Volvo 940 tickar (B230FB)

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
19 november 2007 · 946 Inlägg

Motorn började för nåt årsen ticka, ticket ökar i takt med motorvarvet, motorbromsar man däremot låter inget. Det är bara när man ger gas. Detta fenomen började efter en långkörning till Sthlm t/r (70 mil ca). Har hört många gamla 740 t ex med detta ljud, det verkar heller inte vara nåt direkt fel på motorn heller då den inte drar massa soppa, går jämt och bra osv. Min undran är egentligen bara vad den är som tickar, gissar på att det har nåt med insprutet/ventilerna att göra då det bara låter när man ger gas.

Nån med idéer på vad det kan vara som låter?
MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
vullen Mr White
19 november 2007 · 1 072 Inlägg

Förmodligen så är de spridarna som låter...Pröva å ha i en matsked olja i tanken så spridarna för lite smörjning...Har haft samma fel ja oxå..Vart mycke bättre efter ja hade i lite olja..

Hur lånkt har den gått?

Senast redigerat av Robban 245 (19 november 2007)

Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
19 november 2007 · 946 Inlägg

Robban 245 skrev:
Förmodligen så är de spridarna som låter...Pröva å ha i en matsked olja i tanken så spridarna för lite smörjning...Har haft samma fel ja oxå..Vart mycke bättre efter ja hade i lite olja..

Hur lånkt har den gått?

Aha... Ska jag trycka igenom oljan med högtrycksluft då eller? Annars får jag ju oljan rätt in sen, motorn lär ju inte ta nån skada precis men borde gå dåligt? Den har gått 29.000 nästan precis. Det kan inte sitta massa skit i spridarna då?
Tack för ditt svar!

MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
vullen Mr White
19 november 2007 · 1 072 Inlägg

Häll oljan rätt ner i tanken du bara så blandas den sen me soppan som kommer in i spridarna...De är bara en matsked du ska ha i så de är inga mängder så motor kommer inte å börja blåryka eller nått smile

Kan vara skit i spridarna som du säjer oxå...Men börja me oljan.

Lycka till!!

Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
19 november 2007 · 946 Inlägg

Robban 245 skrev:
Häll oljan rätt ner i tanken du bara så blandas den sen me soppan som kommer in i spridarna...De är bara en matsked du ska ha i så de är inga mängder så motor kommer inte å börja blåryka eller nått smile

Kan vara skit i spridarna som du säjer oxå...Men börja me oljan.

Lycka till!!

Aha... NU förstår jag, ska testa med det. Vore ju nice om det hjälpte, kunna slippa ha bort spridarna även om det är ganska smidigt på de bilarna... smile Återigen, tack för ditt svar!

MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
TobbeTT
19 november 2007 · 948 Inlägg

brukar hälla i ibland en halvliter tvåtakts olja i fulltank i min 245glt är nog inte fel för det smörjer ju pumpar och spridare

pelle_d3
19 november 2007 · 78 Inlägg

Kan de inte vara ventilerna då?

vullen Mr White
19 november 2007 · 1 072 Inlägg

pelle_d3 skrev:
Kan de inte vara ventilerna då?

Då skulle det även ha låtit vid motorbroms som han skriver att det inte gör.wink

Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
19 november 2007 · 946 Inlägg

Robban 245 skrev:

pelle_d3 skrev:
Kan de inte vara ventilerna då?

Då skulle det även ha låtit vid motorbroms som han skriver att det inte gör.wink

Hehe! Där lärde jag mig nåt nytt också faktiskt. Har haft tankar på att det har kunnat vara ventilerna också, men nu fick jag en förklaring. Tack för det också! smile

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
19 november 2007 · 946 Inlägg

TobbeTT skrev:
brukar hälla i ibland en halvliter tvåtakts olja i fulltank i min 245glt är nog inte fel för det smörjer ju pumpar och spridare

Aha... Kan ju vara en idé att göra det då och då. Tack!
MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
antonj
5 september 2012 · 67 Inlägg

Tjena. Min 940 fick samma fenomen idag... B230fb också gått bara 203000km. Och ca 10 mil per sommar i 10 år å nu för 2 veckor sen började den tickar när man gasar på. Inte mer än vanligt på tomgång men no då man gasar iväg... Vad kan felet vara ? ventiler eller något annat ?

Volvo 940 "SE" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang