Inte bara priset vid inköp.

Som 18-åring med nytaget körkort. Så brukar försäkring till en tråkig bil med liten motor kosta lite, och självklart högre med en bil med mer effekt.

Bara nått att tänka på. wink

Mvh Skytt

tack för tipset, jag har redan kollat lite på det, och en linear saab/volvo med D5:an kommer båda sluta på runt 12-14000kr, men då jag har ett jobb och studerar så är det inte så jätte stor problem då min föräldrar nog kommer betala ungefär hälften till jag gått ut gymnasiet och skaffat heltids jobb:)

MVH hagfalt

Skytt
27 mars 2011 · 26 Inlägg

OK, det låter bra att du kollat lite på det.

Min saab aero betalar jag ca 11k om året i försäkring och när jag kollade vad en linear/vector skulle kosta så var det inte många kronor mindre.
Kan vara värt och kolla upp hur mycket det skiljer sig för dig.

Däremot så kostar vector/aero mer i inköp än en linear.

Hoppas du hittar nått som passar. smile

Mvh Skytt

hagfalt
28 mars 2011 · 35 Inlägg

Skytt skrev:
OK, det låter bra att du kollat lite på det.

Min saab aero betalar jag ca 11k om året i försäkring och när jag kollade vad en linear/vector skulle kosta så var det inte många kronor mindre.
Kan vara värt och kolla upp hur mycket det skiljer sig för dig.

Däremot så kostar vector/aero mer i inköp än en linear.

Hoppas du hittar nått som passar. smile

Mvh Skytt

ska kolla lite på det smile, tack så myckt för dina tips MVH hagfalt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang