Om man kör diesel i en bensinbil på besiktingen

simlar
12 februari 2013 · 5 525 Inlägg

BowserQ skrev:

simlar skrev:
Som det är sagt tidigare i tråden, det är inte lagligt att köra på annat bränsle än det bilen är avgascertifierad för. Den enda orsaken till att flexifuel-bilarna är lagliga är för att dessa motorer är certifierade för både bensin och E85.
Det är egentligen inte ens lagligt att köra på E85 i en bensinbil om den inte är registrerad med det.

Hörde för något år sedan att det står i lagen att man måste köra bilen på det miljövänligaste bränsle som bilen går att köra på, om det stämmer eller inte vet jag inte eftersom jag själv ej läst det utan bara något en bekant berättade för mig.


Den egentliga frågan är om bilprovningen bryr sig om vilket bränsle man har i tanken så länge avgasvärdena ser bra ut och inget läker?

Och om jag tolkat TS rätt så är dennes fråga helt hypotetisk så jag förstår inte varför så många lagt tiden på att berätta att det inte går/går dåligt att köra diesel i en bensinare.

Är det inte?  yikes
Vart kollar man upp det? Jag hittar det inte i lagboken.

Hmm, kanske inte är olagligt då om det inte står i lagboken. Men själva etanolkonverteringen är olaglig iaf eftersom motorn då inte stämmer överrens med utförandet då den avgascertifierades.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
janli
12 februari 2013 · 91 Inlägg
BowserQ
12 februari 2013 · 121 Inlägg

janli skrev:
Här står det vad som gäller..

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag … -1987-586/

Tack!

Detta är något som intresserar mig.

3 § En bil som är utrustad med förbränningsmotor och som vid registrerings- eller typbesiktning betecknats som 1988 eller tidigare års modell får användas endast om den är försedd med,
1. vid bensin- eller motorgasdrift:

a) effektiv anordning för att hindra att gaser tränger ut från motorns vevhus (sluten vevhusventilation),
b) godtagbar anordning för att begränsa föroreningar i avgaserna,
2. vid dieseldrift: effektiv anordning för att hindra att tydligt färgade eller ogenomskinliga avgaser utvecklas annat än tillfälligt i samband med start eller växling.

Avgasreningskrav för bilar i bruk

10 § Utan hinder av 5 och 8 §§ skall vid registreringsbesiktning enligt 38 § fordonskungörelsen (1972:595) eller vid flygande inspektion eller kontrollbesiktning anordningar som avses i 3 § första stycket 1 b respektive 6 § första stycket 2 och 3 anses vara godtagbara, om anordningarna är i funktionsdugligt skick och följande krav är uppfyllda.
1. */k/ Bilar som omfattas av avgasreningskrav enligt 3--5 §§: */-k/

a) Motorn i bil som vid registrerings- eller typbesiktning betecknats som 1976 t. o. m. 1984 års modell skall vid tomgång avge avgaser, vilkas halt av koloxid ej överstiger 4,5 volymprocent eller, om driftstörningar hos motorn förekommer vid detta värde, det lägsta värde däröver då inga sådana störningar förekommer.

b) Motorn i bil som vid registrerings- eller typbesiktning betecknats som 1985 eller senare års modell skall vid tomgång avge avgaser, vilkas halt av koloxid ej överstiger 3,5 volymprocent.
2. */k/ Bilar som omfattas av avgasreningskrav enligt 6--8 §§: */-k/


a) Motorn i bil som avses i 8 § första stycket 1 skall vid tomgång avge avgaser som högst innehåller 0,5 volymprocent koloxid och 100 miljondelar kolväten uppmätta som hexan per volymenhet.

b) Motorn i bil som avses i 8 § första stycket 2 skall vid tomgång avge avgaser som högst innehåller 1,0 volymprocent koloxid och 200 miljondelar kolväten uppmätta som hexan per volymenhet. Förordning (1991:108).

Så jag antar att det är helt fritt fram att köra på diesel...så länge den klarar besiktningen.

Expoze
12 februari 2013 · 2 024 Inlägg

Tror inte att bilen kommer att klara ett avgasprov på bilprovningen med diesel i tanken, om det vore möjligt att göra detta och samtidigt spara minsta öre på det så skulle var och varannan redan göra det.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Presidento Of World
12 februari 2013 · 3 329 Inlägg

Trollar du?

Såg en annan tråd från dig som var ganska misstänksam.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
BowserQ
12 februari 2013 · 121 Inlägg

Expoze skrev:
Tror inte att bilen kommer att klara ett avgasprov på bilprovningen med diesel i tanken, om det vore möjligt att göra detta och samtidigt spara minsta öre på det så skulle var och varannan redan göra det.

Den stora frågan är om diesel kan mätas i CO halt.
Om den inte kan mätas i CO-halt så måste väll motorn klara avgastesten.

BowserQ
12 februari 2013 · 121 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Trollar du?

Såg en annan tråd från dig som var ganska misstänksam.

Internet 2013 = "Trollar du??"

Nej. Jag trollar inte. Jag utforskar i saker och ting som inte andra gör.

Expoze
12 februari 2013 · 2 024 Inlägg

Eftersom din bil är en bensinbil så kommer de att mäta CO-halten ja, och även diesel ger ifrån sig CO vid förbränning såsom det mesta som brinner.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
saab_sonett Handledare
12 februari 2013 · 1 481 Inlägg

Ska man köra på etanol så ska bilen regbesiktas för det.

om man väljer att använda egenutvecklad / icke typgodkänd utrustning gäller följande:
- Det är helt nödvändigt att utgå från Vägverkets krav
- Bränsleslangar måste tåla etanol. Observera att intyg, dokumentation och/eller produktblad krävs för att Bilprovningen ska kunna bedöma detta!
- Packning av kork tål inte etanol. Detta kontrolleras dock inte av Bilprovningen.
- otäta packningar och/eller slangar medför läckagerisk, vilket ökar risken för brand.

Vid registreringsbesiktning av egenutvecklad / icke typgodkänd utrustning för nyare fordon (93 och senare) kontrolleras bland annat
- intyg för bränsleslang
- intyg på att effekttest (så kallad "rullande landsväg") gjorts
- intyg på avgasrening enl EG 70/220 (typ 1-test)

Vid registreringsbesiktning av egenutvecklad / icke typgodkänd utrustning för äldre fordon (92 och tidigare) kontrolleras bland annat:
- intyg för bränsleslang
- intyg effekttest (så kallad "rullande landsväg")

Och även från Transportstyrelsen.

Efterkonvertering
Sedan sommaren 2008 är det tillåtet att konvertera bensin- och dieseldrivna fordon för drift på E85 eller fordonsgas med hjälp av konverteringssatser. Konverterade fordon måste dock genomgå en ny registreringsbesiktning.

Konvertering till etanoldrift
Den enklaste och säkraste metoden för etanolkonvertering är att använda en typgodkänd konverteringssats och montera eller låta montera denna enligt installationsanvisningarna. Om en typgodkänd konverteringssats har använts kan bilen klassas som miljöbil efter konverteringen.

Observera att bilens motor och bränslesystem kan behöva anpassas. Kontrollera med tillverkaren att bilens ursprungliga material och komponenter klarar det nya bränslets egenskaper eller vad som krävs för att ställa om bilen. Kolla också att eventuella motorgarantier förutom avgaskrav (där garantierna tas över av konverteringsföretaget) gäller även efter eventuell konvertering.

Kostnaden för en godkänd konverteringssats, montering och eventuell justering bedöms hamna kring 10 000 – 20 000 kr.

Mickius
12 februari 2013 · 4 670 Inlägg

BowserQ skrev:

opel_vectra_gts skrev:
Trollar du?

Såg en annan tråd från dig som var ganska misstänksam.

Internet 2013 = "Trollar du??"

Nej. Jag trollar inte. Jag utforskar i saker och ting som inte andra gör.

Du vet hur en bensinmotor fungerar?

Du vet hur en dieselmotor fungerar?

Med tanke på dina andra trådar så borde du läsa på lite om hur motorn är uppbyggd och hur saker fungerar.

När du vet detta så lär du förstå hur tyvärr idiotiskt denna tråd är. Att ens fundera tanken är bara faktiskt lite skrattretande. Visst frågar man inget lär man inget!

Senast redigerat av mickius (12 februari 2013)

Mattsson_91 Självlärd
12 februari 2013 · 3 083 Inlägg

Eftersom du utforskar saker som inga andra gör. Så är det väl bara slå i diesel i bilen o åka in på bilprovningen? Enklare kan det inte bli.

Sen för att din bil inte lär va så glad åt det är ju en annan historia

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang