Cadillac STS -92... Kokar ELLER?

2fast4U BAAAS SKADAD!! =)
4 augusti 2012 · 190 Inlägg

Hej.

Jag köpte en Cadillac STS för ungefär två veckor sedan bilen har gått väldigt långt ungefär 50.000 mil, JA ni läste rätt! Bilen går bra men det är en sak som gör mig lite orolig.

"Ibland" när jag kör sträckor på över två mil och stannar bilen så bubblar det i expansionskärlet på bilen,
det bubblar inte över och ut på marken. Det brukar bubbla i ungefär en minut. Bilen går att starta och köra vidare med.

Jag får inte upp någon varning på instrument panelen om att bilen är varm eller överhettad?
Där är ingen temp mätare i bilen, men en gång när jag körde bilen hårdare än normalt kom där upp en text
typ "coolant is 92c", och då bubblade det inget efter det.

Jag har läst mig till att varningslampan för "överhettning" tänds när kylarvätskan når en temp på 123 grader C.

Kan tillägga att jag har inte Northstar V8 utan jag har den tidigare 4.9L PFI V8 på 204hk.
Jag har glykol i kylarvätskan.

Är lite orolig för att motorn ska ta skada av detta?
Ska jag prova att byta termostat eller vad ska jag göra?

Tacksam för svar!// Orolig Cadillac ägare!

Pontiac LeMans "Black Ghost" (1972)
Richtenb
5 augusti 2012 · 1 365 Inlägg

Svar ja, den måste vara helt stängd om du inte har något problem med vattenpumpen och de strular sällan på amerikanare


2fast4U skrev:
Hej.

Jag köpte en Cadillac STS för ungefär två veckor sedan bilen har gått väldigt långt ungefär 50.000 mil, JA ni läste rätt! Bilen går bra men det är en sak som gör mig lite orolig.

"Ibland" när jag kör sträckor på över två mil och stannar bilen så bubblar det i expansionskärlet på bilen,
det bubblar inte över och ut på marken. Det brukar bubbla i ungefär en minut. Bilen går att starta och köra vidare med.

Jag får inte upp någon varning på instrument panelen om att bilen är varm eller överhettad?
Där är ingen temp mätare i bilen, men en gång när jag körde bilen hårdare än normalt kom där upp en text
typ "coolant is 92c", och då bubblade det inget efter det.

Jag har läst mig till att varningslampan för "överhettning" tänds när kylarvätskan når en temp på 123 grader C.

Kan tillägga att jag har inte Northstar V8 utan jag har den tidigare 4.9L PFI V8 på 204hk.
Jag har glykol i kylarvätskan.

Är lite orolig för att motorn ska ta skada av detta?
Ska jag prova att byta termostat eller vad ska jag göra?

Tacksam för svar!// Orolig Cadillac ägare!

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 augusti 2012 · 14 077 Inlägg

Richtenb skrev:
Svar ja, den måste vara helt stängd om du inte har något problem med vattenpumpen och de strular sällan på amerikanare


2fast4U skrev:
Hej.

Jag köpte en Cadillac STS för ungefär två veckor sedan bilen har gått väldigt långt ungefär 50.000 mil, JA ni läste rätt! Bilen går bra men det är en sak som gör mig lite orolig.

"Ibland" när jag kör sträckor på över två mil och stannar bilen så bubblar det i expansionskärlet på bilen,
det bubblar inte över och ut på marken. Det brukar bubbla i ungefär en minut. Bilen går att starta och köra vidare med.

Jag får inte upp någon varning på instrument panelen om att bilen är varm eller överhettad?
Där är ingen temp mätare i bilen, men en gång när jag körde bilen hårdare än normalt kom där upp en text
typ "coolant is 92c", och då bubblade det inget efter det.

Jag har läst mig till att varningslampan för "överhettning" tänds när kylarvätskan når en temp på 123 grader C.

Kan tillägga att jag har inte Northstar V8 utan jag har den tidigare 4.9L PFI V8 på 204hk.
Jag har glykol i kylarvätskan.

Är lite orolig för att motorn ska ta skada av detta?
Ska jag prova att byta termostat eller vad ska jag göra?

Tacksam för svar!// Orolig Cadillac ägare!

Fattar inte, vad ska vara helt stängt?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
5 augusti 2012 · 311 Inlägg

Har själv haft en STS med northstarmotorn.
Den gick ibland upp på 106grader, dvs över kokpunkten.

Jag pratade då med verkstaden och dom sa att det var ok, så länge "allt är stängt och tät".
Det blir då ett övertryck i kylsystemet,
men "tätheten" hindrar vattnet från att förångas och kylsystemet fungerar normalt.

Men bubblor och 123grader låter inte ok i mina öron...

2fast4U BAAAS SKADAD!! =)
5 augusti 2012 · 190 Inlägg

Det står i verkstadshandboken att normal arbetstemp för motorn är 85-110 grader c, alltså över kokpunkten för vatten.

min kylarvätska når INTE temp på 123 grader.

Det verkar mer som övertryck i systemet eftersom jag inte får någon indikering på instrumentpanelen att motorn är varm eller överhettad.

Behöver nog fylla på glykol inför vintern! Förra ägaren fyllde på för mycket kylarvätska så när jag kom hem så bubblade det ut en del på marken, tills det nådde rätt nivå. Någon som vet vilken färg man använder på glykol till 4.9 PFI V8an? Blå/grön eller röd glykol?

Pontiac LeMans "Black Ghost" (1972)
Richtenb
6 augusti 2012 · 1 365 Inlägg

Jag tänkte på termostaten, om den är delvis stängd så kan man få sen indikation från tempsensorn eftersom den behöver ett visst vattenflöde för att kunna indikera att något är för varmt....

Har hänt mig på diverse BMW. lurigt som fan eftersom man får varningen nästan när det är för sent

Vettemannen skrev:

Richtenb skrev:
Svar ja, den måste vara helt stängd om du inte har något problem med vattenpumpen och de strular sällan på amerikanare


2fast4U skrev:
Hej.

Jag köpte en Cadillac STS för ungefär två veckor sedan bilen har gått väldigt långt ungefär 50.000 mil, JA ni läste rätt! Bilen går bra men det är en sak som gör mig lite orolig.

"Ibland" när jag kör sträckor på över två mil och stannar bilen så bubblar det i expansionskärlet på bilen,
det bubblar inte över och ut på marken. Det brukar bubbla i ungefär en minut. Bilen går att starta och köra vidare med.

Jag får inte upp någon varning på instrument panelen om att bilen är varm eller överhettad?
Där är ingen temp mätare i bilen, men en gång när jag körde bilen hårdare än normalt kom där upp en text
typ "coolant is 92c", och då bubblade det inget efter det.

Jag har läst mig till att varningslampan för "överhettning" tänds när kylarvätskan når en temp på 123 grader C.

Kan tillägga att jag har inte Northstar V8 utan jag har den tidigare 4.9L PFI V8 på 204hk.
Jag har glykol i kylarvätskan.

Är lite orolig för att motorn ska ta skada av detta?
Ska jag prova att byta termostat eller vad ska jag göra?

Tacksam för svar!// Orolig Cadillac ägare!

Fattar inte, vad ska vara helt stängt?

/Benny

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
2fast4U BAAAS SKADAD!! =)
9 augusti 2012 · 190 Inlägg

Ingen som har koll på glykol färgen? Om jag inte minns fel så är motorn av aluminium och topparna av järn.
Eftersom det är en 92a borde det väl vara blå/grön glykol?

Pontiac LeMans "Black Ghost" (1972)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 augusti 2012 · 14 077 Inlägg

2fast4U skrev:
Ingen som har koll på glykol färgen? Om jag inte minns fel så är motorn av aluminium och topparna av järn. Eftersom det är en 92a borde det väl vara blå/grön glykol?

Är du säker, brukar vara tvärtom!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
2fast4U BAAAS SKADAD!! =)
20 augusti 2012 · 190 Inlägg

Problemet löst med kokandet. Keramiken inne i kylfläktarna var trasig så kylfläktarna startade inte.. Har kopplat kylfläktarna på parkeringsljuset så nu är fläktarna igång hela tiden så länge ljuset är tänt, kanske inte den bästa lösningen men det funkar i alla fall!

Hörde att detta är ett vanligt fel med att keramiken är kass i ena fläkten i mitt fall båda.

Pontiac LeMans "Black Ghost" (1972)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 augusti 2012 · 14 077 Inlägg

2fast4U skrev:
Problemet löst med kokandet. Keramiken inne i kylfläktarna var trasig så kylfläktarna startade inte.. Har kopplat kylfläktarna på parkeringsljuset så nu är fläktarna igång hela tiden så länge ljuset är tänt, kanske inte den bästa lösningen men det funkar i alla fall!

Hörde att detta är ett vanligt fel med att keramiken är kass i ena fläkten i mitt fall båda.

Va bra!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
2fast4U BAAAS SKADAD!! =)
20 augusti 2012 · 190 Inlägg

Synd att ingen vet vilken sorts glykol jag ska använda... sad ser blå/grön ut i instruktions boken men där står inget specifikt sad

Pontiac LeMans "Black Ghost" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang