Hur får man en "knottrig" yta när man lackar?

thobbeee
24 december 2011 · 299 Inlägg

Byggt en egen baslåda och tänkte först spraya den men med ca 100 skruvhål o alla skarvar så är det ett väldigt jobbigt jobb att få de så pass bra så de inte kommer synas sen, så därför tänkte jag färga så de blir en "knottrig" yta istället. Tänkte om det finns några tips på hur man gör det? Går det sila nån form av sand på och sedan lacka på det, eller finns det någon som har något tips? tror de finns sån färdig färg men nu har jag köpt det alla redan o tänkte då i första hand om man kan göra de själv.

tack för svar o god jul!

BMW 528i "Rurre" (2000)
ekelund88
24 december 2011 · 2 656 Inlägg

thobbeee skrev:
Byggt en egen baslåda och tänkte först spraya den men med ca 100 skruvhål o alla skarvar så är det ett väldigt jobbigt jobb att få de så pass bra så de inte kommer synas sen, så därför tänkte jag färga så de blir en "knottrig" yta istället. Tänkte om det finns några tips på hur man gör det? Går det sila nån form av sand på och sedan lacka på det, eller finns det någon som har något tips? tror de finns sån färdig färg men nu har jag köpt det alla redan o tänkte då i första hand om man kan göra de själv.

tack för svar o god jul!

spackla o slipa sen lacka?

thobbeee
24 december 2011 · 299 Inlägg

spackla hela lådan o slipa den med grovt papper?

BMW 528i "Rurre" (2000)
ekelund88
24 december 2011 · 2 656 Inlägg

nej men om du vill ha ytan jämn ska du göra de

thobbeee
24 december 2011 · 299 Inlägg

jo men som jag skrev så är det ganska mycket jobb med det..att få vartenda skruvål o skarvar perfekta..och matta vill jag inte ha så tänkte få en kornig lack istället

BMW 528i "Rurre" (2000)
Korsen
24 december 2011 · 236 Inlägg

då rekomenderar jag en pensel istället.... hur " grov " du än gör färgen så kommer det sprutas tunt tunt tunt tunt... alt. köp en Bodyspruta och Body på biltema... samma som det sitter på trösklarna

Man måste ha humor
Volkswagen Jetta mk2 "Dubbelnougaten" (1986)
AIC
26 december 2011 · 185 Inlägg

Spreja på håll. Rekommendationen är ju 20-25 cm. Men håll du ett avstånd av 40-60 cm mellan sprejflaskan och objektet. Färgdropparna hinner torka på vägen mot sitt mål och bildar en fin knottrig yta...

Lowrider_Traktorn
4 januari 2012 · 13 Inlägg

Åk till en färghandlare eller eventuellt biltema eller liknade, där säljer de något som heter Structure coat, de lägger du i botten sen lägger du vanlig mattsvart över så blir det precis som de mörka palst detaljerna på xc70 tex. Kallas för struktur då blir det ruggligt, annars finns det ett tips till, köp vanlig body, underedsmassa och spruta på med grovt munstycke de blir nästan ännu bättre iaf grövre.

mvh

No Turbo Shit
yrrols
4 januari 2012 · 30 Inlägg

Autofox olika kulörer,,upplands bilfärg

Saab 900 2,0T "900 CBM RWD" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang