Baslådebygge

zwich Saab raggare : )
12 oktober 2005 · 887 Inlägg

Bestämt mig mått osv...
men nu..

1. Vilket material på lådan? (MDF?) vilket fungerar bäst / billigast
2. Behöver man dämpmatta innuti, och sånnfall duger de me biltema-stuf?
3. Vart hittar man snygg "baslåde-matta"?

tack på förhand//erik

Turbo.. Because Im worth it :)
Karlzzon The One Evolution
12 oktober 2005 · 1 627 Inlägg

2 funkar med isolering

Fäll ner pungen och landa
jaebest Rödljuskung
12 oktober 2005 · 18 Inlägg

Tja,

1; MDf är starkare och täligare, men spån ger ett bra mycket bättre ljud. och är inte så stumt. nackdelen är att det är lite taskigt att bygga i. skruva typ var 10; cm... tänk på att silikona så mycket du kommer åt. viktigt på båda material...

2;Behöver och behöver... du bör ha. men de e för ljudet skull... har höt att det är bra utan om man ska pela in basar, vet inte om de är skit snack. men som Karlzzon sa. de funkar med typ vad som hellst som är liknande...

3;Varsomhellst... jag köpte mitt i en tygaffär...MDs har och BRL, tycker dom e lite "vanliga" och det är lite tuffare med egen design m.m. tänk bara på materialet, inte mycket ull, det blir fläckar om man limmar. annars kan du stifta fast de...

Hoppas du klarar dig...

Solen lyser och fåglar kvittrar, en dam passerar stadens enda övergångsställe. Önske staden, där allt lever i ett lugn och i harmoni. Plötsligt blir allt tyst... långt bort dyker det upp något, det är silvert, lågt och det närmar sig snabbt. Vad det nu är passerar blixtsnabbt och ingen tycks hunnit reagera på vad som hänt. Allt återgår, för en stund. En kort stund. Inget kommer vara sig likt.
Citroën C3 Pluriel "Bilen för stranden" (2003)
Citroën Xantia Activa TCT "Favoriten" (1999)
Citroën Berlingo SK Hdi "Firmabilen" (2004)
Scratch
12 oktober 2005 · 719 Inlägg

1. MDF är bättre om man vill lägga ut dom extra pengarna men funkar hur bra som helst med 22mm spån. Se bara till att lådan är mkt stadig stadga gärna i kanter och hörn!

2. Funkar med mkt! meningen är att göra lådan "stum" det är basen som ska spela inte lådan! Därför viktigt att bygga en mkt stabil låda! Sen kan du använda nästan vad som helst från ägg kartong till bomull!  allt är mer eller mindre bra spelar inte allt för stor roll! (Isolering med glas i är ett stort NEJ eftersom det kan skada elementet när dom små glasbitarna flyger runt!)

3. Matta kan du köpa vad du vill. Jag tycker bara att det ska matcha resten avtrunkens tyg!

live free, die young.
zwich Saab raggare : )
12 oktober 2005 · 887 Inlägg

tack för svaren.. tror jag tar lite billigare spånskiva.. 16 mm har jag räknat på.

Kom på en till fråga.. kommer behöva spackla lite på utsidan av lådan.. ska man använda vanligt spackel då?

vanligt lim till ljudmattan på insidan?
Lim till själva sidorna?

Kommer ha ca 70 liter´s låda.. borde va 66 hmm.. men kan man dra in 1 eller 2 basreflexrör då?.. lr måste man ha mycke större låda ?

Senast redigerat av zwich (12 oktober 2005)

Turbo.. Because Im worth it :)
cani
12 oktober 2005 · 1 Inlägg

Ta gärna 19mm spånskiva lr mdf, mds är lite dyrare men kanske lite lättare att jobba och så kan du lacka den utan att behöver förarbeta lådan
Ta inte mindre än 19mm, varken mdf eller spån, som vissa sa tidigare så staga gärna lådan innefrån med hjälp av allt spill virke.
Om du inte vet hur man stagar så säg til så ska jag försöka hjälpa dig

om det är små hål så kan du ta lite sågspån och lite lim o blanda ihop de. Sedan är det bara o trycka in i "hålen".

Till mattan så ska  du använd dig utav kontanktlim som finns köpa på bla. biltema.

Ifall du ska ha basreflexrör har inte med lådan att göra utan elemeten att göra. Vissa basar trivs bäst i sluta lådor medans andra i basreflex eller isobark. Vilka basar har du? Du måste veta värden på basarna för att kunna räkna ut en riktig låda till de. Värden så som Vas Fs Qts osv.. Lycka till.

Ps skriv vilka basar du har så kan jag kanske hjälpa dig.
Ursäkta stavningen är ganska trött

Senast redigerat av cani (12 oktober 2005)

Pi Just another freak in the freak kingdom
13 oktober 2005 · 378 Inlägg

Isolering är inte att rekomendera om du ska en portad låda.. Du kommer att få massa fiber i bilen varje gång basen slår.. Lika bra att köpa "riktig" dämp matta.. Det är ju ändå inte så dyrt..

If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Mycket ljud är lagomt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang