Hur ska man göra me bakaxelvalet?

Ottarsson
23 november 2011 · 26 Inlägg

Tja finns säkert fler trådar med samma innehållet men kändes lättare att göra en ny...
Rasa min agadiffade bakaxel för andra gången nu ikväll, så nu sitter jag å kollar lite på va man ska göra & ha. Så har några små frågetecken jag skulle vilja ha lite svar på. Gäller en 740 tic -86a

Ska man köpa en färdigdiffad bakaxel eller ska man byta bakaxel & sätta i en diff själv?
Blir lite billigare att göra de själv men köper man en färdig http://www.bakaxel.se/bakaxlar.html så vet en ju att de är rätt gjort.
& ska man ha en torsen eller lockerdiff?
Nån som beställt från den hemsidan & kan rekommendera & va kan frakten gå på på ett ungefär?
Tilläggas ska väl att en är inte direkt jättelätt på högerfoten.

Tacksam för svar! tongue

MVH// Andreas

Chevrolet Suburban "subba" (1994)
Truckertobbe
27 november 2011 · 2 Inlägg

Har för mej man inte behöver chimsa (stavning?) Agadiffarna

Volvo 940 "Team Tomgång" (1997)
Ottarsson
27 november 2011 · 26 Inlägg

nej de e ju för att du svetsar diffen som redan sitter där vettu å den e ju färdigshimsad

Chevrolet Suburban "subba" (1994)
Rojpen
27 november 2011 · 2 230 Inlägg

billigast är agadiff och även enklast bara öppna och svesta sen klart typ..

aussi locker/locker ska shimsas iaf aussin kanske inte locker som har eget hus..

aussi locker kostade 3400 hemma i lådan för mig.. och funkar skit bra för mig måste dock shimsa den igen då den kan släppa ibland som beror på shimsningen.
men ska du ha det i en lek bil för att sladda/drifta burna så skulle jag ha svetsat.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Ottarsson
28 november 2011 · 26 Inlägg

Finns ju färdiga bakaxlar & köpa å sätta upp. Jasså måste aussien shimsas? fatta som man inte behövde de. Jo svetsa e ju klart lättast men de håller ju inte...

Chevrolet Suburban "subba" (1994)
_Andersson__ Trimmare
28 november 2011 · 129 Inlägg

Jo svetsa e ju klart lättast men de håller ju inte...

Hur mkt effekt kör du med? funkar kanon för mig ock polaren som broms 429hk på bakhjulen förra året 500++ nu å kört av 1 drivaxel på 2 år"

Volvo 240 "No Control" (1981)
Volvo 940 Turbo "No Control. 10.76" (1991)
Rojpen
29 november 2011 · 2 230 Inlägg

Ottarsson skrev:
Finns ju färdiga bakaxlar & köpa å sätta upp. Jasså måste aussien shimsas? fatta som man inte behövde de. Jo svetsa e ju klart lättast men de håller ju inte...

ja och det är väll att rekomdera om man inte vill hålla på att pilla själv sen får man ju även en fräsh axel som är renoverad smile

japps dvs dreven man sätter in i huset har man tur kan avstånden stämma ändå mellan pinnen och dreven osv, mig gjorde det inte det så fick shimsa så måtten stämde. man plockar ju ur dom dreven som sitter i diffen och sätter i aussi dreven med befintlig pijong (följer med en manual hur det ska sitta och avstånden vara)

har man dock det gula diff huset brukar dom passa bättre dvs oftast inte behöva shimsas medans det röda som jag hadde passar inte lika bra.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Ottarsson
29 november 2011 · 26 Inlägg

Andersson: Ju mer effekt desto bättre håller de. Kanske kan ha en 200-220
Rojpen: OKej ja jag har ju de gula på min... Då låter de ju lättare å köpa en som har ett eget hus.

Men de lutar åt att de får bli en vanlig bakaxel & köra me i vinter iaf så får vi se till våren. Men hör ni nån som har en diffad bakaxel till salu som är lite billigare än bakaxel.se så kan ni väl hojta till smile

Chevrolet Suburban "subba" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang