Lufta bromsar och åtgång bromsvätska?

Vallås Locos
9 april 2011 · 407 Inlägg

Bil: Skoda Fabia RS -05

För det första undrar jag hur mycket bromsvätska det brukar åtgå om man har tömt systemet helt? Står varken i instruktionsboken eller Haynes boken hur mycket det skall vara i min bil i alla fall.

För det andra undrar jag om man ska ha locket på, där man fyller på bromsvätskan, under tiden man luftar systemet eller ska det vara stängt?

För det tredje undrar jag hur systemet ska luftas. Jag har köpt en "luftningsbehållare" på Jula, det är en flaska men den slang på. Beskrivningen är ganska vag och jag förstår att jag ska ha lite vätska i flaskan och att slangen skall vara dränkt hela tiden. Men kan jag lufta själv med den? Som jag förstår det ska jag koppla på slangen på nippeln, öppna luftningen och sedan gå in och pumpa lite på pedalen. Ska man vara två till detta tillvägagånssättet också eller fungerar det att göra det själv?

DJ_Philip
9 april 2011 · 129 Inlägg

har du alldrig luftat en bil förut så råder ja dig, o göra de med någon som har,

mvh man kan sabba mer än va man hjälper

Vallås Locos
9 april 2011 · 407 Inlägg

Haha....nja, att lufta bromsarna har jag gjort innan, men utan något hjälpmedel. Vad skulle vara så avancerat med det? Fast den frågan är av mindre betydelse, det är frågorna i första inlägget jag vill ha svar på.

Muttley
10 april 2011 ·

Köp en stor flaska och sen verkar de ju inte som du är så erfaren av det. Eftersom de finnes ett tiotal trådar över foorumet så sök efter dem.

dawwe ...has left the building...
10 april 2011 · 4 474 Inlägg

Jag luftade själv nyligen, "förbrukade" ca 1.5 liter bromsvätska. Proceduren är enkel, toppa upp till max i bromsvätskebehållaren, starta motorn. Öppna nippeln, slangen skall gå ner i en behållare som har tillräckligt med bromsolja i sig, dvs så slangen är dränkt hela tiden. Tryck på pedalen 7-8 gånger, INTE i botten utan lite drygt halvvägs. Toppa sedan upp till max igen och upprepa 2 gånger, dvs totalt ca 25 pedal-tryck/ok. När detta är gjort drar du åt nippeln, toppar upp igen o trycker hårt på pedalen några gånger. Upprepa på övriga ok. Luftningsordningen är: höger bak, vänster bak, höger fram,vänster fram, förutsätter att huvuvdcylindern sitter på vänster sida i motorutrymmet vilket de allt som oftast göra i vänsterstyrda bilar...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang