Trasig vattenpump? (BMW 745ia -02)

mackis44
23 juni 2011 · 22 Inlägg

Hej!

Var tidigare idag och tittade på en bil (ovan) som säljaren påstod har trasig vattenpump.
Jag misstänker dock att säljaren försöker dölja ett större fel.

Bilen var helt tom på vatten men vi fyllde vatten i den och startade. Saken är den att vattnet rann rakt igenom i stort sett. Har haft bil med trasig vattenpump innan och visst har man kunnat köra en bit iaf och sen fylla på vatten.
Olja ser bra ut och motorn låter bra samt inga "konstiga" avgaser.

Nån som har någon idé om varför den tappar allt vatten samt vad säljaren skulle kunna dölja?

Smilee
23 juni 2011 · 90 Inlägg

Om vattenpumpen är trasig så ska ju vattnet inte cirkulera eventuellt att packningen är trasig och då ska det droppa/rinna lite men inte allt för fort.

Sprucken slang/gått av ?
sprucken kylare?

kan ju vara en massa fel lättast är ju o fylla på o se vart allt läcker ut smile

fredde85
23 juni 2011 · 1 798 Inlägg

Låter lite mysko de där är den mkt billigare än övriga då?

annars är de ju bättre o köpa en som funkar

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
mackis44
26 juni 2011 · 22 Inlägg

Ja det är oerhört märkligt och jag tycker det känns som att det är en skojare som har bilen.

@ fredde85 Den är nere på 60tusen nu så typ halva priset mot vad en sån kostar...

fredde85
26 juni 2011 · 1 798 Inlägg

Ja de var ju väldigt billigt men å andra sidan kan de nog bli väldigt dyrt om de är större fel på den. Som sagt kolla upp den lite mer noga. Va de bara pumpen borde man ju ha råd o fixa den om man äger en sådan bil

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Germax
26 juni 2011 · 12 086 Inlägg

Är det inte dom där motorerna som har ett vattenrör till pumpen som börjar läcka? Det går ett långt rör mellan cylinderbankerna som har dåliga oringar från fabrik. Kostar helvete att byta på verkstad, finns ett amerikanskt företag som tillverkar ett ersättningsrör som är teleskopiskt. Kolla länken under:

http://www.youtube.com/watch?v=UoCED1jyfL4

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang