3491
Sök

Ultimate U1

40 Inlägg
16 oktober 2005
Trådstartare
Hej har en baslåda me tre st ULTIMATE U1:or, i sluten låda.

http://ullareddigital.jetshop.se/ShowPr … ?prodid=72

Jag undrar om det är någon som har såna basar i en portad låda, och om det finns några lågförslag på dessa.

Kvittar om det är 2, eller 3 basar, bara man kan få den i en portad.

Tacksam för svar!

// HybQ

Hewi
571 Inlägg
16 oktober 2005
Varför vill du ha portad?

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

40 Inlägg
17 oktober 2005
Trådstartare
Hört fram och tillbaka, att en portad låda spelar bättre, och bastrycket blir olika. Eftersom bastrycket inte kommer någonstans nu, så blir det inte tillräckligt fint ljud. De portade låder jag hört låter bättre.

6 851 Inlägg
17 oktober 2005
HybQ skrev:
Hört fram och tillbaka, att en portad låda spelar bättre, och bastrycket blir olika. Eftersom bastrycket inte kommer någonstans nu, så blir det inte tillräckligt fint ljud. De portade låder jag hört låter bättre.

Nja, där kan jag nog inte hålla med till100%. De är tex. sant att en portad spela högre, men att den skulle spela bättre är lite tveksamt. Du får oftast inte lika stor kontroll på en bas i portad låda som i en sluten.
Basen kommer att "fladdra" mera och kräver mer av delningsfilter och steg för att spela lika exakt som i en sluten.

Har själv nästen enbart kört i slutna lådor, men även testat portat med rätt volym och basrörslängd. Jag uppfattar att en portat spelar en mer exakt och kontrolerad bas än en portad.

40 Inlägg
17 oktober 2005
Trådstartare
Okej, får fundera över det igen då.. smile
Men jag kanske får göra hål i den lilla hatthyllan, för att få upp bastrycket därigenom.

Hewi
571 Inlägg
17 oktober 2005
Med ett tillräckligt stort steg så skall 3st 10":are spela så byxorna fladdrar. Har du ingen öppning mellan bagaget och kupén så förstår jag att du inte får bra bas , inget armstöd i bakstödet som du kan öppna upp bakom och sedan vända på baslådan så dom spelar ut genom den? Att mont som du har nu passar bäst i kombi bilar eller kombicoupéer inte i sedaner. Tänk på att försöka täta av bakom lådan också så att så mkt ljud som möjligt går in i kupén(se min bil).

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

6 851 Inlägg
17 oktober 2005
pwilhelm skrev:
Att mont som du har nu passar bäst i kombi bilar eller kombicoupéer inte i sedaner. Tänk på att försöka täta av bakom lådan också så att så mkt ljud som möjligt går in i kupén(se min bil).

Nja, det ska man inte vara så säker på. vet att i min spelar det bäst om man har dem vända "bakåt" mot luckan och inte mot ryggstödet. Även i en 960 vet jag oxå att det blir bättre bas att ha basen spelandes på ena sidan av bagaget.
Så att man enbart ska ha basar vänt bakåt i kombi/kombicupé, det tåls att tänka om på.
Detta är iaf. om man har slutna lådor.

10 287 Inlägg
17 oktober 2005
Bilar är lustiga saker. Det är helt annat än att sätta en bas i ett stort vardagsrum.
I en bil så har man egentligen två högtalarlådor, en som basen sitter i och en som passagerarna sitter i.
Extrema fallet är när man bygger jättebasbygge där halva kupen är baslåda.

Men just att sätta basar mot vägg , eller i hörn, gör att dom spelar mot en "halvrymd" eller "kvartsrymd" vilket ger bashöjning.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

40 Inlägg
17 oktober 2005
Trådstartare
pwilhelm

Snyggt bygge får man säga.
Det med armstödet i ryggstödet har jag inget tyvärr, men jag gillade den kostruktion på det hela. Ska jag göra lika, som måste jag skära bort en hel del plåt, vet inte om det går, eftersom hatthyllan vilar lite på det, och ryggstödet fästs i det. Men det kanske går att göra om det smile
Senast redigerat av HybQ (17 oktober 2005)

Hewi
571 Inlägg
19 oktober 2005
Tiaz: Hur kan det vara bättre att basen spelar ut i bagage utrymmet istället för in i kupén där du sitter? Som jag skrev skall man täta bakom baslådan(eller mot ryggstödet) men gör man inte det då kan jag tänka mig varierande resultat men tätar man då är det inge snack om saken!

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

Sök