4346
Sök

Pysljud från broms? Volvo S80

4 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
Hejsan allihopa! Har nyligen skaffat mig en Volvo S80 2,4T - 01 som jag har lite problem med.

Ibland efter att jag bromsat hörs ett pysande ljud inne i bilen. Detta händer inte alltid, men det uppkommer oftast när man kör i stadstrafik och bromsar mycket. Ifall man nuddar bromspedalen med foten slutar det genast. Slår jag av bilen när det pyser så kvarstår pysandet.

Efter att ha sökt igenom forumet verkar problemet ha med bromsservon att göra.
Jag har försökt kolla vid pedalen om något ser galet ut. Där sitter en gummidamask med något slags filter innuti, och bakom den sitter en svart plastring. Många skriver att problemet problemet kan ha att göra med en packning i detta område, är det isf denna svarta ring det rör sig om? Andra hävdar att det kan vara en backventil som krånglar? Kan det leda till pysljud isf och vart kan jag finna denna? Under huven eller under bilen? Hur testar jag dess funktionalitet ifall den kan lokaliseras?

Oerhört tacksam för svar!

/Wahlin

477 Inlägg
24 november 2011
aldrig hört om ditt problem förut men kolla slangen mellan motor och bromsservon...
servon sitter monterad på torpedväggen i motorutrymmet (förarsidan)

hur känns bromsar annars? motor igång/avstängd

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

4 Inlägg
24 november 2011
Trådstartare
Tack för svaret! Ska ta en titt på slangen imorgon i ljuset. Okej, kan jag alltså eventuellt se backventilen under huven? Upplever inget problem med bromsarna i övrigt konstigt nog. Är motorn avstängd så blir pedalen stum efter ett par tramp,  därefter sjunker den när bilen startas (som det borde vara antar jag?)

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
24 november 2011
Läckage på bromservon ja om pyste hörs från under instrumentbrädan å bäst inne i bilen...

Har ju bytt ett par kan man säga va dock längesen som fan nu.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

4 Inlägg
24 november 2011
Trådstartare
Okej. Jo det verkar tyvärr som det pyser mest inne i bilen. Kostnad att få bromsservon bytt är 7300 på Volvo. Känns ju mer än saftigt när delen på skroten kostar 1500 kr. Tyvärr tror jag att min kunskap är för låg för att byta själv så kanske inte har något annat val än att välja det dyrare alternativet?

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
24 november 2011
asså det e inte extremt svårt å byta bara bökigt trångt å jävligt... Men du behöver inga special verktyg eller liknande.

Vilken verkstad som helst borde klara av å byta den. 

Så ett billigare alternativ e ju å köpa en beggad å få nån liten verkstad å byta den för dig.

4 Inlägg
24 november 2011
Trådstartare
Okej okej. Jo jag får nog satsa på att höra med en mindre verkstad! Är det till 100% servon om det pyser inne i bilen? Funderar fortfarande om problemet kan ha att göra med backventilen eller är det uteslutet tro?

6 Inlägg
11 augusti 2012
Har samma problem på min V70, är det inte så att man kan byta tätningen som sitter runt stången från bromspedalen som löper in i servon genom torpedväggen?

Låter skumt ifall man skall behöva byta hela bromsservon pga läckande genomföring?
Allt funkar som det ska för mig, ljudet kan vara irriterande ibland.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
14 augusti 2012
Om det pyser vid pedalen så e ju membranet kass i vacumförstärkaren.

Det skall liksom inte va nått vacum bakom membranet.

Har ju bytt en del kan man säga..

6 Inlägg
15 augusti 2012
JaggaChafen skrev:

nåt som går att byta ut eller måste man byta hela bromsservon?

67 Inlägg
15 augusti 2012
Samma på vår s80 men det gick över med tiden. Vet dock ej vad som var felet

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
15 augusti 2012
Ett44A skrev:
JaggaChafen skrev:

nåt som går att byta ut eller måste man byta hela bromsservon?

Allt går ju men finns knappast som lös del å det rekomenderas inte direkt att öppna bromsservon..

Sök